Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera i USA, Canon elelr Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

jameswest

Ny medlem
Åker om ganska precis en vecka till Florida och funderar då på att köpa mig en ny kamera.
De jag har funderat på är Canon 400D (I usa Rebel XTi) och Nikon D80.

I skolan så använder vi Canon 350D med kitobjektiv och känner mig hyffsat hemma på den.
Nikon har jag ingen som helst erfarenhet av så jag vet inte vad jag vill ha eller behöver så jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Det jag kommer att fotografera är vardagen, studio, bilar, actionbiler (wakeboard, snöskoter) m.m.

Så jag undrar vilken av dessa kameror som är "bäst", svenska menyer trots köp i usa?, vilken optik medföljer till D80?

Hur ser prisbilden ut på dessa i Usa? Har båda märkena världsgaranti?

Som ni märker så är jag inte något proffs utan mer en glad amatör så jag hoppas ni kan hjälpa mig :)
 
Om du känner dig hemma med Canonen så köp den,svenska menyer har väl alla kameror då man inte gör kameror för en specifik region.
Sen är väl priset generellt lägre i USA på dom flesta märken,men vad gäller garanti på kameror
så lämnar iallafall nikon ingen garanti som gäller i Sverige på hus köpta i USA.Vilken som är "bäst" för dig är helt omöjligt att säga eftersom du kanske inte alls kommer överens med D80:in och då blir resultatet därefter.
Vet inte om det hjälpte.
Janne
 
Okey. Man tycker att så stora och världsomspännande märken borde ha världsgaranti men där ser man.

Men om vi säger att jag köper Canon, då skulle jag vilja ha ett hyffsat snabbt och ljusstarkt teleobjektiv. Vilket är mest prisvärt och vilket borde man satsa på?
 
canon 24-105mm usm är grymt skönt. f/4 i hela registret men bildstabilisatorn funkar tillräckligt bra för att man inte behöver ljuskänsligare. Den kostar väl en del men det är lika bra att köpa det man vill ha från början än att byta ut det sen.
Om du vill köpa den mer prisvärda kameran tycker jag att du ska köpa nikonen. Eller rättare sagt du känar mer procentuellt på att köpa den i usa än att köpa canonen även om den ligger lite högre i pris. Men naturligtvis handlar det om vilken som funkar bäst för dig.
 
Köp inte kameran i staterna... pajar den, kostar det...
Köp objektiven där, de kan du justera här hemma.
D80 är bättre kamera än 400D, för ditt ändamål.
Att byta från canon till Nikon är inga konstigheter... Men om du mot all förmodan ska köpa ff kamera i framtiden satsa på 400D nu och hitta sköna gluggar i staterna.
/ G

jameswest skrev:
Åker om ganska precis en vecka till Florida och funderar då på att köpa mig en ny kamera.
De jag har funderat på är Canon 400D (I usa Rebel XTi) och Nikon D80.

I skolan så använder vi Canon 350D med kitobjektiv och känner mig hyffsat hemma på den.
Nikon har jag ingen som helst erfarenhet av så jag vet inte vad jag vill ha eller behöver så jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Det jag kommer att fotografera är vardagen, studio, bilar, actionbiler (wakeboard, snöskoter) m.m.

Så jag undrar vilken av dessa kameror som är "bäst", svenska menyer trots köp i usa?, vilken optik medföljer till D80?

Hur ser prisbilden ut på dessa i Usa? Har båda märkena världsgaranti?

Som ni märker så är jag inte något proffs utan mer en glad amatör så jag hoppas ni kan hjälpa mig :)
 
Okey, så varken Canon eller Nikon har alltså världsgaranti?

Känner att jag är bortdribblad vad det gäller objektiv så jag skulle gärna vilja få lite hjälp angående det :) Vad kostar ett tele som uppfyller mina önskemål i Sverige?
 
Kitobjektiv!

Hej! generellt sett är Canons Kitobjektiv sämre än Nikons. Vad det gäller garanti så är det som föregående sagt, bättre att köpa huset i sverige och gluggar i usa!
Skulle du gå över till Nikon kan jag rek 18-70 som ursprungligen är ett kitobjektiv till D70 och som fått MYCKET bra recentioner överallt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.