Japan
Begagnat verkar dyrt i Japan. Nytt är billigare. Som turist kan man slippa sales tax, man måste då visa pass, och jag tror att kartongen måste förseglas, samt givetvis visas upp på flygplatsen.
Betalar man sales tax, så kan man ju posta kartongen separat, finns ingen kartong i bagaget är det ju mer sannolikt när man hävdar att den är köpt hemma. Men jag tror att ALLT man köpt måste tullas, om inte SAMTLIGA köp är under en viss gräns (kanske typ 3000 kr). OBS att det är första land i EU som sakerna ska deklareras i, dvs flyger du via Frankfurt så är det där det gäller. Tyskarna är effektiva på att fråga.
Priser, det bästa är väl att kolla biccamera.com, knappa in modell i sök-rutan, se upp med att tydligaste priset är utan sales tax, dvs hitta rätt pris. Det finns billigare än biccamera.com men inte så mycket billigare, och bic camer har priser på det mesta. Prova annars Yodobashi. Köper man mycket prylar, kan man pruta lite i butiken. Obs dessutom att både Bic och Yodobashi har "point card", man får (typ) 10% av priset som point. Dessa point kan användas direkt, vid nästa köp.
Köp ett objektiv för 100.00 yen, ger 10.000 points, köp en kamera i steg 2 för säg 50.000 yen, dra då av 10.000 points = 40.000 yen kvar att betala, och du får då 4000 (10%) nya points, köp i steg 3 t.ex. ett extra batteri för de 4000 points du fick.
Biccamera har tidigare klarat att kombinera points med tax-free-for-tourists, medan Yodobashi vägrade kombinera.
OBS att vanligen gäller garantin på objektiv internationellt, medan garantin kamera bara gäller i världsdel (asien, europa, noramerika, etc). Men man kan ju hoppas att inget händer. Oftast har jag aldrig behöävt utnyttja garantin. Mest på Metz kassa bixtar