Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera för att fota innebandy

Produkter
(logga in för att koppla)

overlake

Avslutat medlemskap
Ska precis till att beställa följande kamerapaket:

CANON EOS 400D + EF-S IS USM 17-85/70-300 MM

Hur pass bra fungerar det till att fota idrotter då framförallt innebandy?

Bör jag köpa till något objektiv? Isåfall vilket?

Borde jag ist satsa på en EOS40 istället för 400?

overlake skrev:

Hej!
Troligen behöver du mer ljusstyrka i tele-läget.
Vid 85 och vid 300 har du f/5.6. Vet du nåt om hur ljust det är i lokalen (EV-värde)? EOS 400D är skaplig vid ISO 1600 med det kanske inte räcker. Vid 300mm behöver du 1/500 sek och ett bra skärpedjup. Låter nästan omöjligt...speler är ju snabbt! Sigma har en zoom 50-150 mm med ljusstyrka f/2.8. Det borde fungera bättre.

overlake skrev:

En 400D funkar helt OK för sport. Däremot så räcker inte det föreslagna gluggarna till. 17-85 är ett mycket trevlig allround objektiv men tyvärr inte så ljusstarkt. Kan dock funka bra till lagbilder, bilder från bänken osv. Ett alternativ kan vara den nya 18-55 IS som nyligen släppts, borde vara mycket billigare men skall ge bra resultat enligt tester.

70-300, vet inte vilken som avses men säkerligen är det för ljussvagt. Du måste ha minst 2.8 för innebandy, gärna bättre.

Om du söker lite i forumet på innebandy, handboll och hästsport (liknande problematik) så kommer du att se att detta har diskuterats mycket och du kan hitta lite tips på gluggar.

Eftersom ett ljusstarkt fast tele kostar mycket pengar och en ljusstark zoom ännu mer, så föreslår jag att du håller dig till 400:an och tar det du sparar gentemot 40:an och lägger på optiken.

Räkna också med att 400:an kan komma att ersättas av en ny modell inom en ganska snar framtid. Det har ju ingen reell betydelse men kan vara bra att känna till om man skall handla.

Lycka till och God Jul!

Kameran duger som sagt bra för ändamålet, men gluggarna går fetbort, dom kommer inte fungera alls, du behöver ljustarka gluggar på minst f2.8, men helst bättre, jag skulle satsa på en fast 85/f1.8 om jag vore du, då kommer du billigt undan samt får en trevlig glugg till bla porträtt mm.

/kent

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto