Annons

Köpa K10D USA

Produkter
(logga in för att koppla)

coolerstrand

Ny medlem
Hej!

Har en kompis som jobbar i USA över sommaren och tanken är att hon ska ha med sig en Pentax K10D hem till Sverige.

Är det något jag behöver tänka på, hur är det till exempel med garanti?

Lånade en D70 för ett tag sen som jag hade i några månader och fotade mycket med, annars är jag helt ny på området. Vet däremot att jag tycker det är väldigt kul med foto och tycker därför att det kan vara smart att köpa något OK redan från början...

Har läst mig till att detta objektiv, Sigma 17 - 70mm f/2.8-4.5 DC Macro AutoFocus Wide Angle Zoom Lens for Pentax AF Cameras, ska vara mycket prisvärt, någon som tycker jag borde satsa på ett annat objektiv?

Grejerna kommer antagligen att köpas av adorama.com

/Martin

På kamerahus finns det mig veterligen ingen tillverkare som har världsgaranti. Ett vanligt alternativ är att köpa till en separat/extern försäkring ex. från MACK. Men man bör kika på premiekostnad kontra pris för huset, framför allt inräknat några års prisfall.

Jag lutar åt att köpa en K10d i USA + 2 extra objektiv och ett batterigrepp, men jag kommer å andra sidan bo där första året så kan ta del av garantin.

Vad kostar kameran + kit på adorama?

Sigma 18-50 2,8

Jag valde Sigma 18-50 f2,8 (obs 2,8) som fått mycket bra recensioner överallt (utom på Photozone av någon anledning). Tycker att det är mycket bra för pengarna - skarpt, ljusstarkt vilket ger ljusare och bättre sökarbild och snabb AF. Nackdelar är lite kromatisk abberration (konstiga konturfärger i bildens utkant om det är hög kontrast) men som inte stört mig så mycket och lite grann tunnformig distorsion i vidvinkelläget, går att ta bort i efterbehandlingen om man är petig.

Nya versionen med Macro fick ännu bättre betyg i tidningen Foto förra numret.

ANNONS