Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa i Thailand?

Produkter
(logga in för att koppla)

ptm

Ny medlem
Åker ibörjan av vintern tillbaka till semesterparadiset Thailand och tar givet med mig min eos 350D. Iom att jag är nybörjare har jag inte mer än ett 18mm-55mm objektiv till kameran och vill såklart ha något utöver det. Har funderat lite på ett 70mm-200mm eller dyl.

Hur funkar det att köpa objektiv i Thailand och kanske främst Bangkok då. Är det något speciellt man ska tänka på? Kommer jag att vara i behov av ett filter i Thailand som jag borde införskaffa mig innan jag åker eller kan jag köpa det också där nere?

Dela gärna med er av erfarenheterna! Åker snart =)

MVH Marcus
 
Var själv där i vintras men tyvärr var det inga större prisskillnader gentemot Sverige. Det är mest frågan om hundralapp hit eller dit, och då köper jag hellre i Sverige :)
 
Jag tyckte det var helt okej priser. Handlade på Fotofile, en butik som ligger i köpcentrat MBK i Bangkok. Själva optiken är inte så mycket billigare än att handla i tyskland. Men det som skiljer stort är alla tillbehören! Jag la ut ca 8000:- och fick förutom EF-S 10-22, speedlite 430 ex en hel massa tillbehör. Ryggsäck (den kan rekommenderas!), minneskort och batterier. Garantin gäller i hela världen. Och Thailand tycker inte att utlänningar ska betala moms i deras land ;)

Men det var bara ett par åsikter och tips. Det är en lustig liten butik.

www.fotofile.net
eller
http://www.bangkokbob.net/pantip.html

Det går att pruta på optiken med, men då förväntar dom sig att du handlar för ganska mycket.

Ha en trevlig resa förresten!

MVH Daniel Hansson
 
De bästa priserna jag har sett på sistone för tex Canons L objektiv är i Kuala Lumpur Malaysia.
Köpte själv ett 17-40/4L för 5100 SEK.70-200/4L som jag själv köpt dyrarare från USAlåg en dryg tusenlapp under 17-40.
Stort utbud, från Canon butiker på "fina gatan" till mindre butiker i de stora varuhusen, man skyltar i regel med priserna inklusive den lokala momsen som försvinner om man visar sitt pass.
/Stefan
 
Som Daniel skrev. Fotofile i MBK, Bangkok.
Priserna är generellt 10-20% billigare i Thailand än Sverige.
Glöm inte att du får tillbaka mellan 0,06-0,07% moms ochså på flygplatesen när du lämnar Thailand.
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:
Som Daniel skrev. Fotofile i MBK, Bangkok.
Priserna är generellt 10-20% billigare i Thailand än Sverige.
Glöm inte att du får tillbaka mellan 0,06-0,07% moms ochså på flygplatesen när du lämnar Thailand.
Mvh Thomas

mellan 6 och 7% hoppas jag du menar..?
 
Hehe..ja,naturligtvis.
7% är det har jag fått veta.
Tack för rättelsen
Mvh Thomas
Ps. När man sitter och räknar så använder jag de siffror jag angav först för att få reda på priset..därav mitt misstag
 
Jag har en kompis som ska till Thailand och jag undrar om jag ska säga åt honom att köpa minneskort till mig, är minneskorten så billiga i Thailand?
 
Hej Robin. Minneskortet är bara marginellt billigare i Thailand. Du kan gå i på www.fotofile.net så får du lite mera "hum" om priserna där. Tror inte du kan få tillbaka momsen på flygplatsen när du köper minneskort.
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:
Hej Robin. Minneskortet är bara marginellt billigare i Thailand. Du kan gå i på www.fotofile.net så får du lite mera "hum" om priserna där. Tror inte du kan få tillbaka momsen på flygplatsen när du köper minneskort.
Mvh Thomas

Finns det någon annan taailändsk hemsida för där hade dom bara 2 sandisk kort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.