Annons

Köpa glasskiva för kontaktkopiering?

Produkter
(logga in för att koppla)

kqr

Ny medlem
Hej!

Jag skulle vilja börja göra kontaktkartor för att avgöra vilka negativ jag ska förstora. För detta behöver jag en glasskiva om c:a 30×30 cm som kan hålla negativen platt mot pappret. Var hittar man något sånt? Har kollat i järnaffär och vanliga stormarknader utan att hitta något.

Jag kan föreställa mig glasmästare, men jag känner inte till någon sån i centrala Stockholmsområdet. (Och dessutom känns det som att en specialanpassad glasskiva från en sån skulle kunna kosta skjortan...)

Tacksam för svar!

Du behöver inget specialanpassat glas.
Vanligt "fönsterglas" fast lite tjockare så att det blir tungt räcker gott.
Ett glasmästeri fixar det åt dig och slipar till kanterna utan att det blir dyrt.

Jag kan rekommendera att du går till en glasmästare och får tillskuret en bit ofolierat spegelglas. Det är lite tjockare och tyngre och håller därmed det du skall fota planare. Spegelglas brukar också hålla högre kvalitet jämfört med fönsterglas.
Se också till att kanterna blir fasade.

Jag gick in till en glasmästare och fick en bit tjockt glas som man brukar ha i skyltfönster tillskuret med avfasade kanter, kostade inte många kronor. Det enda som (åtminstone jag tycker) betyder något när man gör kontakter är att glasskivan är tillräckligt tung för att hålla papper och negativ plana och att glaset inte är färgat.

Jag använder ett glashyllplan från Ikea. Säkert inte den bästa kvaliteten på glas, men det är ganska tungt och duger utmärkt till kontaktkartor.

Som sagts här ovan, det är bara att gå in till närmsta glasmästare eller bilglasfirma. Jag gick in till Samglas i Västberga, Stockholm. Killen skar till en skiva direkt och jag gav honom 20 spänn.

20 kronor är ju betydligt mildare än jag tänkte mig! Får leta reda på en glasmästare någonstans i trakterna jag vistas omkring Vasastan och resten av gröna linjen norrut. Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar