Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa från usa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att beställa och hoppas på att man ska slippa tull och moms är nästan omöjligt. Jag vet med säkerhet i alla fall att UPS och DHL har avtal med tullen som gör dom skyldiga att rapportera allt, vilket medför att man måste betala. Alternativet är ju att fixa genom någon kontakt i USA som skickar men det är ju lite krångligare. Har hört rykten om att det ska gå att skicka med USPS och att det då ska gå att slippa tull för att dom har mindre koll på det. Det bästa är ju såklart att beställa av nån som åker dit eller åka dit själv. Fick min blixt (sony 56) från New York häromdagen kostade 2222:- där så det är ju ganska stor skillnad, detta var då genom folk som var där.
 
De gånger jag har räknat på det så så brukar tull-avgiften alldeles perfekt få upp pengarna i samma nivå som det kostar i sverige...
Tycker det är helt sjukt att det får vara så!
..vilket till viss del beror på att jag inte riktigt någonting om varför man måste betala tull... någon som har lust att ge mig en uttömmande förklaring så jag inte gör något olagligt helt i onödan ;)
 
jysm skrev:
Enligt den där kalkylatorn är det ingen tull på stillbildskameror.
Hur är det med tillbehör till stillbildskameror tex blixtar?
Om det är tull eller inte vet jag inte men den stora kostnaden blir ju alltid momsen som är 25% på allt...
 
Går själv och väntar på ett paket från Adorama i NYC. Räkna inte med att slippa tull och moms, iallafall inte om du går "normala" vägen via deras webbutik. Tullavgifterna är olika, kamerahus har ingen avg medans objektiv har 6,7 %

Ska du "bara" köpa någon enstaka artikel, så är det inte så mycket att tjäna. Själv kommer jag "tjäna" ganska bra på mitt köp. Kolla själv :

17-55/2,8 Sverige ca 14000 Usa 8000
105 Macro 8400 5100
Blixt 3600 2100
Batteri 700 270
Trådutl. 925 365
Ryggsäck 1500 830

Efter tull,frakt,exp.avg och moms "tjänar" jag ca 5-6k Inte fy skam ! Sen får moralfolket säga vad dom vill om att man ska gynna butikerna här hemma :)
 
Danlo skrev:
De gånger jag har räknat på det så så brukar tull-avgiften alldeles perfekt få upp pengarna i samma nivå som det kostar i sverige...
Tycker det är helt sjukt att det får vara så!
..vilket till viss del beror på att jag inte riktigt någonting om varför man måste betala tull... någon som har lust att ge mig en uttömmande förklaring så jag inte gör något olagligt helt i onödan ;)
Det är ju inte tullavgifterna som gör att priserna landar på ungefär samma nivå som i svensk butik, det är mestadels momsen. Vad jag vet så betalar man ingen tull alls på kamerautrustning, utan ”endast” 25 % moms.

Tullar är ekonomiska styrmedel tänkta att påverka import av vissa varor, skydda inhemska varor etc.

Moms (mervärdesskatt) är helt enkelt en skatt på varor och tjänster, en inkomstkälla för staten. Du kan läsa om moms här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.