Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa från Foka.nl

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePenguin

Aktiv medlem
Någon som köpt här ifrån och har något att säga om stället? De har ju onekligen bra priser men kan man lite på dom?

Mycket tacksam för hjälp!
 
Foka vill ha banköverföring. Är det någon som vet vad det kostar eller förresten, vad kostar allt extra för att få hem grejerna?
 
Kan återkomma med vad jag fick betala i ev. avgift imorgon om inte någon hinner före. Vill du ha det tidigare så borde det,[läs, ska stå], på din banks hemsida
 
Jag tittade på min banks priser men antingen är jag dum eller banken osedvanligt rörig. Jag skulle uppskatta om du tog dig tid att titta på de olika kostnaderna som tillkommer.
 
Inga kostnader tillkommer. Det finns ett EU-beslut på att bankerna inte för ta ut några avgifter. Så det du betalar framgår av näthandelns hemsida, dvs varans pris + frakt. I Holland ingår holländsk moms och då tillkommer ingen svensk moms. På engelska näthandelssidor brukar priset anges utan engelsk moms som då tillkommer förutom hos de handlare som säljer väldigt mycket till Sverige då svensk moms läggs på priset istället. Man betalar alltså bara moms en gång inom EU.
 
Inga kostnader tillkommer. Det finns ett EU-beslut på att bankerna inte för ta ut några avgifter. Så det du betalar framgår av näthandelns hemsida, dvs varans pris + frakt. I Holland ingår holländsk moms och då tillkommer ingen svensk moms. På engelska näthandelssidor brukar priset anges utan engelsk moms som då tillkommer förutom hos de handlare som säljer väldigt mycket till Sverige då svensk moms läggs på priset istället. Man betalar alltså bara moms en gång inom EU.

Mja, skulle jag säga. Betalar man med kort så brukar det tillkomma 1,5% i valutaväxlingsavgift uppepå avistakursen. Flera av de holländska butikerna tar dessutom ut en straffavgift på 1,5-3% när man man betalar med kort. De skriver kreditkort, men det verkar som om vanliga "debit cards" hamnar i samma fack hos dem. Inga enorma summor, men det kan bli några hundralappar om man beställer något lite dyrare.

En vanlig banköverföring från internetbanken kostar däremot ingenting inom Europa om jag minns rätt. Däremot så gäller det såklart att hålla rätt på vad som är köp och säljkurs. Går man in på ett fysiskt kontor kostar det väl i vanlig ordning en summa för att man ska hålla sig borta därifrån. ;)
 
Mja, skulle jag säga. Betalar man med kort så brukar det tillkomma 1,5% i valutaväxlingsavgift uppepå avistakursen. Flera av de holländska butikerna tar dessutom ut en straffavgift på 1,5-3% när man man betalar med kort. De skriver kreditkort, men det verkar som om vanliga "debit cards" hamnar i samma fack hos dem. Inga enorma summor, men det kan bli några hundralappar om man beställer något lite dyrare.

En vanlig banköverföring från internetbanken kostar däremot ingenting inom Europa om jag minns rätt. Däremot så gäller det såklart att hålla rätt på vad som är köp och säljkurs. Går man in på ett fysiskt kontor kostar det väl i vanlig ordning en summa för att man ska hålla sig borta därifrån. ;)

Ursäkta min otydlighet. Det var banköverföring som jag syftade på.
 
Men tar inte banken ut en växlingskurs eller är den inbakad i kursen man får? Min bank skrev något om 175 kronor om inte mottagaren stod för den kostnaden, fast, som sagt, jag är nog dum som inte begriper.
 
Men tar inte banken ut en växlingskurs eller är den inbakad i kursen man får? Min bank skrev något om 175 kronor om inte mottagaren stod för den kostnaden, fast, som sagt, jag är nog dum som inte begriper.

Så här ser det ut på min banks sida:

Avgift hos mottagande bank betalas av
Mottagare Avsändare

och då kryssar man i ruta för Mottagare.
Jag har aldrig betalat någon sådan avgift.
 
Men tar inte banken ut en växlingskurs eller är den inbakad i kursen man får? Min bank skrev något om 175 kronor om inte mottagaren stod för den kostnaden, fast, som sagt, jag är nog dum som inte begriper.

Har du inget alternativ för europabetalning (SEPA)?
Det där beloppet låter som generell utlandsbetalning, vilket du inte ska använda.

Ja, banken har såklart skillnad på köp och säljkurs, men det brukar inte vara några stora skillnader när det gäller "datoriserade" euro (det skiljer bara några ören/euro).
 
Vill bara bekräfta att det inte har kommit några som helst kostnader utöver det som angivits på foka.nl. Jag valde att foka.nl skulle betala eventuella bankavgifter.

Det tog ca 9 arbetsdagar, (fred 25/3 em - tis 5/4 fm), inkl. banköverförelse som kan ta 2-3 dagar. Fanns alternativ expressöverföring om du vill betala ~350 kr för att få varan 2 dagar tidigare
 
Har svårt att hitta på sidan om det tillkommer någon fraktkostnad. Vad fick ni betala som beställt från Foka?
 
Frakt tillkommer på ca 15€ om jag minns rätt. Jag använder Google Chrome som lyckas översätta sidan ganska bra.
 
Tack så mycket! Testade google translate men fick bara fram "The shipping costs in advance and iDeal start at € 6, -.
If payment as "Cash" is selected Foka BV forced to € 12.50 shipping and handling charge."

Men då vet jag att det ligger ungefär samma som cameranu och kameraexpress som tar runt 20€.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.