ANNONS
Annons

Köpa från EU?

Produkter
(logga in för att koppla)

wowtip

Aktiv medlem
Som de flesta säkert har noterat så har priserna på Pentax objektiv gått upp en hel del, både i Sverige och internationellt. Men många objektiv är en hel del billigare i UK eller Tyskland.

Hur är det med moms och sådant? Finns det risk att man åker på en smäll om man beställer från EU-länder. Om man köper från billiga USA kan det ju bli dyrt, men från EU?

//Johan

Inom eu är det ingen tull och man betalar lokal moms i det landet man köper från.

Dock bör man försäkra sig om att varorna skickas från ett eu-land. För det finns handlare som skickar varorna från tex asien.

Inom eu är det ingen tull och man betalar lokal moms i det landet man köper från.

Dock bör man försäkra sig om att varorna skickas från ett eu-land. För det finns handlare som skickar varorna från tex asien.

Jag tror inte det stämmer helt. Jag har för mig att om omsättningen för försäljning i butiken till landet köparen bor i överstiger ett visst belopp så tillämpas köparens lands moms. Så har det varit när jag köpt från Amazon i UK.

EDIT: Se http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1390

Claes, det stämmer men det är butikens problem, inte ditt. Vid handel inom EU så är det aldrig köparens ansvar att erlägga moms, det sköter försäljaren (däremot hamnar det så klart på fakturan så att köparen får betala hela kalaset men han slipper ha med myndigheterna att göra).

Det sk tröskelvärdet är iaf 320000kr/säljare och år, över det skall säljaren betala svensk moms.

Precis. Av någon anledning tillåts man inte göra så korta inlägg som "Ja." eller "Nej." här på FS, trots att det ibland är precis vad man behöver skriva. Inte heller "Tack!" eller "Hur då?". Minst tio tecken ska ett inlägg vara -- och det går inte att lura systemet med en massa extra mellanslag på slutet.

Någon som har tips på bra butiker utrikes? Har kollat på ett par i bla Tyskland. Där får man fina rabatter på många saker jämfört mot i Sverige.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar