Annons

Köpa från Ebay

Produkter
(logga in för att koppla)
Av erfarenhet.

Flertalet företag går med på att skriva gåva. Färre att skicka från privat adress, men tillräckligt för att det skall vara värt att fråga.

Skickas paketet som företagspaket, så är det med nästintill 100% säkerhet att du åker på tull.

Skickas det som privatpaket, så beror det på om du "blir utsedd" eller inte.
I mitt fall, så fick jag ett avgassystem från en kompis när jag fyllde år.
Vi hade likadan MC han och jag och han visste jag höll på att renovera och han hade hört mina klagomål att just det systemet jag ville ha, var slutsålt i Europa.

Jag visste ingenting. Helt plötsligt dimper ett brev in från tullen med en faktura. Jag var tvungen att ringa dem för att få reda på varför.

Tullen hade sprättat upp paketet, hittat vad dom tyckte såg nytt ut. Gick vidare till svenska agenter och räknade ut kostnaden på inköp plus frakt. Och lade tull på allting.
Nu hör det till saken att systemet i USA, kostar hälften mot sverige priset. Men det ville inte tullen lyssna på. Trots att jag senare fick kvittot som kompisen köpte systemet för.

Slutade med att jag betalade tullen för den. Var värt det ändå. Jag behövde ju trots allt inte betala inköpet, då det var en gåva.

Den sitter numera på denna MC, som synes ;)
http://www.bikepics.com/pictures/025665/

Ni förstår säker varför jag tyckte det var värt det.

Poängen här, är att företag: alltid tull.
Privat som gåva. Till 60-70% klarar du dig.
Kalkylera alltid med att du åker dit.
Även om det är en riktig gåva.

Jag har handlat på eBay i tio års tid. Och min poäng ovan, är min erfarenhet.
 
Jag roade mig med att läsa igenom den säljarens feedback.

Resultat, det är en bra säljare att lita på.

De negativa omdömen han har fått, har rört sig om långsam hantering från banken i verifiering av betalning. Ett antal problem med posten, som han heller inte direkt rått på.

När det uppstått trassel på något sätt. Så har han personligen ringt till köparen för att be om ursäkt och för att komma överens om lösa trasslet.

En del personen där har till och med gett honom negativ kritik för att paketet fastnat i tullen och köparen inte ville betala tull. Menföljd att tullen skickat tillbaks paketet.
Det är knappast säljarens problem.
Men, i det fallet så betalade han tillbaks pengarna, trots att det var kunden som inte skötte sin del.

Den säjaren köper jag av om jag skulle hitta något.

Men som en kund sade. Titta inte på bilderna, vad som ingår. Han använder bilderna lite för förvillande. Läs noga igenom beskrivingen.

Tex. Det står nämnt överallt om två linser och diverse saker.
Men sedan fins en avdeling för vad auktionen innehåller. Och där nämns kameran.

Seda räknar han upp linserna som tillhörande ett plus paket.
Och följden blir då. Ingår verkligen pluspaketet också? Det står inte specifikt, förutom vissa delar nämnda här och där.

Alltså mycket lätt att få fel bild av vad som ingår. Det har han kritik för.

Också, som vi nämnt i tråden. De extra saker han skickar med, är "värdelösa", det har han fått kritik för.

Så läs noga vad som ingår. Skicka gärna en direkt fråga till honom före för att klargöra. Och handla sedan om du är nöjd.
 
tack så mycket allesammans för svaren. Och tack peter för din fina historia, snygg mc också;)

Då får ja försöka ta kontakt med säljaren då och höra om han vill skicka som privat paket eller inte och kolla igenom paket nogrant!

tack
 
Snappar upp tråden igen då jag är ute efter ett Nikon 70-200 f2.8 som skiljer sig så mkt i pris här i sverige gämfört med ebay så jag är väldigt nära att köpa.

Är lite skrajj bara då man ska lägga ut ~11 000:- innan man får varan :D

...samtidigt så skulle jag inte köpa det för 18 000:- i Sverige, isåfall blir det Sigmas variant istället (verkar inte så tokigt heller).
Är det värt? Har hittat en köpare på ebay med denna score;
Feedback Score: 7098
Positive Feedback: 99.7%

Varan säljs för $1,679.00 + FRAKT.
Vad ligger tullavgift på _i fall att_?

Gluggen ska sitta på mitt D200 hus som kommer att köpas ifrån TBH. Har mailat dem o frågat om de kan ge bra pris på två varor tillsammans men det tvekar jag på :(

Väldigt ivrig på att köpa grejjerna, skulle väldigt gärna vilja ha det inom 2 veckor pga ett fotojobb.

Tacksam för svar!
 
johnnynu skrev:
Har hittat en köpare på ebay med denna score;
Feedback Score: 7098
Positive Feedback: 99.7%

Varan säljs för $1,679.00 + FRAKT.
Fast da du kan ju kopa den fran Adorama eller B&H istallet och fa den billigare, och dessutom fran en riktig butik som du vet ar serios.

(Edit: Om det dar nu ar samma objektiv som du kollar pa, jag ar inte nikonist sa jag har ingen koll)
 
Alla seriösa e-bay handlare i USA skickar paketen försäkrade med UPS eller liknande, och då kommer du inte undan tull och moms, det ser fraktföretaget till.
En del HongKong försäljare skickar som gåva om du frågar snällt, men då skickas paketet oförsäkrat till ett värde under 100$, kommer det bort på vägen är du blåst.

/kent
 
Bokeh skrev:
Alla seriösa e-bay handlare i USA skickar paketen försäkrade med UPS eller liknande, och då kommer du inte undan tull och moms, det ser fraktföretaget till.
En del HongKong försäljare skickar som gåva om du frågar snällt, men då skickas paketet oförsäkrat till ett värde under 100$, kommer det bort på vägen är du blåst.

/kent

Ok.
Har gjort ca 100 affärer på ebay och då har jag fått betalat tull en gång när jag beställde en kopplingssats till bilen. Annars har jag aldrig betalat tull (kanske haft tur).

Det kanske endå är värt att köpa objektivet på ebay om det blir 4k billigare.

http://cgi.ebay.com/NEW-NIKON-AF-S-...yZ152383QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.