Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa från B&H Photo?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludix

Aktiv medlem
Hej!

Har tänkt införskaffa mig ett batterigrepp till min D80. Har tittat runt lite o hittat ett på B&H Photo för va 800kr. Käns lite konstigt billigt bara, i sverige e man ju så illa tvungen o punga ut med drygt 1500kr.

Funderar på om de värkligen e ett Nikon ellr om de kanske kan vara pirat? Funderar även om detta är någon säker plats att handla ifrån, inga eventuella extra kostnade ellr så?

http://www.bhphotovideo.com/c/product/449071-REG/Nikon_25345_MB_D80_Multi_Power_Battery_Pack.html

Tack på förhand!

Man kan nog lita på att det B&H påstår är Nikon verkligen är Nikon. På priset tillkommmer givetvis frakt, moms (25 procent), eventuellt tull (vet inte vad tullen kan vara på batterigrepp; på objektiv är den ungefär 7 procent) samt expeditionsavgift för tullen, vilket brukar vara omkring 150 kr.

När det rör sig om så här billiga prylar tjänar man nog inte så mycket på att beställa från USA, men när det gäller t ex objektiv handlar det ofta om åtskilliga tusenlappar.

aha, de de kan kanske vara värt o betala nån hundring mer genom o köpa från t.ex Fotokungen bara för o få köpet från en svensk återförsäljare.

är oxo sugen på att handla från B&H kollade in en Nikon D300+batterigrepp skillnaden är ca 8000:-

klart man blir sugen man e ju smålänning

knappast

Frågan om det blir billigare i huvudtaget när det gäller D300. Du måste räkna med tull och frakt och sedan 25% moms på hela summan om du ska beställa de vanliga vägarna.

Ja, den brittiska

Där betalar du brittisk moms (vet inte vad den ligger på men på sidan kan du väl få fram priset inkl. moms).

Ludix skrev:
Har tittat runt lite o hittat ett på B&H Photo för va 800kr. Käns lite konstigt billigt bara, i sverige e man ju så illa tvungen o punga ut med drygt 1500kr.

Räkna såhär:
(BG) 130$ + (frakt) 37$ = 167$

167$ * (dollarkursen) 6kr = 1002kr

1002kr * (moms) 1,25 * (tull) 1,05 = 1315kr

Lägg på adm.avgift från UPS. 1315 + 150kr = 1465kr

Betänk sedan att du kan köpa det på Walters foto för 1390 + frakt.
Walters foto.

Vad väljer du?

de va rackans. Aldrig hört talas innan om Walters foto. Och med de priset från B&H så hade Fotokungen även varit att föredra.

Re: Re: Köpa från B&H Photo?

Segeson skrev:
Räkna såhär:
(BG) 130$ + (frakt) 37$ = 167$

167$ * (dollarkursen) 6kr = 1002kr

1002kr * (moms) 1,25 * (tull) 1,05 = 1315kr

Lägg på adm.avgift från UPS. 1315 + 150kr = 1465kr

Betänk sedan att du kan köpa det på Walters foto för 1390 + frakt.
Walters foto.

Vad väljer du?

Det största problemet är att Walters foto aldrig har prylarna hemma som man behöver. Och det tar en månad innan de får dem :)

Jag beställde precis grejor för ungefär 1000 dollar hos B&H. Jag brukar göra 3-4 köp därifrån varje år.
De flesta grejorna är klart billigare än hemma även efter moms,frakt och alla avgifter.
Och den största fördelen är att de har nästan allting hemma. Speciellt om man jämför med en svensk affär

Lars Johnsson skrev:
Jag beställde precis grejor för ungefär 1000 dollar hos B&H. Jag brukar göra 3-4 köp därifrån varje år.
De flesta grejorna är klart billigare än hemma även efter moms,frakt och alla avgifter.
Och den största fördelen är att de har nästan allting hemma. Speciellt om man jämför med en svensk affär

Vad köpte du och vad räknar du med att du sparade in jämfört med en svensk butik? :)

Nja, normalt betalar man brittisk "moms" som är inräknad i de priser som anges på webbsajten.

I vissa fall måste dock företag i EU debitera leveranslandets moms -- men då slipper man å andra sidan den brittiska VAT (17,5 procent). Om detta är fallet för Warehouseexpress vet jag inte.

Calliii skrev:
Vad köpte du och vad räknar du med att du sparade in jämfört med en svensk butik? :)

Jag köpte en Pelican väska med lite extra tillbehör. Ett Gitzo stativ med Arca-Swiss Z1 huvud. Och plugins för Photoshop.

Jag tjänar kanske 4000-6000 kr. Men det är svårt att uppskatta för det finns ingen affär i Sverige som har grejorna eller ens hade kunnat ta hem dem till mig.

Re: knappast

Tonyeagle skrev:
Frågan om det blir billigare i huvudtaget när det gäller D300. Du måste räkna med tull och frakt och sedan 25% moms på hela summan om du ska beställa de vanliga vägarna.

Ingen tull på kamerahus !

ErlandH skrev:
Nja, normalt betalar man brittisk "moms" som är inräknad i de priser som anges på webbsajten.

I vissa fall måste dock företag i EU debitera leveranslandets moms -- men då slipper man å andra sidan den brittiska VAT (17,5 procent). Om detta är fallet för Warehouseexpress vet jag inte.

I samband med att jag handlade från Amazon ställde jag samma fråga till dem. Svaret var väldigt tydligt med referenser till EUs lagstiftning. En snabb koll med skatteverket bekräftade att svensk moms skall påföras - och självklart betalar man bara moms en gång.

Ja, det fanns ett undantag. Undantaget avgörs av företagets årliga omsättning. Tror att värdet låg relativt låg, omkring 150'kr/år. Detta innebär ändå att i praktiken skall svensk moms påföras.

"Köp från annat EG-land
Om du köper varor från ett annat EG-land ska du uppge ditt momsregistreringsnummer (VAT-nummer) till säljaren. Då köper du varan utan att betala utländsk moms, s.k. gemenskapsinternt förvärv (GIF). Du ska sedan själv betala svensk moms på inköpet. Du tar alltså upp beloppen i din redovisning av momsen. Om du har gjort inköpet till din momspliktiga verksamhet kan du också ha rätt att dra av motsvarande belopp.".
Källa: skatteverket.

För privatpersoner skall alltså momsen påföras av säljaren.
Jag redogör alltså bara för vad som gäller och då slipper man obehagliga överraskningar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto