ANNONS
Annons

Köpa fotofilm i storpack

Produkter
(logga in för att koppla)

Spunken

Aktiv medlem
Jag skulle vilja köpa film i mer än trepack, typ 20 rullar. Det borde finnas grossister av något slag men jag har inte hittat någon som säljer film.

Är det någon som vet något om hur möjligt/krångligt detta är?

/spunken/
 
Alla yrkesfotobutiker och de flesta internetbutikerna borde sälja storpack av proffsfilm iaf.

Säkerställ bara att filmen varit korrekt lagrad och att det inte är kortdatum.
 
Scandinavian Photo säljer fuji och kodak i presspack om 20 rullar. Jag vet inte om det blir så mycket billigare

Kodak hade åtminstone förr Tri-X i 50-pack.

Jag brukar handla min film i Tyskland i butikskedjan Photodose. T ex Elitechrome 100 XC är betydligt billigare än i Sverige - ca 35 kronor rullen.
 
Cyberphoto säljer också storpack...
har för mig att 10 rullar fuji superia kostar 350 (inkl frakt)
 
www.mx2.com är en engelsk internetsite med mycket bra priser. Deras engelska site säljer bara till adressater i UK, men deras tyska och franska siter säljer till vem som helst (dock med något högre priser). Jag har köpt med gott resultat, framför allt 120 film.
 
Diafilm brukar jag köpa i 20 pack hos Hegethorns. Jag har inte hittat någon billigare. Jag har för mej att Kodak Elite 100 XC kostade ca 35 kr rullen. Kodak 100VS betalade jag 49:50 / rulle vid något specialerbjudande.
Roine W
 
Om du vill köra med svart-vitt kan du spara en liten slant genom att köpa film i 30m längder och spola upp på kasetter själv. Blir sådär en 18-20 rullar / 30m längd.

Dyrt för färgfilm om man inte soppar den själv, eftersom tomkasetterna inte är gratis (men återanvändningsbara )



/Anders
 
Anders - berätta gärna mer om 30m rullarna! Är det svårt, behöver man speciella verktyg eller andra saker förutom tomkassetterna? Hur mycket kostar en 30m svart/vit film och är det lätt att få tag på?
 
Spunken skrev:
Jag skulle vilja köpa film i mer än trepack, typ 20 rullar.

Photax säljer "pro-pack".
20 st. "no name" filmkassetter laddade med originalfilm. Billigare än originalförpackning, men samma innehåll. Finns laddade med Kodak Tri-X, T-Max eller Fuji Velvia och Provia.


Med vänlig hälsning
Roland
 
I princip behöver du inget annat än filmen, men du måste ladda i ett helt ljustätt rum, film är känslig för allt ljus.

Enklare blir det om du köper en dagsljusladdare, en liten pryl som du stoppar in filmen i, sen går det bra att ladda kassetterna i dagsljus.
Det kräver ju lite pill och lite träning, men överdrivet svårt är det inte.
En dagsljusladdare kostar ca 500:- ny, finns säkert att hitta begagnat för en hundring eller två.

Film på 30-metersrulle finns på photax.se
(dom har laddare också).
Kodaks Tmax 100 kostar 435:- (tror att det är exl moms), men det finns ju billigare film.. Efke har jag använt några gånger med goda resultat, den kostar 265:- per rulle.
 
Émi skrev:
Anders - berätta gärna mer om 30m rullarna! Är det svårt, behöver man speciella verktyg eller andra saker förutom tomkassetterna? Hur mycket kostar en 30m svart/vit film och är det lätt att få tag på?

Photax säljer både film, kassetter och spolningsutrustning. Efke, Kodak och Fuji saluför de i 30 meters rullar. En 30m Kodak T-Max 100 tar de exempelvis 435 kr. för, enligt senaste prislistan.

Förutom själva filmen så behöver man en filmladdare. Kostnad 565 kr. för Hansas variant. Ett 10-pack med DX 100 kodade filmkassetter kostar 59 kr. Ett 10 pack filmburkar att stoppa ner de hemspolade kassetterna i kostar 12 kr.

För mer info - hör med Photax.
Surfa in på http://www.photax.se

Med vänlig hälsning
Roland
 
Émi skrev:
Anders - berätta gärna mer om 30m rullarna! Är det svårt, behöver man speciella verktyg eller andra saker förutom tomkassetterna? Hur mycket kostar en 30m svart/vit film och är det lätt att få tag på?

Jag skulle råda dig att låta bli att ladda själv. Det du ekonomiskt tjänar per rulle film du laddar är i bästa fall ett par kronor om du räknar mot enstaka sv/v film. Och förmodligen tjänar du inget om du köper propack eller fler än tio rullar på en gång via t ex Scandinavian photo.

Den enda fördelen är att du kan ladda efter behov. Tex rullar om tolv exponeringar eller liknande.
Men du behöver köpa omladdningsbara kasetter, filmladdare etc. Kasetterna håller bara för si eller så många användningar

Däremot finns risken för damm och annat som kan repa filmen och förstöra viktiga bilder för dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.