Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa film inför resa

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders J

Medlem
Tja!

Ska ut och resa till hösten och har givetvis tänkt att fota en hel del. Jag har aldrig varit ute på en så lång resa innan så jag är lite osäker på hur många rullar jag ska ta med. Ska vara ute i 3,5 månad så jag tippar att runt 40-50 rullar (Dia) bör räcka.
Finns det någonstans jag får det billigare när jag köper så många rullar på en gång.
Och när det sen ska framkallas, lämnar ni bara in alla filmerna på en gång då till vanlig pris eller är det vanligt med mängdrabatt vad gäller framkallning?

Tack på förhand!

Anders Johansson.

Scandinavian Photo har lite bättre priser om man köper över 10 rullar eller över 10 diaframkallningspåsar.

Tror inte du kan få så himla mycket bättre än så faktiskt, om du inte har kontakter.

/Henri

Jag ska åka till Singapore-Australien-Nya Zealand-Thailand-Cambodia-Vietnam.
Har väl i stort sett tänkt att köpa Sensia 100, dels för priset och dels för att det känns som att den funkar ganska bra som en allround film.
Köper nog med några rullar Velvia 100 också... Eller är det någon annan film ni tycker jag ska bör överväga?

I Singapore och Thailand kan du köpa filmerna mycket billigare än här
Då behöver du inte åka runt med alla hemifrån.

Odenlab har 20% rabatt på framkallning och du går med i deras "klubb", kostar typ 200 spänn per år.

Jag skulle garanterat ta med lite Velvia. Men ta gärna med lite svart vit också!

Du kan säkert köpa film där, men lite inte på det, så ta med film så du är säker iaf.

MvH P

Hej, Anders J!
Vilken filmsort du ska använda beror väl på vad du ska göra med bilderna efteråt. Själv har jag störst användning för negativ färgfilm som jag sedan scannar och gör antingen svartvita eller färgbilder av. Eftersom jag bara har en fungerande kamera numera, använder jag så känslig film som möjligt, så jag rekommenderar negativ färgfilm, 400 ISO. Vilket märke du vill använda, får du testa själv, men det blir svårt att avgöra vilken film som passar till färgerna i Singapore. Jag antar att grönskan är mycket saftigare i den delen av världen än här, men satsa helst på negativ färg, för med bara svartvit film i packningen, lär du ångra dig om du ser något färggrant.

Varför köpa den här hemma och bära den med sig till Singapore. All film du kan handla här hemma köper du mycket billigare där

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar