Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa egen stöldvara

Produkter
(logga in för att koppla)
Polisanmälan

Vad gör man ifall man misstänker långt nu i efterhand att man köpt sin egen kamera som man blev bestulen på?

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Det enda du kan göra är väl att rimligtvis lämna in en redogörelse att komplettera din stöldanmälan med (vilket du väl lämnat in?) Risken är ju förståss att det inte är ditt objektiv utan någon annans och då kan du bli skyldig för att ha köpt stöldsgods! Ett alternativ om du är helt säker är att ta saken i egna händer....

Det enda du kan göra är väl att rimligtvis lämna in en redogörelse att komplettera din stöldanmälan med (vilket du väl lämnat in?) Risken är ju förståss att det inte är ditt objektiv utan någon annans och då kan du bli skyldig för att ha köpt stöldsgods! Ett alternativ om du är helt säker är att ta saken i egna händer....

Jag tror jag vet hur jag kan kolla upp det med lite detektivarbete. Mitt dilemma är jag köpt en stulen vara som antagligen är min egen som jag fått ut ersättning från f-bolaget.
Orkar jag leka detektiv och får reda på att det faktiskt är mitt eget från början så kan jag lämna in komplettering till polisen, bli anmäld som köp av stöldgods och sen bli betalningsskyldig till f-bolaget trots jag betalat den andra hälaren.
Andra scenariot är att skita i det och om några år bli anmäld som försäkringsbedragare.

/Stefan

Man skall ju inte uppmana till brott men, hade jag varit dig så hade jag knipt käft så att säga.

De det inte vet har de inte ont av som det heter.

Har du inte kamerans serienummer? Då är det väl enkelt att kolla?

Står nastan aldrig på kvittona. Butiken har den nog så det är det jag menar med detektivarbete. Måste ringa ett par butiker för jag vet inte vilken jag köpte den från.
Men frågan är nog om jag vill veta om och om jag får veta så vad ska man göra. Vilket scenario som helst är dåligt för mig,men bra för polisens statistik.

/Stefan

Står nastan aldrig på kvittona. Butiken har den nog så det är det jag menar med detektivarbete. Måste ringa ett par butiker för jag vet inte vilken jag köpte den från.
Men frågan är nog om jag vill veta om och om jag får veta så vad ska man göra. Vilket scenario som helst är dåligt för mig,men bra för polisens statistik.

/Stefan

Beroende på vad det är för kamera så kan serienumret finns i metadatan. Ergo: det kan vara idé att inspektera någon bildfil tagen med den stulna kameran (om du nu vill veta).

Det beror väl på vad det är för kamera. Är det en pocketkamera så betvivlar jag att serienumret finns i EXIF.

Törs jag fråga hur du långt i efterhand kom på att du kanske köpt din egen stulna kamera?

Törs jag fråga hur du långt i efterhand kom på att du kanske köpt din egen stulna kamera?

En defekt som gör att kameran låser sig i vissa användarinställningar samt att en kontakt som känner ett par mindre laglydiga som yppat sig att de sålt en kamera till samma person som de stulit den ifrån.

/Stefan

/Stefan

serienumret står väl på kameran...

Låter märkligt. Jag tror aldrig jag köpt en kamera, dator eller liknande utan att serienumret står på kvittot. Hur skulle kvittot t ex kunna fungera som garantibevis utan serienummer?

Köpte en Canon 550D på Netonnet i tisdags och där står inget serienummer på kvittot. Det gjorde det däremot till den andra 550D jag köpte på Cyberphoto förra året.

Låter märkligt. Jag tror aldrig jag köpt en kamera, dator eller liknande utan att serienumret står på kvittot. Hur skulle kvittot t ex kunna fungera som garantibevis utan serienummer?

Korrekt, serienummer eller liknande brukar man få med på kvittot.
1. Man ska inte kunna låna ett kvitto med garanti kvar från en kompis när en vara gått sönder
2. Försäkringsbolag vill kunna matcha vara med kvitto
3. Kunden ska bara behöva spara kvitto och kunna göra polisanmälan och anmälan till försäkringsbolag med serienummer.

Sen vet jag att det finns tillfällen och handlare som kanske inte alltid gör det av olika anledningar.

Nej serienr finns inte alltid. Gick ner tittade bland alla mina kvitton, JME o Kjell ger visst aldrig ut serienr. Inte på mitt enda TBH kvitto heller, ena japanphoto saknas också men alla mina cyberphoto har det. Pixmania saknar jag på nåt.
På tal om datorer så har jag inte ett enda kvitto på serienr och heller inga TV apparater.
Dessutom hade jag varit hälare på såna enkla prylar att spåra så hade jag skrivit ett fejkkvitto med de rätta serienr på.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar