Annons

Köpa EF 17-40 f/4.0 L USM från England

Produkter
(logga in för att koppla)

Mike H

Aktiv medlem
Jag har tänkt köpa mig ett Canon EF17-40mm f/4 L objektiv. I Sverige kostar det nästan 7000 kronor nytt, men hittade det i England för cirka 5000 kronor. Är det någon som handlat där?
Eller jag ska köpa det här hemma i stället? Något speciellt att tänka på? Garanti gäller väl inom EU även hos Canon? Som jag tolkar det är det även fraktfritt.

Köpstället är:

http://www.mydigitaland.com/canon-1...store=sweden&gclid=CKi_j8qesb0CFUIDcwodUFEACA
 
" Leverans (Ship From UK - No Tax - By City Link/ UK DHL - Delivery Time: 7-18 Days (w/ Tracking))0,00*kr
Totalsumma4*984,33*kr
Ditt kreditkort kommer att belastas på5*907,00*HK$"

Det här låter för mig som att objektivet kommer från Hongkong men att säljaren påstår sig stå för tull osv. Det borde innebära att objektivet mellanlandar i UK innan det går till dig. Om det gör det så slipper du tull och momsavgifter eftersom det kommer från/skickas inom EU. Fraktfritt? Troligen, jag gick inte längre med beställningen än att jag lade objektivet i kundkorgen.

Garanti skulle jag kanske inte hoppas på eftersom det verkar härröra från Hongkong och alltså kan kallas gråimport.

Priser skulle jag heller inte lita på helt då det verkar vara din aktuella kurs mot HK$ som gäller och inte sidans uppgivna pris.
 
Som vanligt då. Om det verkar vara för bra för att vara sant så ............
Då är det nog till och med bättre att köpa ett begagnat för runt 4000 kronor, eller så slanta upp dom 7000 och ha en "riktig" garanti. Hmmmmmm ....... Nytt eller begagnat ........... Svårt det där.
 
Jag ska absolut inte säga att det inte blir bra, men rent spontant känns det som lite att fundera på.

Jag köpte förresten mitt EF 100-400 förra året från England med Europagaranti, men med växlingskursen och frakt blev det bara cirka 700:- billigare i Sverige så jag hade egentligen hellre köpt det här. Peppar peppar så har det fungerat felfritt hittills men om det ska skickas in....
 
Ett begagnat för 4000. Sedan kalibrerar du det på före detta intervision som jag antar fortfarande kalibrerar fritt om du har en ny kamera (6D) och ett objektiv som är yngre än sju år.
 
Jag tycker det verkar vara ett bra ställe att handla från och vad gäller garanti skriver dom:

"12 Months Warranty Service Details:
This Warranty aim to provide a competialbe service, with same terms & condition as provided by manufacture standard. And give you same advantage like you purchase from a local retailer, with protection provided by local manufacture maintenance scheme. Likewise, if your product experience an manufacturer default or fault, you can send the camera to local manufacture repair center."


Ni som har köpt online förut finns det någon grund att inte lita på detta?
 
Jag har handlat mycket över nätet, men då direkt från återförsäljaren i första steget. Här tolkar jag det som att firman i UK köper från en firma i Hongkong. Magkänslan säger att garantianspråk kan ta tid och kosta pengar, även om det säkert löses.

Om garantin finns i Hongkong ska det antagligen skickas dit (om det nu inte finns världsgaranti, vilket låter lite som självmord för återförsäljare på "dyrare" marknader) och hur gör man då när man inte har kvittot därifrån? Förmodligen skickar man då till UK som i sin tur skickar till Hongkong som reparerar, skickar tillbaka till UK som skickar till slutkunden.
 
I dag la jag en beställning på objektivet. Beställt på nätet, men jag tog det "säkra" alternativet.
Det blev Scandinavian Photo i ett paket med ett "B+W Filter UV 010 MRC 77mm och en putsduk". Ungefär halva priset för filtret.

Det begagnade objektivet som fanns på blocket verkade inte vara något för mig. När jag frågade efter kvitto, originalkartong, serienummer och vilket uv-filer som medföljde, fick jag inget svar.
Visst, han kan vara bortrest, sjuk eller något annat, men i dagens it-värld så väntar jag svar inom ett par dagar. Så var inte fallet, så det blev ett nytt i stället. Nytt är nytt och det känns, för mig, väldigt skönt att veta att det inte har åkt i backen eller är stulet.

Nu väntar jag bara på ett sms om att det är dags att hämta objektivet. Sedan ska det fyllas minneskort. :)
Tack för supporten.
 
Det kom inget sms från POSTEN. Jag loggade i dag in på Scandinavian Photo och "min" sida. Det visade sig att det legat och möglat på mitt uthämtningsställe sedan i torsdags. :(
Det är inte första gången som Postens sms inte kommer fram till mig. Händer ungefär en gång på tio.

Det blev inte så mycket jag hann leka med objektivet i dag. Men det jag fotade såg helt magiskt ut.
För mig alltså. Morgondagen hoppas jag ska bli en bra dag för mig, kameran och "gluggen".
Få se om det kommer rött regn, som dom hotat med. Men inget ska stoppa mig i alla fall.

*Lycklig som en unge på julafton*
 
Jag ska absolut inte säga att det inte blir bra, men rent spontant känns det som lite att fundera på.

Jag köpte förresten mitt EF 100-400 förra året från England med Europagaranti, men med växlingskursen och frakt blev det bara cirka 700:- billigare i Sverige så jag hade egentligen hellre köpt det här. Peppar peppar så har det fungerat felfritt hittills men om det ska skickas in....
Om det skall skickas in så är det väl ingwn skillnad mot om du köpt det i Sverige?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.