Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa digital systemkamera, sälja gamla analoga??

Produkter
(logga in för att koppla)

sennen

Aktiv medlem
Jag vet att ämnet varit uppe förut, men jag skulle vilja ta upp det igen, och få svar/synpunkter/råd till mina funderingar...


Jag har idag en Minolta 700si, Minoltaobjektiv 70-210 och 35-70, samt blixt 5400HS. Bra grejor, jättefint skick.

Jag har dock, efter att avundsjukt ha sett några vänner med digital systemkameror, i stort sett bestämt mig för att lämna det analoga och börja med digitalt helt och hållet.
Det enda som håller mig lugn för tillfället är priserna.
Min första tanke var att bara köpa ett nytt hus, och använda de gamla objektiven och blixten, men Minoltas digital hus verkar ligga på tredubbla priser jämfört med t.ex. Canon. Dessutom vet jag inte om mina gamla grejor passar med Minoltas nya.

Nästa tanke var att sälja av det gamla, och få en grundplåt till nya saker. Frågan är, vem vill köpa mina grejor, och vad får man för dem?

Har någon några erfarenheter och/eller tankar, dela gärna med er!!
 
Ett exempel:

Konica Minolta Dynax 7D
pris ca 14000
6,3 megapixel

Canon EOS 350D
pris ca 8000
8,2 megapixel


Visst, man ska inte stirra sig blind på pixlar, men om man jämför dem på papperet, ser de väldigt lika ut vad gäller specifikationerna.

För min del gäller att jag i båda fall måste köpa ny blixt. Väljer jag Canons kamera, måste jag köpa objektiv också, men för 6000 (skillnaden i pris mellan de båda) borde jag väl få nåt hyggligt objektiv, tycker jag...

Så, vad väljer man i det här fallet?

Att ta i beaktande är ju också eventuella pengar jag kan få för min gamla Minolta med tillbehör. Den frågan hänger fortfarande i luften... :eek:)
 
Fördelen med 7D som inte finns på 350D är att den har inbyggd bildstabilisator.
Sen har 7D betydligt större och ljusare sökare, vidare så är den delvis gjord i metall även utanpå.

350D har fördel av högra upplösning och givetvis ett betydligt lägre pris.

För 6000:- kan du exempelvis köpa en sigma 18-50/2.8 EX DC och få lite pengar över.
sennen skrev:
Att ta i beaktande är ju också eventuella pengar jag kan få för min gamla Minolta med tillbehör. Den frågan hänger fortfarande i luften... :eek:)
Summan har jag ingen aning om, men jag tror inte det är så värst mycket man kan få.
 
Tyvärr så får man ju inte så mycket för gamla
analoga kameror idag.
Kanske får du ett par tusen i bästa fall...
http://www.blocket.se/view/4376371.htm?caller=vml_s&l=0&c=1&city=0
Om det är värt att sälja är ju upp till dig att avgöra.

Vilket hus du sedan ska välja det kan man ju fråga sig. :)
För min egen personliga del tycker jag inte att D7D verkar riktigt värd sitt pris om man inte sitter på massa dyra fina Minoltagluggar. Den kostar ju ungefär som en 20D, som känns som en mycket modernare kamera, med bättre prestanda. Men visst, bildstabilisering är trevligt. :)

Canon 350D eller Nikon D70 känns betydligt mer prisvärda och då får du ju, som Kim skriver, råd med lite optik åxå, för samma pengar.
 
Objektiven funkar till en D7D, men blixten är det lite siochså med. det är "bara" 2500(har jag för mig den heter), 3600 och 5600 som fungerar fullt ut på D7D:an.
Om det inte är så att pengarna är en väldigt trång sektor skulle jag nog behållit den analoga utrustningen, man vet aldrig när den kan komma till användning. Köper du en digital Minolta så kommer ju e nya objektiven att kunna användas på den analoga, men du sparar inte speciellt mycket pengar på grejerna du har. 70-210:an betingar inte ett speciellt högt pris och du kommer troligen att vilja köpa en ny blixt för att få full funktionalitet på den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.