Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa D70 nu eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

abbeman

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag tänkte höra om det var någon som hört några rykten om prissänkning på D70? Tänkte att jag skulle slå till och köpa ett hus, men man vill ju inte höra att priset ska sänkas en tusenlapp någon vecka senare.

Ha en bra kväll! / Albin
 
PMA mässan är ju denna vecka, så om det inte presenteras något (mer) revolutionerande där än vad som kommit senaste månaden så blir det nog inte större prisförändringar just nu.
Sen kan du ju jämföra med prisutvecklingen på 300D, som egentligen inte förändrats nämvärt trots att 10D ersatts av 20D till något lägre pris. Så det torde dröja tills dess att någon (Canon, Nikon, Pentax...) har en lågprismodell ute i butik till lägre pris innan det händer något dramatiskt med priserna.
Så om du behöver kameran nu, köp den.
 
Det kommer alltid att finnas en ny kamera runt hörnet. Om det skulle presenteras något som får D70:an att rasa i pris, så är det stor risk att man istället börjar vänta på att den nya kameran skall komma ut på marknaden för att den är intressant nog för det. Sedan väntar man på att den ska komma ned i pris, men då lurar en ny modell runt hörnet. Och så sitter man där ett år senare och har fortfarande ingen kamera. Om du tycker att D70:an är värd sina pengar idag så är det inget att vänta på; den blir inte plötsligt sämre av att något annat presenteras.

Jag köpte min EOS 10D någon vecka innan priserna på den dumpades förra hösten. Hade jag väntat ett par veckor hade jag sparat några tusenlappar (men det visste jag ju inte när jag köpte den). Men jag ångrar mig inte det minsta; jag tycker att kameran var värd varenda krona. Så mitt råd är: bestäm dig för vad du vill ha och hur mycket du är beredd att betala för det. När det finns en kamera som uppfyller de kraven, köp den.
 
Instämmer helt. Ett bättre råd kan du nog inte få. Det enda kameraköp jag ångrat pga det höga priset är min dåvarande kamera Dimage A1. Jag köpte den för dryga 12 000 kr i September 2003 och sålde den för ca 6500:- nu i somras.
Snacka om negativ pristrend =)

Det prisraset lär du inte råka ut för med en D70, 10D eller någon annan DSLR kamera.
 
Nog en klok idé. Vänta inte till efter PMA-mässan bara, den är inte förrän i februari, tror jag. Den mässan som är nu är Photokina ;o)
 
Jag köpte en Nikon 5700 för ett år sedan...betalade närmare 10.000 för skrotet. Nu får man den för ca: 6.000:-. Det går inte att jamföra med D70....den är det sånt sug efter så det lär dröja innan det blir någon prissänkning värd namnet på densamme. Köp nu...och ha kul. Det är en bra kamera som det kommer att ta lång tid att bräcka...prismässigt menar jag då.

Vänta och se...och det kommer en ny kamera för 13.000:-...och du står där igen med samma frågeställning....

Många balla bilder hinner du ta tills dess...D70 är prisvärd redan nu!
 
Det verkar faktiskt som det har varit en liten prissänkning. Cyberphoto, Scandinavian och Fotokungen tog väl alla kring 12500 för kitet för ett tag sedan, nu ligger priset ungefär en 1000-lapp billigare på 11500. Skulle vara intressant att veta om det är Nikon själva som sänkt. Kanske med tanke på Canons 20d?

/David
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.