Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Canon EOS 350d i Singapore

Produkter
(logga in för att koppla)

dannepang

Ny medlem
Har fått erbjudande av en kompis som är där nu att köpa en canon Eos 350d med EFS 18-55 objektiv ink 1 gigs CF-minne för ca 8700:-.

Är det läge att slå till? Kan man uppradera kameran så att det blir svenska menyer iden?

Är det något speciellt man bör tänka på? ex garantier?

Tack på förhand!
 
Hej!

Tack för svaret!
Sen tänkte jag köpa till extra minne (minst 1gig)
Lite orolig för om det blir något fel på den, hört att Canon har någon typ av worldwide garanti.. Hoppas det stämmer:)
 
Får du garanti som gäller i Sverige? En kollega hade kollat på att köpa Canon i USA, men då gällde tydligen inte garantin i Sverige, han skulle bli tvungen att skicka den till USA om det blev fel.

Fast det är ju andrahandsuppgifter, kolla själv vad som gäller exakt.
 
Tycker 8700:- är väldigt dyrt för att vara från Singapore, det är ju vad den kostar i Sverige.
Sen kommer inte garantin att gälla här heller eftersom Canon inte har Världsgaranti på Digitalkameror, endast Europagaranti. Köp den i Tyskland istället via nätet, det blir billigare samt att du får en garanti som gäller i Sverige.
PS ! Om det priset är rätt som din polare har gett dig måste det vara något fel, kameran är troligen mycket billigare än så i Singapore, verkar skumt tycker jag.
Du kan tex, köpa den för 8295:- i Sverige med Tysk manual och 100% Garanti, men utan minneskort. http://www.fyndborsen.se/
 
Senast ändrad:
Zoso skrev:
Tycker 8700:- är väldigt dyrt för att vara från Singapore, det är ju vad den kostar i Sverige.
Sen kommer inte garantin att gälla här heller eftersom Canon inte har Världsgaranti på Digitalkameror, endast Europagaranti. Köp den i Tyskland istället via nätet, det blir billigare samt att du får en garanti som gäller i Sverige.
PS ! Om det priset är rätt som din polare har gett dig måste det vara något fel, kameran är troligen mycket billigare än så i Singapore, verkar skumt tycker jag.

Jo, jag tycker oxå det låter lite dyrt, visst det ingår minne men ändå. Har skickat ett SMS till han igen att kolla priset.Om man köper en så fin kamera så vill man ju ha garanti.. SÅ ev får han bara köpa tillbehör så köper jag kameran här i Sverige.
 
.
Sen kommer inte garantin att gälla här heller eftersom Canon inte har Världsgaranti på Digitalkameror, endast Europagaranti.

Fel,Kent. Usa har världsgaranti,tex. Dessutom har Canon som goodwill att åtgärda problem i Sverige.

Tycker ochså att kameran verkar dyr och skulle nog ha köpt den här hemma istället.
 
solvargen skrev:
.
Sen kommer inte garantin att gälla här heller eftersom Canon inte har Världsgaranti på Digitalkameror, endast Europagaranti.

Fel,Kent. Usa har världsgaranti,tex. Dessutom har Canon som goodwill att åtgärda problem i Sverige.

Tycker ochså att kameran verkar dyr och skulle nog ha köpt den här hemma istället.

Det är väl Canon som utfärdar garantin och inte USA ! eller hur menar du ?
 
Det här har nötts och stötts i andra trådar tidigare.
Jag köpte en 10D från Hong Kong och fick surt reda på att digitalkameror inte omfattas av världsgarantin.
Efter en del emailväxlande/telefonpratande med CanonIT som hade hand servicen förr, så fixade de godwillreparation på den.

Om man köper 1D/1Ds så verkar helt plötsligt dörrarna öppna sig igen trots deras heliga digitalregler.
 
Har precis letat efter en billig 350D i Europa och kan säga att du mycket väl kan få en 350D + 1 Gb sandisk Ultra minne + Lowepro väska + extra batteri för 8700kr. Möjligtvis kan du få ett UV-filter också men då ligger du på gränsen.

Använd http://www.preissuchmaschine.de för att hitta bra priser på tyska internetsidor och använd svenska fotohandlare för saker som UV-filter och batteri dessa skiljer inte nämnvärt i pris mot tyska sidor.

Sen gäller det bara att ladda ner den engelska manualen om du inte kan tyska.

Garantin gäller som sagt på tyskakameror även i Sverige.
 
Zoso skrev:
Det är väl Canon som utfärdar garantin och inte USA ! eller hur menar du ?

Hhum.
Jag ser på mitt "garantikort" att det bara gäller i Usa&Canada.

Jag får härmed bed om ursäkt för felaktiga uppgifter i tidigare rubriker under detta forum.

När jag inhandlade min canon 20D köpte jag en 3års tillägg-försäkring.
En så kallad "worldwide coverage". Den kostade 80
us-dollar och skall gälla oavsett var på våran planet jag befinner mig.

Måtte jag nu inte ha fel nu igen när jag skriver att detta skall gälla under inga omständigheter vart du än befinner dig på "planeten"

Kent och övriga: Jag ber om ursäkt. I övrigt står jag för att Canon Sverige har som"goodwill"
att åtgärda problem om man köpt canons 20D i Usa. Även Jörgen påpekar detta gällande Hongkong. Kanske är det bara de proffessionella kamerorna detta gäller??? Thomas
 
Zoso skrev:
Tycker 8700:- är väldigt dyrt för att vara från Singapore, det är ju vad den kostar i Sverige.

Tvärr är saker och ting inte lika billigt i Singapore som det en gång var. :eek:( Så 8700:- låter faktiskt relativt billig för att vara Singapore.
 
Håller inte riktigt me Jörgen Gaberscek....Canon digital kameror har visst världsgaranti. Du måste vända dig till Canon i HK som ligger i Hung Hum stationen och byta ut ditt HK garanti mot ett världsgaranti (Garantitid är 6mån). Kan säga att det är inte så många som vet det även butikerna i HK som ex Wing Shing. Däremot så är Canon Sverige full medventna om att det finns ett sådan garanti!!
Av någon anledning vill dom inte säga det för än man själv nämner det.
Detta gäller om du köper kameror levererad av Canon HK och inte "Gray market".

Kan oxå säga att alla dom stora märken har världsgaranti i HK som Sony, Jvc.....
Garantitiden kan variera.
 
dannepang skrev:
Jo, jag tycker oxå det låter lite dyrt, visst det ingår minne men ändå. Har skickat ett SMS till han igen att kolla priset.Om man köper en så fin kamera så vill man ju ha garanti.. SÅ ev får han bara köpa tillbehör så köper jag kameran här i Sverige.

Glöm inte att det är 5 % skatt på kameraprylar i Singapore som sedan kan dras av på flygplatsen. Priset på 8700 kanske vare inkl skatt?
 
Köpte min 300D i Singapore.
Fick den till riktigt bra pris jämfört med vad den kostade i Sverige då.
Men som sagt, skulle den krångla får man stå för reparationer själv då garantin bara gäller i Singapore.
Men den funkar fortfarande fint:)
 
oskard skrev:
Får du garanti som gäller i Sverige? En kollega hade kollat på att köpa Canon i USA, men då gällde tydligen inte garantin i Sverige, han skulle bli tvungen att skicka den till USA om det blev fel.

Fast det är ju andrahandsuppgifter, kolla själv vad som gäller exakt.

För alla Canons digitalkameror som är köpta i USA gäller garantin endast i USA - inte i Europa. Canons svenska support hänvisar till USA. Du får helt enkelt åka dit med kameran och få den lagad. Har just haft en felaktig PowerShot SD300 köpt i USA och ringt, surfat m.m. och fått samma besked överallt. Trist... men sant.
//Christer

Edit: För info se länk:
http://www.canon.se/support/support_forhem_mindre_kontor/fos_garantier.asp
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.