ANNONS
Annons

Köpa Canon Eos 300D eller 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

fluffan

Aktiv medlem
Jag har funderat på att köpa Canon Eos 300D, men såg att priset mellan 300D och 350D inte skiljer sig åt så mycket. Är det då bättre att köpa 350D istället för 300D? Är 350D mycket bättre än 300D?
 
Om jag skulle köpt ny skulle jag köpt 350D.
Jag hade dock satt ett pristak på 5000kr och då blev det en beg 300D.
 
Jag valde 300D...

Tyckte att skillnaden mellan de båda kamerorna inte var värt skillnaden i pris.

Köpte hellre en ny 300D och för pengarna jag "fick över" köpte jag batterigrepp och en extern blixt.

Jag har inte ångrat mig.

Mvh
Catherine
 
Det beror ju delvis vad man värderar när man köper en kamera.

Fotografiskt (finns det ett ord som heter så?) så är det säkert ingen skillnad mellan 300D och 350D.

Men när jag bytte från min gamla 2Mpixel Olympus för knappt ett år sedan så valde jag bort 300D pga att den är långsam. Valde en Z3 istället, vilket jag inte ångrar. Men när sedan 350D kom med snabbhet och ytterligare lite bättre kamera än 300D och framförallt till ett pris som var långt under en 300D för ett år sedan så var valet enkelt...

//TH
 
Mja...långsam var väl att ta i ändå :)

Visst finns det de kameror som är snabbare, men inte är den direkt långsam ändå, det håller jag inte med om faktiskt.

Jag har både småbarn och hundar hemma, och inte har jag missat ngn bild av dem för att kameran skulle vara långsam inte :)

2,7 sekunders uppstart och 2,5 bilder i sekunden är väl inte toppfart, men väl godkänt för de allra flesta motiv.


Men det finns ju alltid det som är värre, om man är beredd att betala för det :)


/Catherine
 
Re: Mja...långsam var väl att ta i ändå :)

-Catherine- skrev:
Visst finns det de kameror som är snabbare, men inte är den direkt långsam ändå, det håller jag inte med om faktiskt.
Jag tycker den är riktigt långsam, särskilt bufferten på ynka 4 bilder och skrivningen till minneskortet tar riktigt lång tid.

AF är snabb dock.

Angående 300D vs. 350D, så skulle jag utan minsta tvekan välja 350D som är en på alla sätt bättre kamera.
 
Det var väl främst uppstartstiden som jag ville komma undan.

Men det är klart, man kan ju ha den igång och låta den gå i vila...

Men sen är ju 350D ett år nyare i tekniken... Så jag skulle nog inte klara av att köpa något som är gammalt redan från början :)



//TH
 
Skillnad

Har ägt en 350D i några dagar nu, jag säger bara det, köp 350D för bövelen. De som säger att det inte är skillnad på 350D och 300D har lite små fel. Det är större skillnad äm man tror.
 
Tror ni priset på 350D kommer sjunka något, kan vänta fram till sommaren med att köpa den.

Såg att den fanns på zebramedia för 7256:-,tyvärr med tysk manual.
 
Det är ganska många småskillnader mellan 350 och 300. Jag har en 300D i dag och skulle ha köpt en 350D om den inte hade varit så liten. Greppet var för min del mycket obekvämt, men om man tycker att det känns bra så är 350D bättre. Bland annat val av synkning på första eller andra ridån samt blixtkompensering direkt i kameran.
 
I see

Jag respekterar åsikterna om att den är för liten eftersom jag själv inte har några super stora händer. Men även jag tyckte den kändes liten i början, ger man den 20min bara så har man plötsligt glömt bort hur liten den är och genast känns den bara smidig. Kan också vara svårt att gå över från tidigare kameror som lätt är mycket större och ger en upplevelse av bra grepp direkt.

Men annars är 350D överlägsen när det gäller det mesta jämfört med föregångaren, 300D.
 
Först tänkte jag köpa en begagnad 300D, men då har man ju ingen garanti på kameran om den går sönder eller om det visar sig vara fel på kameran, då har man ju kastat bort 5000 kronor (som man ofta får en begagnad 300D för) i onödan.

(tyvärr fått erfara detta vid ett begagnat datorköp på 3500:-, där hårdisken gick sönder efter ett tag och felet visade sig fanns redan då jag köpte hårddisken , hade något med moderkortet att göra som inte syntes när jag köpte hårddisken,men eftersom jag köpt den privat kan jag inte bevisa det)

Och när jag nu istället funderar på att köpa en helt ny kamera, så känns det bäst att köpa den senaste modellen när priset mellan 300D och 350D inte verkar skilja sig åt så mycket.
 
Jag läser inläggen om 300D/350D för att kunna bestämma mig, vilket är skitsvårt!

Jag står mellan beg 300D för 5000, ny 300D för 6500 eller 350D för 8500. (Ca-priser!!). Tänker inte rabbla för- och nackdelarna, för de finns att läsa på detta forum. Vill bara HA 350D men pengarna smärtar! Frågan är ju om det är värt att lägga 3500 EXTRA på att få en ny och en bättre kamera, när ändå 300D har varit så framgångsrik, man är ju ändå amatör?
 
beccasin1 skrev:
Jag läser inläggen om 300D/350D för att kunna bestämma mig, vilket är skitsvårt!

Jag står mellan beg 300D för 5000, ny 300D för 6500 eller 350D för 8500. (Ca-priser!!). Tänker inte rabbla för- och nackdelarna, för de finns att läsa på detta forum. Vill bara HA 350D men pengarna smärtar! Frågan är ju om det är värt att lägga 3500 EXTRA på att få en ny och en bättre kamera, när ändå 300D har varit så framgångsrik, man är ju ändå amatör?

För mig var det lätt eftersom jag vägrade lägga mer än 5000kr. Så det blev en beg 300D.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.