Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Canon Ef-S 55-240 IS i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Jag har en kompis som ska till USA om några månader. Jag skulle gärna vilja ha ett 55-250 IS då. Frågan är om det blir billigare att han köper det i USA och åker hem med det till mig eller om det skulle vara billigare att köpa det i Sverige (om det finns i lager någonstans dvs...)? Behöver han betala tull på objektivet när han åker tillbaka?
Och sedan skulle jag gärna vilja ha lite tips på vilka affärer i New York som är billiga?
 
En butik som många FS-medlemmar handlat från är www.bhphotovideo.com

Köper man 55-250 i butiken i NY kostar den lite över 2000 kr. Enligt lagen ska man betala både moms (25 procent) och tull (7 procent) när man tar in objektivet i Sverige.
 
Tack för infon om tull och moms! Då tjänar jag max. 100kr på att be min kompis köpa det i USA.
Då tror jag inte att det är värt det för honom att springa omkring för att hinna med att köpa ett objektiv till mig. Men om det däremot inte har kommit in i lager här i Sverige tills dess så är det absolut värt det =) Får kolla med Michael vad han tycker när han ska åka dit...
 
Tack för infon om tull och moms! Då tjänar jag max. 100kr på att be min kompis köpa det i USA.
Då tror jag inte att det är värt det för honom att springa omkring för att hinna med att köpa ett objektiv till mig. Men om det däremot inte har kommit in i lager här i Sverige tills dess så är det absolut värt det =) Får kolla med Michael vad han tycker när han ska åka dit...

Jag har sett objektivet i flera butiker i sthlm de senaste dagarna så det verkar som om de äntligen har börjat få leveranser. Det är hur bra som helst. Har gått över till ff nu så jag kan inte använda det längre och det är synd.
 
Egentligen konstigt att det har varit borta så här länge från svenska marknaden. Hoppas iaf på att det kommer tillbaka snarast igen =)
 
Enligt lagen ska man betala både moms (25 procent) och tull (7 procent) när man tar in objektivet i Sverige.
Men när jag tänker efter: Gränsen för hur mycket man får ta in tullfritt från länder utanför EU ska höjas, från den 1 december tror jag. Och gränsen kommer då att vara 4-5000 kr nånstans, så för ett 55-250 ska man inte behöva betala moms och tull (om man inte har shoppat en massa andra saker också, förstås).
 
Får kolla upp det innan jag bestämmer mig, men du har säkert rätt!
Låter ju skitbra! =) Tack för tipset igen Erland.
 
Men när jag tänker efter: Gränsen för hur mycket man får ta in tullfritt från länder utanför EU ska höjas, från den 1 december tror jag. Och gränsen kommer då att vara 4-5000 kr nånstans, så för ett 55-250 ska man inte behöva betala moms och tull (om man inte har shoppat en massa andra saker också, förstås).

Gäller denna nya lag även för varor som skickas till Sverige, alltså får man betala moms + tull om jag själv beställer objektivet från B&H-Photo?
 
Gäller denna nya lag även för varor som skickas till Sverige, alltså får man betala moms + tull om jag själv beställer objektivet från B&H-Photo?
Nej, för saker som skickas är gränsen fortfarande 0 (noll) kronor. Man ska alltid betala moms och tull (utom för det som skickas från EU/EES-land, förstås).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.