Annons

Köpa Canon 550d nu eller vänta på dess uppföljare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklius

Avslutat medlemskap
Kan börja med att säga att jag är inte intresserad av någon annan kamera än just Canon 550d.

Då det gäller cirka 7000kr med kitobjektiv så funderar jag lite extra kring hur bra det kommer att kännas om låt säga sex månader.

Vet man när "nästa generation" kommer?

Brusegenskaper brukar förbättras en hel del mellan "generationer", och det prioriterar jag högt.
Men inte så högt att jag vill vänta ett halvår innan köp och sedan märka att skillnaderna var extremt små.

Tips uppskattas otroligt mycket, och alla har ju sina åsikter. Färga mig!
 
kolla på Pentax de har lyckats bra med litet brus, k-7 eller K-r.
 
Senast ändrad:
till joi: TS skrev att han inte var intresserad av något annat än 550D, vilket gör att jag i alla fall inte tror att han är intresserad av en Pentax...

till TS: 550D är en mycket bra kamera och om du vill ha något att fota med nu så skall du nog köpa nu. från det att Canon lanserar en ny kamera brukar det ta någon/några månader innan den finns i butik ...
 
Tack för svaren!
Om det är någon annan som känner att det finns något att tillägga får den personen gärna skriva några rader.
 
När det gäller canons "500-serie" så släpper de nya modeller väldigt ofta. Är det inte en per år eller så? Jag tycker inte det är värt att vänta på nästa modell för det finns alltid ytterligare en modell efter den som direkt hägrar.

Brusegenskaperna brukar bara bli marginellt bättre, om ens bättre alls. Inget man märker.
 
Det spelar nog ingen roll hur man gör, det kommer alltid något nytt sen.
Det är lagen om elektronikprodukter i ett nötskal.

Sen är 550D en väldigt trevlig kamera som klarar en hel del.
Köp, fota och trivs!
 
Fråga varför du vill vänta

När jag läser din fråga så undrar jag varför vill du vänta. Är det för nya tekniska funktioner eller är det för ett lägre pris? Visst sjunker priset och med säkerhet kommer den nya modellen att ha nya funktioner /bättre spec. men ändå.

Uppgraderade från en eos 1000 och har några reflektioner.
- Bruset och ISO inställningar är bättre men i normalt dagsljus är det inget som märks direkt.
- Den högre upplösningen är toppen men ställer samtidigt högre krav på linserna. Med en enkel kitlins blev resultatet nästan sämre med 550:a då jag upplevde bilderna som "grötiga"
- Det som jag inte hade räknat med var filmmöjligheten som jag faktiskt använder och möjligheten att använda extern mikrofon som är toppen även om det inte är möjligt att ställa nivåer manuellt. (jag har iaf inte lyckats men så har jag inte heller läst manualen).

För mig innebar uppgraderingen att jag börja ta en ny typ av bilder i svagt ljus som brusar mindre och att jag började filma. Två områden där jag faktiskt använder nya funktioner och den bättre kvalten för att skapa en annan typ av bilder.

Slutsats: Om man fokuserar på bilden så är inte förändringarna så där dramatiska mellan modellerna. Att vänta till nästa modell skulle då kanske innebära att 550 sjunker i pris men är det värt att vänta för låt oss säga 1500:- . Jag vet inte för det är ett personligt val. I mitt tycke så kanske det skulle vara värt att vänta på en billig FF kamera men när kommer den och vilken kvalite kommer den att hålla på sensorn?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.