Annons

köpa bouncer & reflexskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Apell

Aktiv medlem
Jag har en Canon 550 EX som jag skulle vilja ha en bouncer (omni bounce) eller nån typ av "softbox" till. Vad finns det att välja bland och vad är att föredra?

Har dessutom upptäckt att jag skulle vilja ha nån typ av reflexskärm och såg MultiDisc i olika färger (fanns i olika dimension). Är det ett bra alternativ och i så fall vilken dimension är att föredra? 56, 81 eller 107 cm? Ska ha det vid porträtt utomhus.

/Henke
 
Sök i formumet så hittar du massa träffar på Omnibounce exemeplvis. Populärt ämne.

Jag har en sådan och tycker den fungerar bra.
 
Reflexskärmar

Det finns en uppsjö olika producenter av reflexskärmar! Om Multidisc är det bästa alternativet är kan jag inte svara på jag använder främst Lastolite:s skärmar och jag är mycket nöjd med dem.
För att kunna svara på vilken storlek du skall köpa så beror det på vad du skall fotografera.
 
jag har en omnibouncer till min 420EX, och använder den _aldrig_! Helt onödigt köp enligt mig! För att så ett mjukare ljus krävs en större ljuskälla, inte ett "glas" som ser mjukt ut. Visst, med omnibouncern så blir väl ljuskällan större, men bara marginellt. Slår mycket hällre blixten i en vägg eller i taket.
 
Såg en kille som hade en "tygbox" på blixten som hade en ganska stor vit yta framtill som jag blev lite intresserad av.

Kommer inte ihåg vad den hette, men han sa att den var bra och dessutom ihopvikbar ;)

Nån som vet vad det är?
 
Walle skrev:
jag har en omnibouncer till min 420EX, och använder den _aldrig_! Helt onödigt köp enligt mig! För att så ett mjukare ljus krävs en större ljuskälla, inte ett "glas" som ser mjukt ut. Visst, med omnibouncern så blir väl ljuskällan större, men bara marginellt. Slår mycket hällre blixten i en vägg eller i taket.
Men det måste vara meningen med en omnibouncer att användas i ett litet rum för att sprida blixtljuset (mer än om man kör utan). Ser annars som du ingen fördel med att sätta på en grej som förstorar ljuskällan minimalt. Utomhus borde man inte kunna se någon skillnad.
 
Tack för tipsen!

Jim >> Lumiquest Ultrasoft var riktigt intressant! Ska ringa A&T Phototech med detsamma.

Tack allesammans!

/Henke =)
 
matnyttige skrev:
Men det måste vara meningen med en omnibouncer att användas i ett litet rum för att sprida blixtljuset (mer än om man kör utan). Ser annars som du ingen fördel med att sätta på en grej som förstorar ljuskällan minimalt. Utomhus borde man inte kunna se någon skillnad.

Du har en poäng där! I det fallet så kan den nog göra skillnad. Ska testa vid tillfälle.
 
Apell skrev:
Såg en kille som hade en "tygbox" på blixten som hade en ganska stor vit yta framtill som jag blev lite intresserad av.

Kommer inte ihåg vad den hette, men han sa att den var bra och dessutom ihopvikbar ;)

Nån som vet vad det är?

Förmodligen är det Lastolite Micro Apollo. Tycker också den verkar intressant, någon som provat?
 
Hallå
jag har XL modellen av Lastolite Micro Apollo funkar helt ok på porträtt men är för liten om du ska skjuta helbild tex. Är själv på jakt efter en större bouncer till en 550EX. Någon som har tips?
 
Jag kör alltid med bouncer på min 550. Jag riktar alltid blixten rätt upp i taket eller möjligtvis åt någon vägg.

De höga kanterna på sidan om bouncern gör att ljuset sprids åt alla håll + att det mesta ljuset slår i taket. Jag tycker det funkar grymt bra!!

När jag riktar blixten med bouncern rakt fram, så tycker jag inte den gör någon revolutionerande skillnad... Möjligtvis använder jag den om jag kör blixten som upplättning utomhus...

//Peter
 
Jag har både en omnibounce och en lumiquest-softbox till min 550 ex.

Lumiquesten ger effekt på nära håll (på långt avstånd blir ju ljuskällan liten igen). jag använder den dessutom i princip alltid tillsammans med en blixtförlängningskabel så jag får ljuset på armlängds avstånd lite snett ovanifrån, då kan det bli riktigt bra (kablen gör nog egentligen mer nytta än lumiquesten).

Angående omnibouncen, så använder jag den aldrig (den är din för en hundring!). Istället riktar jag blixten rakt upp i taket och håller en vit pappersbit bakom blixten för att slå lite ljus framåt. (funkar även med handen, ger då lite varmare toner på objekt nära blixten). Med fräscha batterier funkar detta utmärkt även i lokaler med 4-5 meters takhöjd. Sist jag körde så här var på bröllopsfest och i princip alla bilder blev välexponerade (både de med huvudmotiv nära och övesiktbilder över dansen) trots att timmen var sen med allt vad det medför.... När motivet är nära får det framåtreflekterade ljuset större vikt och bakgrunden blir något mörkare, men det tycker jag är bra, hjälper till att koncentera bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.