Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa blixt till 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en EOS 10D och har börjat gå i blixtköpartankar. Jag har kollat runt lite, men jag tycker det är otroligt svårt. Har förstått att man ska ha en blixt som stödjer E-TTL iaf.

Jag skulle vilja ha lite tips på bixtar! Känner du till en model som kanske skulle passa? Vad jag skulle vilja ha av min blixt är följande:

- Den ska fungera med min kamera (10D)
- Helst ska den vara rätt tyst när den laddar upp.
- Den ska inte vara så jättedyr! Så därför misstänker jag att någon av pirat-märkena skulle passa mig bättre än Canons egna.
- Jag vill ha ganska stor frihet att vända och vrida blixthuvudet!
- Den ska fungera med Canon-kameror som inte stödjer E-TTL.
- Jag vill kunna ställa in hur hårt blixten ska slå.


Sen har jag några allmänna frågor också...

- Jag vill även kunna använda min blixt till analoga kameror utan E-TTL. Går det med en E-TTL blixt? Hur är det med piratmärklena i detta fall?

- Är det något särskillt som jag borde tänka på när jag ska köpa en blixt?


Tacksam för svar! För jag känner mig mest förvirrad för tillfället!

//Eric
 
Mitt tips är en Sigma EF-500 DG Super, en Canon Speedlite 550 EX Klon, för ca 2.300:- på bjornsfotovideo.se

Har en sådan och jag gillar den extremt mycket, tyst och snabb, har allt jag behöver!
 
Herr Åhman skrev:
Mitt tips är en Sigma EF-500 DG Super, en Canon Speedlite 550 EX Klon, för ca 2.300:- på bjornsfotovideo.se

Har en sådan och jag gillar den extremt mycket, tyst och snabb, har allt jag behöver!

Så den har E-TTL? och fungerar även med kameror utan E-TTL?

Hur mycket kan man vrida huvudet? Går det att vinkla det bakåt?
 
Tack för svaren Johan! Det verkar vara en mycket bra blixt, det enda jag känner är att den är ganska dyr. Finns det kanske någon som har ett bra tips om man vill gå ner ett steg i prisklass?

//Eric
 
Ok, men sigman, som är till mig veto, den billigaste och bästa, kostar som sagt bara 2.300 på bjornsfotovideo.se

jag köpte min där för några veckor sen, beställde på måndag, hade den på onsdag..
 
Köp en canon 550ex så är du kompatibel med alla canon eos kameror. När det gäller blixt skulle jag ej vilja köpa en "pirat" blixt. Canon har även utmärkt trådlöst system, med en ir utlösare i blixtskon kan du utlösa 5-6st 550ex och 420ex på stativ.
 
Numeric skrev:
Hej!

Jag har en EOS 10D och har börjat gå i blixtköpartankar. Jag har kollat runt lite, men jag tycker det är otroligt svårt. Har förstått att man ska ha en blixt som stödjer E-TTL iaf.

Jag skulle vilja ha lite tips på bixtar! Känner du till en model som kanske skulle passa? Vad jag skulle vilja ha av min blixt är följande:

- Den ska fungera med min kamera (10D)
- Helst ska den vara rätt tyst när den laddar upp.
- Den ska inte vara så jättedyr! Så därför misstänker jag att någon av pirat-märkena skulle passa mig bättre än Canons egna.
- Jag vill ha ganska stor frihet att vända och vrida blixthuvudet!
- Den ska fungera med Canon-kameror som inte stödjer E-TTL.
- Jag vill kunna ställa in hur hårt blixten ska slå.


Sen har jag några allmänna frågor också...

- Jag vill även kunna använda min blixt till analoga kameror utan E-TTL. Går det med en E-TTL blixt? Hur är det med piratmärklena i detta fall?

- Är det något särskillt som jag borde tänka på när jag ska köpa en blixt?


Tacksam för svar! För jag känner mig mest förvirrad för tillfället!

//Eric


Tips!!

Det finns en Canon 420 ex tillsalu bland radannonserna, 1900kr. Duger gott med denna i och med du kan blixtkompensera med din kamera.
 
Jag rekommenderar också sigman den är väldigt bra och trevlig väger inte så mycket(jämför med tex 550ex) och drar lite batteri. tror inte det går att få en mer kompetent kamera för dom pengarna!!'

//Mvh Viktor
 
ganska skrev:
Jag rekommenderar också sigman den är väldigt bra och trevlig väger inte så mycket(jämför med tex 550ex) och drar lite batteri. tror inte det går att få en mer kompetent kamera för dom pengarna!!'

//Mvh Viktor

Kamera? Handlade det inte om blixt?

Hur som helst så tycker jag att 550EX är en superblixt och jag störs iaf inte av att den är stor och tung. 420EX är också en kanonblixt om man inte har pengarna eller behöver funktionerna som 550EX har.

Hur många slavar kan man egentligen styra med IR-sändaren? Jag har för mig max fyra. Iaf klarar 550EX bara av fyra.
 
"Sigma EF 500 DG Super" fungerar ypperligt på samtliga Canon EOS jag har provat den på. Vigtigt att den har "DG" i namnet, Sigman är i princip en klon av Canon 550Ex. Priset för Canons blixt är ca dubbelt upp mot Sigman. Köper man två har en liten fotostudio som kan bäras runt.


Varför det absolut måste stå Canon på blixten förstår jag inte. Sådär värst många tillverkare av blixtrör har jag svårt att se att det skulle finnas i världen.
 
Fins det någon beytydande fördel med att köpa Canons egna blixtar?? Man skulle ju kunna tänka sig att Canons blixtar kommunicerar bättre med kameran än piratblixtar...? Eller?

//Eric
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.