Numeric
Aktiv medlem
Hej!
Jag har en EOS 10D och har börjat gå i blixtköpartankar. Jag har kollat runt lite, men jag tycker det är otroligt svårt. Har förstått att man ska ha en blixt som stödjer E-TTL iaf.
Jag skulle vilja ha lite tips på bixtar! Känner du till en model som kanske skulle passa? Vad jag skulle vilja ha av min blixt är följande:
- Den ska fungera med min kamera (10D)
- Helst ska den vara rätt tyst när den laddar upp.
- Den ska inte vara så jättedyr! Så därför misstänker jag att någon av pirat-märkena skulle passa mig bättre än Canons egna.
- Jag vill ha ganska stor frihet att vända och vrida blixthuvudet!
- Den ska fungera med Canon-kameror som inte stödjer E-TTL.
- Jag vill kunna ställa in hur hårt blixten ska slå.
Sen har jag några allmänna frågor också...
- Jag vill även kunna använda min blixt till analoga kameror utan E-TTL. Går det med en E-TTL blixt? Hur är det med piratmärklena i detta fall?
- Är det något särskillt som jag borde tänka på när jag ska köpa en blixt?
Tacksam för svar! För jag känner mig mest förvirrad för tillfället!
//Eric
Jag har en EOS 10D och har börjat gå i blixtköpartankar. Jag har kollat runt lite, men jag tycker det är otroligt svårt. Har förstått att man ska ha en blixt som stödjer E-TTL iaf.
Jag skulle vilja ha lite tips på bixtar! Känner du till en model som kanske skulle passa? Vad jag skulle vilja ha av min blixt är följande:
- Den ska fungera med min kamera (10D)
- Helst ska den vara rätt tyst när den laddar upp.
- Den ska inte vara så jättedyr! Så därför misstänker jag att någon av pirat-märkena skulle passa mig bättre än Canons egna.
- Jag vill ha ganska stor frihet att vända och vrida blixthuvudet!
- Den ska fungera med Canon-kameror som inte stödjer E-TTL.
- Jag vill kunna ställa in hur hårt blixten ska slå.
Sen har jag några allmänna frågor också...
- Jag vill även kunna använda min blixt till analoga kameror utan E-TTL. Går det med en E-TTL blixt? Hur är det med piratmärklena i detta fall?
- Är det något särskillt som jag borde tänka på när jag ska köpa en blixt?
Tacksam för svar! För jag känner mig mest förvirrad för tillfället!
//Eric