Annons

Köpa blixt/paraply-hållare

Produkter
(logga in för att koppla)
Behöver investera i en paraplyhållare på mitt Manfrotto 052BAC, så jag kan sätta fast min Sb 800 med radioutlösare. Har kollat runt lite och dessa är de alternativ jag funnit:


Dörr, från cyberphoto, verkar funka med Sb 800 och tror den är helt i aluminium (finns även liknande på ebay jag funderar på)
http://www.cyberphoto.se/dorr/blixtar/370899a.jpg


Och denna från flashzebra, deluxeversionen (den vanliga är bla storsäljare på bhphoto i usa). Gillar klämningssystemet på båda dessa, då jag inte vill att min Sb 800 faller och dör.


Någon mer erfarenhet av dessa? Andra alternativ? Bör kosta max 300.

Tacksam för svar!
 
Den från Cyberphoto och Dealextreme liknar varandra, och liknar också de jag köpt via Ebay. Under själva blixtfästet är det inte metall, utan någon gjutplast, men det är inte klena saker och de klarar utan problem stora paraplyer. Det enda som är lite tråkigt är tumskruven för att låsa fast blixten, den är lite för liten för att det ska gå snabbt att montera på och av blixten med mina stora händer. Mina skruvar har dock en skåra i sig för mejsel, det ser jag inte på dessa bilder och är inte heller något jag behövt använda.

/daniel
 
Har flera som ser exakt ut som dom på Cyberphoto-länken. Köpte via eBay och tror jag gav typ 150 för två stycken. Har aldrig haft problem med dom även om den lilla skruven som används åt att skruva fast själva blixten är lite töntig. Skulle hellre vilja ha en större av "vingmutter"-modell som sitter längre ner på samma hållare.
 
Tips!

Jag kände allt som oftast att jag inte behövde skruva fast paraplyet (klämgrejjen räckte) så jag bytte helt enkelt plats på skruven som håller apraplyet och den som håller blixten, har kaffebrus varianten.
 
Jag kände allt som oftast att jag inte behövde skruva fast paraplyet (klämgrejjen räckte) så jag bytte helt enkelt plats på skruven som håller apraplyet och den som håller blixten, har kaffebrus varianten.

Det där lät fan helt genialt. Det måste jag prova imorgon och se ifall det är samma gängor. För du har helt rätt i att klämgrejjen till paraplyt räcker.

Tack så mycket för tipset!!
 
Härligt att det kom till användning:) När jag kom på det funderade jag på om man inte bara monterat skruvarna fel på mitt ex.
 
Tack för alla tips! Blir att beställa från dealextream, då de hade galna priset. Kanske till och mer tar ett silver paraply för en 50 spänn extra haha.

Läste om det där tipset i en kommentar förut, låter som en väldigt bra idé. Har annars tumskruvar till mitt datorchassi som kan passa, vilka är ca 1 cm i diameter.
 
Hur funkar det med dessa hållare, kan man fästa dem på ett stativ som bara har den "vanliga kamera-skruven" på en platta? Har ett par billiga tripods hemma över och vore kul att testa med paraply, har redan fjärrutlösare.
 
Hur funkar det med dessa hållare, kan man fästa dem på ett stativ som bara har den "vanliga kamera-skruven" på en platta? Har ett par billiga tripods hemma över och vore kul att testa med paraply, har redan fjärrutlösare.

Funkar inte med mina iaf. Tror inte att det funkar med dyrare märken heller men det är bara en gissning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.