Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias_79

Aktiv medlem
Hej,

Funderar på ett par nya gluggar.

Det är ju knappast en överraskning att det blir billigare om man kan hitta schyssta gluggar begangat. Dock finns det även större risker med detta.

Så, hur ser er checklista ut vid begagnatköp för att minska riskerna?

Vad skall man tänka på?

Hur skall man bäst kolla objektivet, så att det är OK och fritt från defekter samt inte för slitet?

Tänkte att då jag går i dessa tankar så finns det många med mig. Tillsammans kanske vi kan få ihop en rätt bra guide.

mvh
Mattias

Internetgirot är en bra tjänst,. Man betalar in pengar i förväg men innan köparen har godkänt så får säljaren inga pengar. Dock så tar de ut en avgift. 5% max 500 kr minst 20 kr

Tycker inte alls att Internetgirot är så särskilt bra.
Lika lätt att luras/bli lurad genom det.

Mina tips:
Köp/sälj inte av/till personer som ger dålig magkänsla.
Låter nåt för bra för att vara sant - så är det oftast det.
Betala inte mer i förskott än du har råd att förlora.
Gör upp affären öga mot öga om annat känns obekvämt.
Betala aldrig mer än 70 % av normalt nypris.

Senast ändrad:
Lägger till den utmärkta länken ovan: titta på främre linselementet i bra ljus - repor? Titta genom objektivet från båda hållen - en massa damm som kan orsaka ströljus? Ser det slitet ut?

Lägger till den utmärkta länken ovan: titta på främre linselementet i bra ljus - repor? Titta genom objektivet från båda hållen - en massa damm som kan orsaka ströljus? Ser det slitet ut?

Hej Fredrik,

Tack för dina tankar.
Skall absolut föra in dessa i Objektivguidens genomgång för begagnat-köp.

Mvh // Henrik J, grundare av Objektivguiden

Alltid någon som klagar på Internetgirot.

*Visst, man kan få en tegelsten i paketet.
Säljaren nekar, och du vägrar släppa på pengarna. Internetgirot håller pengarna. Lurendrejaren vinner inget på detta, därför lär det inte förekomma.

*Lurendrejare lurar nig hellre folk som förskottsbetalar.

Jag använder mig utav öga-mot-öga, internetgirot, samt förskottsbetalning. Allt handlar om tillgänglighet och hur stor summan är. Man får prioritera.
Jag har handlat mycket begagnat och aldrig blivit lurad. Jag har sparat så mycket pengar på detta vis att jag ändå skulle ligga på plus om jag blev blåst på ett objektiv för några tusen.
Ring och prata med säljaren. Gå på magkänslan. Risken att du blir lurad är trots allt mycket liten.

Där med inte sagt att du kan ha otur. Det finns riktiga skojare som har stulit identiteter, låter trovärdiga,
osv.

Vid öga-mot-öga.
Syna utsida.
Kontrollera objektivet på din egen kamera. Fokusera på alla brännvidder och se om det finns uppenbar felfokus.
Blända ner och tryck på nedbländningsknappen. På gammal optik som uteslutande körts på största öppning kan lamellerna ha fastnat.

Om du får paket, öppna med vittne om det skulle bli något tjafs.

Ofta hittar man bra grejor här på FS.
Man kan nog räkna med att de flesta medlemmar är seriösa.
På profilen ser man bl.a hur länge de har varit medlemmar etc.

Internetgirot är OK, fast personligen skippar jag gärna den avgiften.
Som tidigare nämnts så är magkänslan viktig. Man bör avstå och det ringer en varningsklocka i bakhuvudet.

När det gäller skicket på glasen så kan man acceptera en del små dammkorn inuti objektivet.
Det är sällan som gluggarna är helt täta. Enstaka repor på frontglaset brukar dra ner priset, men det är inget som man behöver oroa sig för. För enstaka repor påverkar inte bildkvaliteten.
Det är värre om den bakre linsen är skadad, men det är ovanligt.

Som säljare kan man ju erbjuda öppet köp om man märker att köparen är seriös. Då får han returnera objektivet om han inte är nöjd med skicket.

Jag tycker att det är bra om man klargör för varandra innan köpet genomförs hur man hanterar ev. felfokus. Det förekommer att objektiv och kamerahus inte trivs ihop, de behövs ev. en justering el. kalibrering på verkstad. Det enda jag som säljare kan garantera är att objektivet fokuserar korrekt med mitt hus. Därför tycker jag att man ska vara överens om hur man hanterar ev. felfokus för det kan bli otrevligt annars i efterskott.

MVH J O

Jag tycker att det är bra om man klargör för varandra innan köpet genomförs hur man hanterar ev. felfokus. Det förekommer att objektiv och kamerahus inte trivs ihop, de behövs ev. en justering el. kalibrering på verkstad. Det enda jag som säljare kan garantera är att objektivet fokuserar korrekt med mitt hus. Därför tycker jag att man ska vara överens om hur man hanterar ev. felfokus för det kan bli otrevligt annars i efterskott.

MVH J O

Mycket bra tips!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar