ANNONS
Annons

Köpa begagnat privat

Produkter
(logga in för att koppla)

bolly

Aktiv medlem
Jag går och funderar på att köpa lite begagnade fotoprylar. Och det finns ju gott om privatannonser med begagnat. Men om säljaren bor på annan ort är det ju svårt att få titta på och klämma på prylarna innan man bestämmer om man tycker det är prisvärt.

Ni som har erfarenhet av att köpa direkt från privatpersoner, hur brukar ni göra?

Är det praxis med någon slags ångervecka eller reklamationsmöjlighet? Hur gör man då med portokostnader?

Hur gör ni med frakt och betalning - postförskott (är ju rätt dyrt) eller någon form av faktura?

Tacksam för alla tips och råd!
/Boel

Har själv köpt och sålt en hel del utan problem, det underlättar en del om namnet är lite bekant,t.ex från fotosidan .Försök även föra en dialog med vederbörande och bilda dig en uppfattning.Fråga mycket och ställ frågor som direkt kan hänvisas till aktuell produkt.

Dyrare grejer vill jag skicka via postförskott men om man känner förtroende för personen så får billigare grejer gå som vanligt paket eller brev.

Misstänker du minsta skum sak så avstå hellre,det finns så pass mycket begagnat.Och kanske finns just det du söker hos någon handlare då en viss garanti även ingår..kan vara värt någon hundring extra ibland.
mvh/gunte..

Jar har också såld och köpt en del prylar från privatpersoner, och har inte haft några som helst problem.
Är det i närheten brukar jag förståss dit och bedömma skicket själv, men är det långt bort blir detta tyvärr svårt. Men jag brukar lita på säljaren, och det har fungerat hittills - kanske har jag haft tur?
Men ta reda på så mycket du kan om säljaren, adress m.m. Och, som Gunte sa, ställ många frågor som rör produkten - man brukar lätt märka om det är någonting konstigt på gång. Jag brukar alltid ta god tid på mig när jag köper från privatpersoner, först kontakt via e-mail och sedan telefon.

En gång köpte jag ett par objektiv (utan att ha sett dem först) som inte överensstämde med säljarens beskrivning, så jag kontaktade honom - och fick pengarna tillbaks.

När jag köper begagnat brukar jag betala in i förskott till säljarens bankkonto, tycker det är lika säkert som att få paketet mot postförskott - och så slipper jag postförskottsavgiften.

Så jag har bara positiva saker att säga om köp från privatpersonen.

Själv brukar jag handla begagnat på tradera.com. Där kan man se vad andra människor tycker om säljaren och då är det lite lättare att tro på honom/henne. Samma "säkerhet" har säljaren då han kan se vad andra tycker om dig som köpare.

Praxis på tradera är att man betalar i förskott till konto, bank- eller postgiro och sen skickas varorna.

Ta en titt där vet jag så får du se om det är något som passar dig.

Man brukar rätt snabbt få en uppfattning av säljaren när man pratar med honom via telefon, känns det som om säljaren inte riktigt vet vad han pratar om när du ställer frågor angående fotoutrustningen så kan det vara värt att avstå, kan ju tänkas att någon av oss har blivit av med sina grejer och denna säljare försöker att bli av med dem. Jag skulle säja att de annonserna som finns här på fotosidan, cyberphoto, photodo och pfk är säkra annonsörer. Däremot kan det finnas en hel del skumma affärer på t.ex. blocket. Jag svarade en gång på en annons om ett Canon EF 28-70/2,8L objektiv som såldes på blocket för 4000 kronor. Vi hade brevväxlat ett tag och när jag sedan frågade om det gick att få objektivet skickat mot efterkrav så var objektivet redan sålt, tydligen så var detta någon typ av skumrask affär. Antingen så var det stulet eller så försökte killen som sålde att få pengar insatta på konto för att sedan skita i att skicka det. Tradera och Ebay är andra relativt bra ställen att handla från.

Jag har sålt/köpt ganska mycket via bl.a. fotosidan.
Bara positiva erfarenheter.
Brukar skriva ett köpeavtal som båda parter skriver på innan vara/pengar skickas.

Har fungerat utmärkt!

Tack!

Tack för alla tips! Snabba svar fick jag, ni är visst både kvällspigga och morgonpigga ;-)

Jag får ta och fråga ordentligt om sakerna helt enkelt, jag är väl egentligen inte så jätteorolig för att bli helt lurad på grejer eller pengar, men det är ju alltid bra att veta hur det brukar gå till så man inte krånglar till det!

Nu återstår bara att läsa annonser och leta skojjiga saker att köpa :)

/Boel

Som svar på din fråga om ångervecka så måste man komma överens om det då köplagarna mm inte gäller mellan privatpersoner. Om det blir några tvister måste man gå till domstol då konsumentvägledarna inte får medla mellan annat än en näringsidkare och konsument.

Även om jag har många bra erfarenheter så har jag även några dåliga. Tex köpt en kamerautrustning mot postförskott och frågat om objektiven var i gott skick och fått svaret "att linserna var jättefina". Sen när paketet kom såg man att i ett objektiv hade packningen eller något torkat och spruckit till en massa småbitar som låg löst i objektivet. Säljaren hade "glömt" att nämna det men ville inte ta tillbaka det då det inte skulle synas på bilderna och sakerna var sålda som "fotografisk utrustning" och funkade som det.

Detta och några andra saker har jag haft problem med så jag kommer att ta det väldigt försiktigt i fortsättningen. Även om det för det mesta går utan problem så när det blir problem kan det ta tid att reda ut och få ordning på.

/Urban S

Skriftligt avtal

FouFoto skrev:
Brukar skriva ett köpeavtal som båda parter skriver på innan vara/pengar skickas.

Det låter smart! Jag har själv funderat på ifall det vore lämpligt.

Är man mera säker då ifall man som köpare har betalat via internet direkt till bankkonto? Gäller den betalningen tillsammans med avtalet som bevis?

All handel är vansklig. Även nyköp.

Måste bara nämna att av de gånger jag köpt en begagnad sak som visat sig vara i ett sämre skick än utlovat, så har det varit från butik.

Jag har gjort rätt mycket affärer på nätet med fotoutrustning , aldrig blivit blåst en enda gång !
Man märker rätt snabbt om säljaren verkar seriös . får du inte nått annat telefonnummer än ett oregat kontantkort så avstå .
brukar fråga om säljaren är villig att skicka mot efterkrav hos bussgods ( säljaren får ett utbetalningskort om han inte har post/bank giro )
Brukar allt som offtast accepteras . säkrast känns det med tradera , ebay , qxl i den mån där finns nåt att köpa förstås =)
Fråga gärna om du kan hämta upp det personligen , eller att du har en kompis som bor på samma ort . slanten vid upphämntning . accepterar han så har han ju med största trolighet varan =)
Sen har jag den uppfattningen att osett på nätet skall vara billigare än om du får se varan först . många prylar är idag svårsålda så PRUTA ! =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar