Annons

Köpa begagnad fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Jag har ett tag funderat på att införskaffa mig en fotoskrivare och innan jag trillar ner i detta kaninhål så tänkte jag höra med er om erfarenheter osv av att köpa begagnad fotoskrivare. Vad ska man vara uppmärksam på etc? eller skall man rentav undvika begagnade fotoskrivare?

Några önskemål:

* Bra utskriftskvalité (kvalité prioriteras över lägre utskriftskostnad)
* Minsta utskriftformat behöver vara A3
* Lätt att använda och underhålla
* Den får gärna vara hyffsat kompakt (som det går för A3 formatet)

Jag har kikat lite på Canon Pro 10s/100s som man kan hitta hyffsat billigt på begagnatmarknaden. Naturligtvis så får man räkna med att köpa en komplett uppsättning av nytt bläck på en gång men förutom detta så finns det säkerligen fler faktorer att vara uppmärksam på.

Ös på med er input :)

(Uppskattad användningsfrekvens 2-4 ggr per månad, dvs regelbundet)

Senast ändrad:
Ett problem med att köpa en begagnad är att det blir svårare med eventuella reservdelar. Till en PRO-1 kan man exempelvis inte längre få tag i något skrivhuvud. Det gick annars att byta, om man fick problem med det.
Nu var det kanske så dyrt att byta ut att det inte var intressant. Det vet jag inte så noga, men det gick i alla fall.

Det gäller förstås att priset av bland annat den anledningen är så lågt att bläcket är den klart dyraste delen. Det är det ibland även för nya skrivare...

Det kan bli dyrt att köpa en billig begagnad skrivare. De äldre pigmentskrivarna drar mycket bläck och stor del av bläcket hamnar inte på papperet. Om man skriver ut ofta och stora mängder så fungerar det bättre än när man skriver ut sällan.
Epsons nyare pigmentskrivare är bättre och i längden billigare (per utskrift). De är relativt problemfria.
Ett bra alternativ kan vara "ECO" skrivare med stora tankar. De kan skriva ut foto med mycket god kvalitet.
A2-skrivarna är dyrare i inköp men har betydligt billigare bläckekonomi (större patroner). Och större utskrifter är aldrig fel.

Senast ändrad:
Tack för input.
Uppskattningsvis så kanske det kan landa på 30-50 A3 printar per år. Så en regelbunden användning. Förhoppningsvis räcker denna regelbundenhet för att eventuellt undvika att bläckpatroner torkar osv.

En ny skrivare är försås frestande men det är svårt att motivera det höga inköpspriset för den mängd man skriver ut per år. Men man kanske räknar hem detta om man slår ut det på x antal års användning.

Farhågan vid begagnat är förstås att man köper något som stått oanvänt länge och bläcket torkat och ev andra problem det kan medföra. Som Anders nämnde så är det ju retfullt om det skulle vara något problem med skrivarhuvud etc och det inte går att få tag på reservdelar.

PRO-10S som jag hade tidigare gör ständigt underhållsrutiner som drar bläck. Utslaget på tid och kostnad per utskrift blir det dyrt.
Programvaran fungerar inte fullt ut med Windows 11 tyvärr.
Kolla gärna detta innan du bestämmer dig oavsett vad du sen köper:

Jag köpte den där skrivaren, Epson Ecotank 8550, i våras.
Jag är urkass på allt med datorer och sådant. Kan inte ställa in pappersprofiler.
Jag köpte den hos Elon, och lät dem komma hem och koppla in den, då förstår ni.

Den känns plastig, och låter imellanåt som en skördetröska. Man tror att den håller på att gå sönder, men det har den inte gjort.
Ibland fastnar pappren, men det går lätt att fixa.
Jag skriver ut foton på högsta kvalitet, och då tar det rejält med tid tycker jag.

Så till det positiva.

Kvaliteten på utskrifterna är så att jag häpnar.
För runt 10 år sedan var Epson på Scandinavian Photos fotodagar i Mölndal.
De gav en gratis A3+kopia från en av deras finare maskiner med typ 12 färgpatroner, om man lämnade in en datafil med en bild på.
Den utskriften har jag haft på väggen sedan dess.
Samma foto från min nya skrivare är bättre. Mer detaljer syns, och helhetskänslan är bättre.

Flaskorna med färg kostar 200:- / styck.
De varar länge, mycket, mycket, längre än en patron. Det är en avsevärd skillnad.
Att fylla på är hur enkelt som helst, och inte en droppe spills.
Det är också en skön känsla att slippa behöva köpa färgpatroner hela tiden, och pilla med det.
Epson har helt okey matta fotopapper, som i köp i större förpackningar ger 4:- för A4, och 10:- för A3+.

Kvaliteten och kostnadsbilden gör att jag skrivit ut och gett bort foton som aldrig förr. Massproducerat fotohäften för bland annat Hembygdsföreningen.
Än håller maskinen, och garanti finns kvar.
Maskinen har säkert redan betalt sig, i jämförelse med en som har vanliga små färgpatroner.

Datakunniga personer som vill göra utskrifter precis som de vill ha dem, bör sannolikt välja ett annat alternativ.
För mig var det här så bra som det någonsin kan bli.

Ett problem med att köpa en begagnad är att det blir svårare med eventuella reservdelar. Till en PRO-1 kan man exempelvis inte längre få tag i något skrivhuvud. Det gick annars att byta, om man fick problem med det.
Nu var det kanske så dyrt att byta ut att det inte var intressant. Det vet jag inte så noga, men det gick i alla fall.

Det gäller förstås att priset av bland annat den anledningen är så lågt att bläcket är den klart dyraste delen. Det är det ibland även för nya skrivare...
Är inte skrivare engångsförpackningar?? Ser bara problem med sånt. Skulle aldrig köpa en ny uppsättning bläck för 5000 spänn till en gammal fotoskrivare jag inte vet något om.

Dessutom borde alla Epson med gemensam fysisk kanal för två olika svarta bläck gå bort för det är en verkligt usel och problematisk lösning.

Att börja med att köpa både skrivhuvud och ny uppsättning bläck som dessutom till stor del försvinner i nyinitialiseringen av en gammal Canon känns ju heller inte som något jag skulle gå in i idag. Köp en ny istället om du ska sikta på att sköta utskrifter själv.

PRO-10S som jag hade tidigare gör ständigt underhållsrutiner som drar bläck. Utslaget på tid och kostnad per utskrift blir det dyrt.
Programvaran fungerar inte fullt ut med Windows 11 tyvärr.
Kolla gärna detta innan du bestämmer dig oavsett vad du sen köper:
Jag har sneglat på Epson 8550 flertalet gånger och plöjt många av Keith Coopers videor på YouTube :). Helt klart verkar det vara en toppenskrivare, dock är inköpspriset högt men det kanske är värt det i slutändan med tanke på hur mycket man får ut innan det behöver fyllas på.

Intressant det där du nämnde om Pro 10s. Jag kikade lite närmre på det och tydligen är det en "lätt rengöring" var 60:e timme om jag förstod det rätt (hittade någon amerikansk YouTuber som pratar mkt om dessa rengöringscykler). Tydligen är det värre om man kopplar ur strömmen från skrivaren för då gör den en djupare rengöring när den väl kopplas in igen....

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar