Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa begagnad eos 1 eller eos 5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tinnituz

Medlem
Jag har precis börjat med foto och tänkte byta upp mig till en Canon eos (ej digital). Frågan är bara om jag ska köpa en eos 1 eller eos 5? Jag har läst olika recensioner men blev inte klokare på det. Vad skiljer dem åt? Ska man välja en annan modell? Det är tydligen en del problem med vissa 5:eek:r.
Tacksam för tips och svar.
 
Har själv en EOS 1, fungerar bra, autofokusen är kanske inte den snabbaste, men kamera som är skön å fota med. 5.5 bilder i sekunden är ju heller kanske inte fel, men aldrig använt det med film i.

En stor anledning till att jag inte fotar så mkt med den är att det är väldigt dyrt å framkalla, så fotar mestadels digitalt...

Tycker att du ska hoppa över EOS 5, inte riktigt samma känsla i den. EOS 3 tycker jag istället du ska kika på. Om du ska fota med moderna blixtar från tex EX serien så kolla så att huset har ETTL.
 
Tinnituz skrev:
Jag har precis börjat med foto och tänkte byta upp mig till en Canon eos (ej digital). Frågan är bara om jag ska köpa en eos 1 eller eos 5?

I det valet borde svaret vara 5:an. Men jag vill gärna påpeka att det finns en EOS 1N också, och den allmänna meningen här i flera trådar är att EOS 1New är märkbart bättre än EOS1. Det finns ju en del att läsa i recensionsbanken.

Jag har en EOS 1N, och jag är nöjd. EOS 3:an, som jag inte har någon erfarenhet av, är nog inte så dum den heller. Men som sagt, recensionsbanken kan nog ge svar på en del frågor.
 
Jag använde en 5:a i många år och den är väldigt trevlig och prisvärd. Men för ett år sedan så gick den sönder och att laga den kosta mer en att köpa en fungerande beg. så då valde jag istället att hitta en ersättare och då valde jag mellan 5, 3 och 1V. Jag läste många tester och prata med olika fotografer. Alla var lyriska över kvaliten på 1V, men tyckte den var lite tung. 3:an är så nära man kan komma en 1V men den är betydligt lättare. Jag testade båda och bestämde mig till slut för 3:an som ändå är en hyggligt modern om man jämför med dom andra EOS 1orna.

Slutsatsen är alltså att 3:an är en bättre kamera än alla andra analoga EOS förutom 1V. Men den är väldigt nära 1V och betydligt lättare och smidigare .
 
Själv har jag en 3:a och den är ruskigt trevlig, väldigt bra autofocus, exponerar korrekt och har en väldigt stor ljus sökare. Min är en 99:a och jag fick den till ett bra pris, 3 000 kr.

1N är gamla varianten (jag tror knappast N står för new) och fanns ny på 90-talet. Borde gå att få tag på för ca. 500-1000 kr.

1V är nya varianten, säljs fortfarande av bl. Scandinavian photo. Kostar mycket.

5:an är budgetvarianten av 1N och tillverkades fram till 2001 om jag mins rätt. Kostar ca. 1500.

Får du tag på en 3:a till rimligt pris (ett tusen mer än jag gav är även det rimligt) så slå till.

/ Erik
 
Jag har använt både EOS 1N och EOS 5. Är nöjd med båda, men 1N är ett helt annat arbetsredskap. Tål tuffare tag, men är tyngre. EOS 5 är tystare, men känns något klenare. Den lilla programratten kan också krångla. Möjligen upplever jag (ovetenskapligt jag vet..) att ljusmätningen är något bättre på EOS 5. Min EOS 1N kan också använda vanliga AA-bateri, vilket är en klar fördel.

Lycka till.

Garbis
 
har iofs bara erfarenhet av en EOS3, som jag fortfraande har kvar, och den är kanon för dom pengarna som man kan få den för idag, finns en på blocket fö runder 3000kr. och med tanke på att den kostade ca 15000kr när den kom så är det prisvärt om man är ute efter en analog kamera.

du har ett vist väderskydd, snabb autofocus och möjlighet till powerBooster för snabbare filmframmatning ch möjlighet till att använda AA batterier.

Den kör med E-TTL Blixtmätning som varken EOS5 eller 1N gör, Dock så gör 1V det.
 
Håller med

Kan bara instämma. 3:an är en fantastiskt bra kamera med grym AF. Jämfört med fjant-Af som i NYA 40D så är det fråga om hästlängder. Inte är den särskilt stor och klumpig heller. Kan inte förmå mig själv att sälja juvelen (dock i nyskick). Kan ju vara bra att ha på drömresan till Antarktis som kanske sker någon gång.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.