Annons

Köpa begagnad blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Att tänka på vid begagnatköp?

Vad bör man tänka på och kontrollera när man köper en begagnad blixt? Finns det något mer att kolla kameran på än antal exponeringar? Hur testar man objektivet? Läst någonstans att man bör känna så det går lika jämnt och fint när man vrider (zoomar in och ut). Vad är det man testar då?

Om jag hade skaffat en begagnad kamera hade jag bett om att få se en bild tagen med kameran ganska nyligen. Därefter hade jag använt ngt program för att se antal exponeringar vilket finns i exif data. Jag hade också undersökt bilden efter ev problem med sensorn (repor eller dylikt som kan ha uppkommit vid rengöring). Här hade det då varit att föredra om bilden haft ursprunglig pixeldimension. Givetvis kan det vara bra att få ursprungligt kvitto för att ev. slippa handa stöldgods (lagen om godtro gäller inte längre...).

Vid beg. objektiv är det förmodligen bäst att välja native objektiv (mindre problem med AF kalibrering...). Känns objektivet slitet och är smutsigt är det förmodligen bäst att inte köpa det. Gå till en fotohandlare innan där du har möjlighet att känna på olika objektiv så att du vet hur objektivet i perfekt skick känns.

Om jag hade skaffat en begagnad kamera hade jag bett om att få se en bild tagen med kameran ganska nyligen. Därefter hade jag använt ngt program för att se antal exponeringar vilket finns i exif data. Jag hade också undersökt bilden efter ev problem med sensorn (repor eller dylikt som kan ha uppkommit vid rengöring). Här hade det då varit att föredra om bilden haft ursprunglig pixeldimension. Givetvis kan det vara bra att få ursprungligt kvitto för att ev. slippa handa stöldgods (lagen om godtro gäller inte längre...).

Vid beg. objektiv är det förmodligen bäst att välja native objektiv (mindre problem med AF kalibrering...). Känns objektivet slitet och är smutsigt är det förmodligen bäst att inte köpa det. Gå till en fotohandlare innan där du har möjlighet att känna på olika objektiv så att du vet hur objektivet i perfekt skick känns.

Hur kontrollerar man en begagnad blixt då?

Eftersom du visar så stor osäkerhet förmodar jag att din erfarenhet inte är särskilt stor. Då skulle jag rekommendera att du köper nytt i stället. Annars är risken inte bara att du får grejer som inte fungerar på topp, utan sedan hamnar du direkt i nästa problem (som är vanligt när man inte har så mycket att jämföra med): Är det här objektivet så bra som man normalt kan förvänta sig? Är den här kamerans autofokus vad den borde vara, den sätter ju inte alltid fokusen rätt? Det gör ingen kamera, oavsett pris. Ger den här blixten ojämn belysning?

Köper du nytt från en seriös fotohandlare så slipper du denna osäkerhet.

Det är nämjligen så att inte ens det allra bästa man kan köpa i fotoväg är helt perfekt. ALLTING har ofullkomligheter. Du vet inte mycket om vad man kan förvänta sig från olika grejer och modeller. Således, behöver du ställa en sådan här fråga, köp inte begagnat.

Ifall du ändå vill köpa begagnat, så rekommenderar jag dig i så fall att kolla om det i din bekantskapskrets finns någon som har erfarenhet och goda insikter inom det fototekniska området, som du kan be följa med dig.

Det är helt omöjligt att gå från att vara grön till att bli en fullfjädrad expert bara genom att ställa några frågor i något fotoforum. Det tar många år att bli väl förtrogen inom ett område, vilket det sedan vara må..

Detta är absolut inte menat att vara avskräckande på något sätt, utan endast ett försök att guida dig till ett vettigt vägval i just din situation. Köp nytt när du är grön, och när din erfarenhet och kunnighet ökar så småningom kan du börja köpa begagnat. Jag köpte enbart nytt under de första åren. Idag handlar jag en blandning av både nytt och begagnat, även om jag nu har över ett halvt århundrades erfarenhet av foto. Men jag säljer av alltför lite, så jag har väl blivit någon slags samlare utan att ha hatt, eller har den avsikten. :)
.

Stoppa i batterier och tryck på testknappen. För kontroll med kamera ta med dig kameran, sätt på blixten och prova ta en bild och se så det exponeras och fungerar som det ska?

Du får ursäkta men jag vet inte riktigt hur det går att svara annorlunda på frågan :)

Stoppa i batterier och tryck på testknappen. För kontroll med kamera ta med dig kameran, sätt på blixten och prova ta en bild och se så det exponeras och fungerar som det ska?

Du får ursäkta men jag vet inte riktigt hur det går att svara annorlunda på frågan :)

Jag tycker att det var ett bra svar. Det man behöver kolla är först och främst att den kan blixtra, det kollar man genom att trycka på testknappen. Sedan behöver man testa att TTL-logiken fungerar. Det gör man genom att sätta blixten på kameran och ta några testbilder på olika avstånd och se att de blir hyfsat rätt exponerade.

Jag tycker att det var ett bra svar. Det man behöver kolla är först och främst att den kan blixtra, det kollar man genom att trycka på testknappen. Sedan behöver man testa att TTL-logiken fungerar. Det gör man genom att sätta blixten på kameran och ta några testbilder på olika avstånd och se att de blir hyfsat rätt exponerade.

Hej!

Jag vill fylla på med att kolla(, om vi tänker oss en Nikon SB-800 eller motsvarande):

1. Blixtfotens kontakter, fjädrar in/upp på ett mjukt och följsamt sätt och att låsföreglingen verkar vara tillförlitlig samtidigt som att låsarmen inte går onormalt trögt. Man vill inte ha smuts som hindrar följsamheten som i sin tur kan orsaka elektriskt och mekaniskt glapp. Får inte lossna när monterad på kameran, vinkla/luta kombinationen kamera och blixt i alla möjliga vinklar för att upptäcka elektriskt eller mekaniskt glapp och annat.
2. Spärren och blixthuvudets klickstopp och ändlägen skall vara distinkta i alla riktningar.
3. Blixtrörets rörelse internt vid ändring av brännvidd skall vara ok, det ska surra lite och röra sig innanför det "frostade" glaset.
4. Fokushjälplampan skall fungera, testa i mörkt rum.
5. Displaybelysningen, brukar lysa när exponeringsmätaren är aktiv.
6. Mätögat för mätning i läge "A", ta två bilder den ena med fingret över och den andra utan att täcka över, blixtljuset ska variera i uteffekt väldigt kraftigt mellan bilderna.
7. Batteriläckage och andra skador inuti batteriutrymmet, batterier blir rätt varma när blixten används hårt.
8. Allmänt skick, repor, skador, spalter/avstånd mellan plastkåpor, runddragna skruvskallar(kan uppkomma efter lite "hemmafix"), skruvar som saknas.
9. Provtryck alla knappar, den ska reagera och knappen ska inte fastna.
10. Ta reda på vad som ingår när blixten är ny, en diffusor och blixtfot kostar tillsammans ca 600 spänn, detta kan göra att en "billig" blixt blir dyr helt plötsligt.

Jag köper gärna beggat på Schönherrs i sthlm, inte direkt billigt alla gånger men det känns säkert, samtidigt som grejerna för mig som jag köpt där alltid varit i fint skick.

Hej!

Jag vill fylla på med att kolla(, om vi tänker oss en Nikon SB-800 eller motsvarande):

1. Blixtfotens kontakter, fjädrar in/upp på ett mjukt och följsamt sätt och att låsföreglingen verkar vara tillförlitlig samtidigt som att låsarmen inte går onormalt trögt. Man vill inte ha smuts som hindrar följsamheten som i sin tur kan orsaka elektriskt och mekaniskt glapp. Får inte lossna när monterad på kameran, vinkla/luta kombinationen kamera och blixt i alla möjliga vinklar för att upptäcka elektriskt eller mekaniskt glapp och annat.
2. Spärren och blixthuvudets klickstopp och ändlägen skall vara distinkta i alla riktningar.
3. Blixtrörets rörelse internt vid ändring av brännvidd skall vara ok, det ska surra lite och röra sig innanför det "frostade" glaset.
4. Fokushjälplampan skall fungera, testa i mörkt rum.
5. Displaybelysningen, brukar lysa när exponeringsmätaren är aktiv.
6. Mätögat för mätning i läge "A", ta två bilder den ena med fingret över och den andra utan att täcka över, blixtljuset ska variera i uteffekt väldigt kraftigt mellan bilderna.
7. Batteriläckage och andra skador inuti batteriutrymmet, batterier blir rätt varma när blixten används hårt.
8. Allmänt skick, repor, skador, spalter/avstånd mellan plastkåpor, runddragna skruvskallar(kan uppkomma efter lite "hemmafix"), skruvar som saknas.
9. Provtryck alla knappar, den ska reagera och knappen ska inte fastna.
10. Ta reda på vad som ingår när blc ixten är ny, en diffusor och blixtfot kostar tillsammans ca 600 spänn, detta kan göra att en "billig" blixt blir dyr helt plötsligt.

Jag köper gärna beggat på Schönherrs i sthlm, inte direkt billigt alla gånger men det känns säkert, samtidigt som grejerna för mig som jag köpt där alltid varit i fint skick.

En mycket bra checklista. Kan vara svårt för den ovane att göra allt på plats hemma hos säljaren.
Om man handlar i butik får man ofta någon form av garanti så man kan prova under lugnare förhållanden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar