Jag tycker att det var ett bra svar. Det man behöver kolla är först och främst att den kan blixtra, det kollar man genom att trycka på testknappen. Sedan behöver man testa att TTL-logiken fungerar. Det gör man genom att sätta blixten på kameran och ta några testbilder på olika avstånd och se att de blir hyfsat rätt exponerade.
Hej!
Jag vill fylla på med att kolla(, om vi tänker oss en Nikon SB-800 eller motsvarande):
1. Blixtfotens kontakter, fjädrar in/upp på ett mjukt och följsamt sätt och att låsföreglingen verkar vara tillförlitlig samtidigt som att låsarmen inte går onormalt trögt. Man vill inte ha smuts som hindrar följsamheten som i sin tur kan orsaka elektriskt och mekaniskt glapp. Får inte lossna när monterad på kameran, vinkla/luta kombinationen kamera och blixt i alla möjliga vinklar för att upptäcka elektriskt eller mekaniskt glapp och annat.
2. Spärren och blixthuvudets klickstopp och ändlägen skall vara distinkta i alla riktningar.
3. Blixtrörets rörelse internt vid ändring av brännvidd skall vara ok, det ska surra lite och röra sig innanför det "frostade" glaset.
4. Fokushjälplampan skall fungera, testa i mörkt rum.
5. Displaybelysningen, brukar lysa när exponeringsmätaren är aktiv.
6. Mätögat för mätning i läge "A", ta två bilder den ena med fingret över och den andra utan att täcka över, blixtljuset ska variera i uteffekt väldigt kraftigt mellan bilderna.
7. Batteriläckage och andra skador inuti batteriutrymmet, batterier blir rätt varma när blixten används hårt.
8. Allmänt skick, repor, skador, spalter/avstånd mellan plastkåpor, runddragna skruvskallar(kan uppkomma efter lite "hemmafix"), skruvar som saknas.
9. Provtryck alla knappar, den ska reagera och knappen ska inte fastna.
10. Ta reda på vad som ingår när blixten är ny, en diffusor och blixtfot kostar tillsammans ca 600 spänn, detta kan göra att en "billig" blixt blir dyr helt plötsligt.
Jag köper gärna beggat på Schönherrs i sthlm, inte direkt billigt alla gånger men det känns säkert, samtidigt som grejerna för mig som jag köpt där alltid varit i fint skick.