Annons

Köpa beg - vad ska man se upp med

Produkter
(logga in för att koppla)

Guten

Medlem
Om man skall köpa ett begagnat digitalt hus vad skall man titta på/se upp med? På ett ungefär hur många exponeringar får huset ha innan det börjar strula? Går detta att kolla?
Vågar man köpa begagnat, är det nån idé, tycker det verkar som begpriserna är förhållandevis höga jämfört med nytt..

Guten skrev:
Om man skall köpa ett begagnat digitalt hus vad skall man titta på/se upp med? På ett ungefär hur många exponeringar får huset ha innan det börjar strula? Går detta att kolla?
Vågar man köpa begagnat, är det nån idé, tycker det verkar som begpriserna är förhållandevis höga jämfört med nytt..

Jag har letat begg länge och beslutade att inte köpa beg eftersom att många försöker att kränga sina hus med en riktigt kass sigma glugg till ca 80-90 av nypriset.
Finns vissa som har trevliga priser med, det du bör kolla antalet exponeringar, allmänskick samt kolla sensorn vissa människor kan inte låta bi att peta med saker som inte ska vara därinne (inget illa mot dem som fixar själv rätt)

Kolla sedan priserna på ny produkt glöm inte att titta av priset med Tyskland, eftersom att många använder det resonomanget så ska man väl pressa med det med!

Lycka till hoppas att det var till lite hjälp iaf!

Se upp med gråimport!
Dvs hus som inte är intagna av generalagenten.

Oftast billigare, men nix garanti. Tex Nikon har Europagaranti. Hus köpta utanför europa upptas inte av garantin här i Sverige. Ibland servar dom inte ens "gråa" produkter.

keckax skrev:
Se upp med gråimport!
Dvs hus som inte är intagna av generalagenten.

Oftast billigare, men nix garanti. Tex Nikon har Europagaranti. Hus köpta utanför europa upptas inte av garantin här i Sverige. Ibland servar dom inte ens "gråa" produkter.

Ja det är sant, men det rör knappast ett hus med utgången garanti man får ju betala oavsett greymarket eller inte!

Sedan så är jag skeptisk till att en verkstad inte skulle röra ett greymarket hus, de vill väl tjäna pengar som alla andra eller? Har du råkat ut för det Kenneth?

Det är dessvärre i stort sett meningslöst att köpa begagnat. Begagnade Eos 300d säljs inte sällan för 6000 kr med lite ointressant kringutrustning (typ ett kitobjektiv och ett extra batteri) trots att 350d säljs för 6500kr ny.

Begagnatmarknaden är väldigt underlig vad gäller foto. Troligtvis får säljarna prylarna sålda också, annars skulle väl de flesta inte försöka få dem sålda för 90 procent av priset. Har hänt betydligt mer än en gång, att folk säljer någon kamerapryl dyrare än vad den är ifall man köper den ny från nätet. Jag har faktiskt aldrig sett någon annan marknad där allting har ett så högt andrahandsvärde (förutom de analoga kamerahusen, etc), vilket är lite underligt då objektiven kan ha repor på linsen eller något annat fel, och kamerahusens slutare kanske bara har ett par hundra tryckningar kvar (vilka är dyra att byta).

Kan bara avråda dig från att köpa begagnat ifall du inte hittar något pris som mer överstämmer med andra marknaders andrahandsvärde. Köper själv ofta begagnade saker inom musik, elektronik, möbler, böcker, etc. Just att köpa begagnat inom foto är det enda jag är negativ till, just eftersom säljarna tar så hutlöst mycket betalt för grejerna. Om du dock mot förmodan hittar en godkänd deal, är det bara att slå till.

Mvh

David

Nej, har ingen erfarenhet av det, men i vintras när jag skulle köpa en D200, så fick jag en Svensk Nikon-sida upptryckt i ansiktet, där dom betackar sej för att serva gråimporterade hus. (om jag inte minns fel). Jag har en kompis som arbetar i Hongkong som brukar förse mej med tillbehör ibland (Nikon orginalprodukter förutom kamerahus har världsgaranti). Jag ska kolla lite på Nikon Svenskas sida om jag hittar texten.

keckax skrev:
Nej, har ingen erfarenhet av det, men i vintras när jag skulle köpa en D200, så fick jag en Svensk Nikon-sida upptryckt i ansiktet, där dom betackar sej för att serva gråimporterade hus. (om jag inte minns fel). Jag har en kompis som arbetar i Hongkong som brukar förse mej med tillbehör ibland (Nikon orginalprodukter förutom kamerahus har världsgaranti). Jag ska kolla lite på Nikon Svenskas sida om jag hittar texten.

Ja det skulle vara intressant att veta, jag menar om jag haft en verkstad hade jag inte brytt mig. Allt handlar om att göra pengar inget mer!

Det handlar om att pinka in sitt revir också!

Kommer såklart inte in på Nikons sida av ngn anledning.
Någon annan kan kanske kolla?

MVH/Kenneth

jag har inget emot att köpa begagnat från t.ex tradera, ebay eller fotosidan. men jag köper ju inget som jag inte tycker är prisvärt. skiljer det inte så mycket mellan begagnat och nytt så köper man ju hellre nytt, utan tvekan!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar