ANNONS
Annons

Köpa beg. Nikon d90 - råd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man inte letar efter absolut toppskärpa men vill ha ett mångsidigt objektiv som inte är sämre än 18-105 i varje fall ta en titt på Nikon 18-200 VR (version ett). Version två (II) innebär ingen väsentlig skillnad (störst är nog spärren så den inte zoomar av sig själv då man håller det nedåt) men kostar mer. Version ett brukar säljas för någonstans runt 3000:- eller lite över beg. Finner man någon brännvidd i det spannet särskilt intressant (t ex 50mm) kan man komplettera med ett objektiv med fast brännvidd i just den brännvidden man vill prioritera. Om man inte granskar skörpa på pixelnivå och inte göra stora utskrifter (A3 eller så)r detta helt OK.

Köp min i stället. Den har bara gått 16000 exponeringar :)
Sen tycker jag man ska försöka undvika kitobjektiven om man har råd.
En bra glugg är oftast viktigare än kameran.

Köp min i stället. Den har bara gått 16000 exponeringar :)
Sen tycker jag man ska försöka undvika kitobjektiven om man har råd.
En bra glugg är oftast viktigare än kameran.

Visst, men om budgeten är 2000 kr så har man inte råd...
För de pengarna så hade jag satsat på Nikons 18-105mm. Jag sålde min för ett par veckor sedan för 1400 kr. Ett 18-200mm VR tror jag inte ryms inom budgeten.

Killen jag ska köpa kameran har ett tamron 99 mm makro att sälja som jag säkert kan få till rty bra paket pris.. är det något att ha och bör jag kanske köpa det istället som första objektiv? Vad används det till också?

Killen jag ska köpa kameran har ett tamron 99 mm makro att sälja som jag säkert kan få till rty bra paket pris.. är det något att ha och bör jag kanske köpa det istället som första objektiv? Vad används det till också?

Vänta med det. Det har ett väldigt snävt användningsområde, även om det är kul med macro.
Jag tycker som dom flesta andra här att du ska börja med en zoom.

Kan du förklara mer ingående skillnaden på dessa två? Tänk dig att du ska förklara för en efterbliven 12 åring typ :)

Nikons 18-105 täcker in ett ganska bra brännviddsområde, om man inte ska fota småfåglar så klarar man sig med detta. Den har bildstabilisering vilket är bra för att undvika skakningsoskärpa på längre tider. Den har dock ett största bländar område som varierar över brännvidden samt att det inte är så ljusstarkt

Tamrons 17-50/2,8 har ett kortare brännviddsområde men fördelen är att den har max bländaröppning på 2,8 vilket gör att du får ett ljusstarkare objektiv och du kan då använda bländaren för att begränsa skärpedjupet, använder du 2,8 så snävar du åt skärpedjupet på ett sätt du inte kan på nikon

Såg att det finns två D90 till salu med objektiv en med 18-105 för 3600, men ännu bättre köp är en D90 med 16-85 för 3800:-, normalt brukar man få betala 3000:- för bara objektivet. Men det är så klart viktigt att det är fungerande grejor också, det vet jag inte

Vad tycker du om det här paketet:
http://www.tradera.com/nikon-d80-med-18-135mm-43-batterigrepp-auktion_340231_175581126

Inte D90 förstås men man får allt man behöver för att börja med fotografering för samma pengar.
Jag tycker att satsa på ett D90-hus som gått 45K är lite onödigt.

När jag sålde min D90 i höstas så hade den gått drygt 55000 exponeringar, tumgreppet var lite slitet (vanligt bekymmer tydligen) så det limmade jag dit med lite superlim.

Det finns D90 som gått över 250000 exponeringar utan problem, min var såklart felfri när jag sålde den.

Om du tänker 1900 för huset och max 2000 för objektivet, så kan du ju få den med 16-85 för 3800:- i köp/sälj på fotosidan, men när något är för billigt så kolla upp det lite extra.

Om du tänker 1900 för huset och max 2000 för objektivet, så kan du ju få den med 16-85 för 3800:- i köp/sälj på fotosidan, men när något är för billigt så kolla upp det lite extra.

Ja.. jag skippar nog att köpa och satsar på denna istället som jag kan köpa face to face. Får väska, minneskort samt fjärrkontroll och lite andra diverse prylar också.

Minskar risken att bli lurad, skulle kameran strula kan jag åka till honom m.m. Att köpa den ifrån något i Stockholm är ganska långt att åka.

Hittade denna http://www.tradera.com/objektiv-nik...5mm-1-3-5-5-6g-ii-ed-auktion_301999_175082616

Bör man lägga ett bud kanske?

Ja.. jag skippar nog att köpa och satsar på denna istället som jag kan köpa face to face. Får väska, minneskort samt fjärrkontroll och lite andra diverse prylar också.

Minskar risken att bli lurad, skulle kameran strula kan jag åka till honom m.m. Att köpa den ifrån något i Stockholm är ganska långt att åka.

Hittade denna http://www.tradera.com/objektiv-nik...5mm-1-3-5-5-6g-ii-ed-auktion_301999_175082616

Bör man lägga ett bud kanske?

Nej. 18-55 är redan uppe i över 600 och det börjar närma sig smärtgränsen för detta. Fördelen med att köpa ett beg kamerahus är bl a att man inte behöver köpa kitgluggen som i o f s är helt OK, men så fort man får upp intresset blir den bara liggande.

Blocket 20 febr (använder blocketapp kan inte klistra) Nikkor 18-200 2800:-. I samma annons om pengarna tryter 18-70/3,5-4,5 800:- (skarp men utan VR)

Hittar även en Nikon 24-120/3,5-5,6 VR 1900:-. Den har fått utstå en del kritik dels p g a kantskärpa på FX och dels p g a skärpan runt 85mm och uppåt i relation till nypriset som då var ca 6000:-. Dock helt OK att starta med och samma sköna byggkvalitet som 18-200 med inre tuber av metall (det är där det behövs inte på utsidan).

Om du vill klara dig billigast: 18-70

Bättre byggkvalitet än 18-105 VR till liknande pris: 24-120/3,5-5,6 VR (OBS! Köp inte den tidigare utan VR - VR är ändå såpass billig och den äldre är d u mindre skarp) den nya 24-120/4,0 VR är ny och mycket dyrare

Mest mångsidig och bättre mittskärpa på DX formatet än 24-120: 18-200 VR (version ett).

Titta runt lite: sök på Nikon 18 och Nikon 24 på blocket och fotosidan. På blocket köp bara om säljaren går med på internetgirot, blocketpaketet eller möte. På FS har jag ofta köpt med överföring till konto OM säljaren har varit medlem länge och gjort inlägg eller lagt upp bilder. Jag har även läst en del inlägg som säljaren gjort.

Hittade just D7000+18-105 VR för 5800:- på blocket i Sthlm (Bromma). Det du tittar på nu är ju D90+glugg för titalt ca 4000:-. För bara ca 2000:- till får du en väldigt mycket bättre kamera.

Hittade just D7000+18-105 VR för 5800:- på blocket i Sthlm (Bromma). Det du tittar på nu är ju D90+glugg för titalt ca 4000:-. För bara ca 2000:- till får du en väldigt mycket bättre kamera.

Då måste jag bara få 2000kr från tomma intet :) Flyttar nästa månad till en otroligt mycket större lägenhet så blir dubbelhyror den månaden. Månaden där på måste jag betala för nytt lås samt tapetsera om i gamla lägenheten. Dessutom måste jag ha nya möbler då jag inte har möbler för min nya lägenhet.

Pengar som inte kan komma fram dvs :)

Hur som helst så träffade jag killen i morse och köpte kameran. Väldigt schysst snubbe och är riktigt nöjd med kameran.. gick in och jämförde hur den såg ut med en helt ny och man såg ingen skillnad förutom att gummihantaget hade ramlat av (Som jag fick med för att limma på om jag ville det).

Jag uppskattar verkligen all hjälp jag fått här på forumet av er alla. Gett mig lite hum om vad för objektiv jag bör köpa.

Köpte dessutom 18-55 objektivet jag länkade på Tradera och hoppas killen inte scammar mig. Annars blir det att börja köpa genom ebay.com från USA (Riktigt billiga saker hittar man ju där!)

Grattis och hoppas du får mycket nöje med kameran. Ta nu många bilder och testa dig fram, det är troligen de udda bilderna som ger mest. Testa olika inställningar, olika ljus, olika vinklar, olika ideer, inget är förbjudet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar