Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa beg. Nikon d90 - råd?

Produkter
(logga in för att koppla)

baseballbat

Medlem
Så har en bekant som vill sälja sin Nikon d90 för ett ganska så schyst pris. (2000kr).


Han köpte den 2008 så har ett par år på nacken.. Angående skick sade han "Det finns ett tunt gummigrepp på baksidan som har lossnat, jag har valt att använda kameran utan greppet istället för att limma fast det igen - greppet finns kvar så du kan själv välja om du vill limma på det igen.

Jag har också bytt ut LCD-skyddet (det som följer med är rätt klumpigt) till ett GGS-skydd i glas (se t.ex. http://www.cameratip...creen-protector)."


Hur som helst så ingår inget objektiv men kommer jag behöva det för att kunna ta bilder direkt i början? Har rätt ont om cash atm så om man kan ta okej bilder utan det?

Annars sade han
"Om det är din första kamera rekommenderar jag antingen en zoom (18-55 är billig, 18-105 har större omfång eller den fasta 35:an från Nikon som är riktigt bra).

Eventuellt kan jag få loss en begagnad 18-55 till dig om du är intresserad? Jag sålde min 18-105 till min syster och hon borde därför inte behöva den 18-55 hon har idag. Får kolla vad hon vill ha för den i så fall."



Kan någon ge mig lite råd? Har ingen aning alls angående kamera och vill bara ha en för att kunna ta bilder i framtiden m.m. Bör jag slå till?
 
Så har en bekant som vill sälja sin Nikon d90 för ett ganska så schyst pris. (2000kr).
2000 kr för en D90 tycker i alla fall jag är ett ganska bra pris.

Hur som helst så ingår inget objektiv men kommer jag behöva det för att kunna ta bilder direkt i början? Har rätt ont om cash atm så om man kan ta okej bilder utan det?
Nej, man behöver ett objektiv för att kunna ta bilder. Utan objektiv blir det inga bilder alls.

Du har dock tur att D90 har inbyggd fokusmotor. Det gör att du kan köpa begagnade AF-objektiv med fast brännvidd för bara några hundralappar. Hade det varit en enklare modell av kamera så hade bara moderna AF-S objektiv med egen fokusmotor fungerat.

"Om det är din första kamera rekommenderar jag antingen en zoom (18-55 är billig, 18-105 har större omfång eller den fasta 35:an från Nikon som är riktigt bra).

Eventuellt kan jag få loss en begagnad 18-55 till dig om du är intresserad? Jag sålde min 18-105 till min syster och hon borde därför inte behöva den 18-55 hon har idag. Får kolla vad hon vill ha för den i så fall."
Om du får 18-55:an för 500 kr eller mindre så slå till på den. Annars leta upp ett begagnat objektiv på Tradera eller eBay.
 
Ursäkta! Såg nyss att jag skrev fel pris. Han vill ha 2500kr för den utan objektiv.
Blev avrådad att inte ta det av en på ett annat forum då kameran ändå är nästan 5 år.

Vad tycker du om det? Låt oss säga att jag kan få objektivet för 500kr.. bör jag köpa den då? 3000kr för en 5 år gammal kamera.. Ny ligger på 5,500kr ändå.
 
Ursäkta! Såg nyss att jag skrev fel pris. Han vill ha 2500kr för den utan objektiv.
Blev avrådad att inte ta det av en på ett annat forum då kameran ändå är nästan 5 år.

Vad tycker du om det? Låt oss säga att jag kan få objektivet för 500kr.. bör jag köpa den då? 3000kr för en 5 år gammal kamera.. Ny ligger på 5,500kr ändå.

Hur många år den är spelar egentligen inte så stor roll. Hur många bilder den har tagit och hur sliten den är är viktigare. Det där att den har tappat gummi låter ju inte så lovande....
 
Sålde min på blocket för någon månad sen.
Blev erbjuden 3000:- för den (hade inte angett nåt pris i annonsen).
Den var också lite schleten, långt ifrån nyskick.

Jag tycker 2500:- låter som ett ok pris. Han försöker inte lura dig med det priset, men jag skulle inte heller beskriva det som ett fynd.
 
Sålde också min D90 för några veckor sedan. Skickade med 18-105 och Uv-filter. Ca 6700 exp, helt felfri och välvårdad i originalkartong. Gick för 3.500 kr och köparen verkar nöjd. Jag påstår att det är en jäkla massa kamera för de pengarna.....

Slitet gummi låter ju inte så kul. Dessutom lär det dyka upp en hel del nu när D7100 släpps.
 
Jag tänker mest på att om jag köper den för 3000kr och den om 3-4 månader måste in på service / rengöras så kommer ju priset gått upp till vad en ny kostar idag.
 
Jag sålde min D90 som var 2år och 35000 exponeringar för 2500:- för några veckor sedan.

Första valet är om du vill ha de funktioner som D90 har utöver en D5100 annars så får du en ny sådan med 18-55 objektiv på elgiganten för 3600:-. Personligen hade jag själv valt D90 då den har dessa andra funktioner, men det beror på hur och vad man fotar.

Titta också på ScandinavienPhoto på deras begagnadavdelning både delen för systemkameror och objektiv, kan vara tryckt att få 6 mån garanti och ibland är de billiga också.
 
Jag ställde lite mer frågor till honom. .

Den hade tagit 45, 000 kort och aldrig behövts lämnas in på service.
Dessutom sänkte han priset till 1900.


Känns som en okej deal som en introduktions kamera... går den sönder om typ 1 år kan jag käåa en likadan / bättre eller hur?


Ska man ta och slå till?
 
Jag ställde lite mer frågor till honom. .

Den hade tagit 45,000 kort och aldrig behövts lämnas in på service.
Dessutom sänkte han priset till 1900.

Känns som en okej deal som en introduktions kamera... går den sönder om typ 1 år kan jag käåa en likadan / bättre eller hur?

Ska man ta och slå till?

Ja, det tycker jag. Och ja, om ett år så kan du köpa en bättre kamera, men inte för de pengarna. Det är som sagt mycket kamera för pengarna.

Men om ett år så vet du om du behöver/vill ha en bättre kamera. Dessutom så har du antagligen hunnit bygga dig en uppfattning om vad du vill ha ut av din kamera.
 
Ja, Ett rimligt pris för en D90 som gått ett mer normalt antal exp - säg 20.000 tycker jag inte borde ligga över 2.300:- då D300 som är lika bra eller bättre på allt nu närmar sig 3.500:- och det är mycket mer kamera. Sedan är det fler som försöker sälja D90 till högre priser då de inte inser vilken kapitalförstöring kameror är. Man skall köpa en kamera ny för att användas så man får valuta för pengarna innan man säljer vidare billigt.
 
Vad tycker du om det här paketet:
http://www.tradera.com/nikon-d80-med-18-135mm-43-batterigrepp-auktion_340231_175581126

Inte D90 förstås men man får allt man behöver för att börja med fotografering för samma pengar.
Jag tycker att satsa på ett D90-hus som gått 45K är lite onödigt.

Om det tycker jag att D80 har en klar omodernare sensor med allt vad det medför. På låga ISO kan man få väldigt fina bilder, men på lite högre är den inte så rolig. Jag köpte en när modellen var ny och det var ungefär så bra som det blev till rimliga pengar. Idag när D90 är så pass lite dyrare kan jag inte gärna rekommendera kameran, om man inte tänker använda den i just bra ljus, med blixt eller på stativ. Då är den fortfarande utmärkt.

18-135 hör verkligen inte till de roligaste kitobjektiven Nikon tillverkat. Jag köpte min D80 med 18-70 istället. Idag finns en större flora att välja bland om man prioriterar VR före lite extra ljusstyrka.

Däremot borde man kunna hitta en D90 som inte gått så många exponeringar för inte så fasligt mycket pengar extra.
 
Om det tycker jag att D80 har en klar omodernare sensor med allt vad det medför. På låga ISO kan man få väldigt fina bilder, men på lite högre är den inte så rolig. Jag köpte en när modellen var ny och det var ungefär så bra som det blev till rimliga pengar. Idag när D90 är så pass lite dyrare kan jag inte gärna rekommendera kameran, om man inte tänker använda den i just bra ljus, med blixt eller på stativ. Då är den fortfarande utmärkt.

18-135 hör verkligen inte till de roligaste kitobjektiven Nikon tillverkat. Jag köpte min D80 med 18-70 istället. Idag finns en större flora att välja bland om man prioriterar VR före lite extra ljusstyrka.

Däremot borde man kunna hitta en D90 som inte gått så många exponeringar för inte så fasligt mycket pengar extra.

Visst D90 är lite bättre än D80. Har ägt båda hus tidigare själv. Jag ville bara visa att man kan hitta andra alternativ om man söker. Med tanke på att TS är helt ny i fotovärlden så det är nog bra för henne att köpa allt som behövs med en gång för samma peng. Och hennes frågan om D90 är väl baserad bara på det "schysta erbjudandet" från hennes bekant. Det kunde vara vilken kamera som helst annars.
Peace :)
 
Vad tycker du om det här paketet:
http://www.tradera.com/nikon-d80-med-18-135mm-43-batterigrepp-auktion_340231_175581126

Inte D90 förstås men man får allt man behöver för att börja med fotografering för samma pengar.
Jag tycker att satsa på ett D90-hus som gått 45K är lite onödigt.

En ännu äldre kamera för samma pris. Lite intressanta tillbehör förvisso, men ärligt talat så tror jag inte att det är så många som har någon större glädje av ett batterigrepp. Det skulle i så fall vara 18-135:an som ger den värde för pengarna. Det är ett skarpt och bra objektiv, men utan bildstabilisering så kan den vara lite svårhanterad i den långa änden.
 
Jag har bestämt mig för att slå till :) Snubben jag ska köpa kameran av är väldigt seriös känns det som.

Han ger mig tips och råd angående hur jag kan lära mig bli en fotograf. Sänkte priset, ska ta med sig sitt objektiv för att visa hur man gör m.m.

Svarar på i princip alla min frågor. Dessutom skickar han med ett SD kort på 4 gb (bättre än inget) + väska och en fjärrkontroll.




Nu kommer min andra fråga. Vilket objektiv bör jag satsa på att köpa nu i början då? Vill helst ha så billigt som möjligt och ett "all around" så att säga. Kommer köpa bättre senare såklart.. men ska flytta så har massa dubbel hyror m.m. så kan inte satsa all out på super objektiv just nu.

Så vill ha tips på detta

1. Ett BILLIGT objektiv jag kan köpa nu så jag bara kan ta kort i princip.

2. Objektiv jag kan köpa senare till: Semester/fest bilder i princip. Här är budgeten inte tajt alls.


Han hade ett Tamron 90mm makro att sälja rätt billigt (3000kr tror jag han skulle ha) som jag kanske kan köpa senare..


Sen får jag börja göra egen research för mer objektiv i framtiden :)
 
18-105 om du vill ha ett alround som är billigt, 35/1,8 om du vill ha ett fast som ger ökad kreativitet, 17-50/2,8 från Tamron om du vill ha lite av båda.
 
18-105 om du vill ha ett alround som är billigt, 35/1,8 om du vill ha ett fast som ger ökad kreativitet, 17-50/2,8 från Tamron om du vill ha lite av båda.

Om vi säger att min budget ligger på 2000kr just nu, vilket objektiv bör jag köpa då? Som passar mina behöv för semester bilder. (Dvs, antagligen ganska mycket bilder på folk typ).
 
Du kan nog få ett 17-50 tamron utan VC dvs stabilisering ( det är dock lite skarpare än med och billigare) för 2000:- begagnat, ett 18-105 kan du nog få för 1200:-, för bara ett objektiv så hade jag valt någon av dessa och i första hand Tamronet då den har hög ljuskänslighet med sina 2,8
 
Du kan nog få ett 17-50 tamron utan VC dvs stabilisering ( det är dock lite skarpare än med och billigare) för 2000:- begagnat, ett 18-105 kan du nog få för 1200:-, för bara ett objektiv så hade jag valt någon av dessa och i första hand Tamronet då den har hög ljuskänslighet med sina 2,8

Kan du förklara mer ingående skillnaden på dessa två? Tänk dig att du ska förklara för en efterbliven 12 åring typ :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.