Annons

Köpa beg. D30?

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Hej,

Behöver lite råd. Har ca. 6000:- att spendera på hus och optik. Hur ska jag göra? Har möjlighet att köpa en D30 med ett par tusen exp. på mätaren i fint skick men utan optik. Alt. köpa en 300D med kitoptik för ca. 6000:-.
Vilken kamera är bättre? D30's pixlar räcker för mina ändamål, men hur är den i övrigt? Har haft en 300D som jag iofs inte hade något emot.
Tänker lite som så att om jag köper 30D för 2000:- har jag 4000:- att köpa optik för? Vad kan man få för allroundzoom för dom pengarna? Beg. går ju oxå bra. Kom gärna med konkreta förslag. Fotar mest natur och en del stadsbilder.
Hur ska jag göra?
 
Har ingen större erfarnehet av någon av dessa kameror. Men d30 har några år på nacken men om du tycker den motsvarar dina behov så låter det som ett alternativ. kitoptiken på 300d är ingen höjdare (efter vad jag hört).
tips på ett bra allround objektiv är tamrons 28-75/2,8 som skall vara riktigt prisvärt. Kostar ca 4000 nytt men går att hitta begagnat för ca 2500.
titta här:
http://www.scandinavianphoto.se/?37293
 
Hej

Räknaren slår dels runt och är lätt att nollställa.

Det kostar ett par 1000 att byta slutaren i den om den tar slut.

D30 är en trevlig kamera annars, har haft både den och 300D.


Då får nog en beg 300D med kitobjektiv för ca 5000 idag.

Roine
 
Hej

Det är ingen manipulation, den slår över vid 9000 till 0001 samt att man kan välja om den skall börja på 1 varje gång man sätter i ett minneskort som är tommt.

Sätter du däremot in ett med bilder, tex från en annan D30 så hoppar den fram till bilden efter det nummer som är högst på det kortet.

Det är så på 300D också.

På min 1D mk2 så finns info om verkligt antal tagna bilder gömt i bildfilen som man kan se med specialprogram. Har inte sett sådan aför D30 o 300D.

vid ca 30 000 bilder kan du räkna med att vilken bild som helst kan bli den sista med din D30, den kan gå till 40 000, men likagärna ge upp vid 25 000.

Roine
 
300D och D30 är två helt olika kameror. Klarar du dig på D30:s upplösning och den du hittat inte är allt för hårt använd, så skulle jag helt klart satsa på en D30 med ett Tamron 28-75/2.8. Vill du sedan uppgradera huset så har du en otroligt bra optik. :eek:)
 
Om du kollar på min hemsida så är många av de bilderna tagna med Canon D30 och 50/1.8 lins.

En D30 är en bra början tycker jag, om du får den för ett bra pris.

/ NIKLAS
 
wow! snyggt!
Ska jag slå till på D30?
Får den för 2000:- Ej säker på antalet exp, men ett par tusen tror jag det var sagt.
 
D30 har ett stort minus, nämligen autofokusen, den är usel.
Klart sämre än t.ex. min EOS 3000 (Canons dåvarande snik-SLR) jag hade innan.
I övrigt håller jag med ovan kommentarer, bildkvalitén är fullgod för de flesta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.