oj blev nästan bråk här
Pinsamt, eller hur
Hvenafoto: Du får faktiskt skylla dig lite själv för kommentarerna då du använder ord som lull lull och talar om de 2 Mpx som om det vore någon större skillnad mellan kamerorna.
Jaja, det är möjligt. Men innan jag skrev det fanns bara fördelar 40D mot 450D, och inga tvärtom. Ett halvdussing inlägg typ. Det *finns* fördelar hos 450D mot 40D, och jag tycker trådskaparen ska få reda på dom också. Du har inte reagerat på samma svepande kommentarer tvärtom. Sas.
vaktis100: För att det inte ska bli mer skit i tråden så ber jag om ursäkt för kommentaren om "fruntimmershänder".
Föralldel. Ber om ursäkt för angrepp om din tankeförmåga då.
Mmmphoto: Nu har inte jag en 450D men en 400D som också är en bra kamera bildkvalitémässigt. Den går dock inte att jämföra med 40D!
Det här är fel dock. Just bildkvalitetsmässigt är dom väldigt lika, det verkar de flesta överens om. 2MP vs bättre ISO prestanda. Och en del annat. Vilket är bäst? Beror på hur du tar bilder.
Jag har i andra trådar sagt att 40D är ohyggligt prisvärd nu när 50D släppts. AF har en mycket avancerad lösning på 40D, en av marknadens bästa, och förmodligen den bästa i prisklassen. Och 6.3 bilder/sek är enastående, AI servo med upp till 9 korspunkter kan aktiveras, fenomenalt för extrema situationer. 450D tar 3.5 bilder/sek, och har bara korspunkt/mitten från F/2.8. Men jag har följt bilar i 100km/h och fåglar med AI servo och kameran prickar fokus fenomenalt. Fast alltså bara 3.5 bilder/sek mot 6.3. Hade jag haft 40D hade jag nästan dubblat mängden bra bilder. Kanske.
Min poäng (som då inte alla håller med om) är att kamerornas skillnader visar sig i ganska extrema situationer. På nästan varje punkt i specen slår 40D 450D på fingrarna, oavsett om det är kortaste blixtsynch tid (1/250 mot 1/200) eller snabbaste slutartid (1/4000 mot 1/8000) osv. Användarmässigt (förutom storlek - vakna!) så har 40D flera fördelar för den inbitne användaren. Två hjul ist.f ett. Hjul är bra. Det kan ta nåt klick extra ställa in 450D i flera fall, men det går och jag kan väl tillägga att det inte är så man blir utmattad direkt.
Det finns en extra display på 40D/50D som konservativa anser oersättlig. Själv blev jag besviken när 50D inte ärvt färgscheman på huvuddisplayen från 450D. Mörk text mot vit bakgrund. Men men, det är detaljer, och så länge konsumenter (inkl 40D-klacken här) gillar den kommer den finnas kvar. Nikon bytte äntligen till SDkort i D90, men valde att spara den extra displayen i den annars förnämliga kameran D90. Men missa nu inte huvudpoängen, 40D är en ohyggligt bra kamera ändå. Trots storlek. Liksom 50D är fenomenal, trots avsaknad av filmfunktion.
Men 450D är fenomenal också. För de flesta fotosituationer spelar huset mycket mindre roll än objektivet och framför allt - fotografen. Den 40D ägare som vid ett EXIF-sök hittar mer än 1% bilder på 1/8000 dels sekund eller ISO 1600 och uppåt - räck upp handen nu! Ni finns inte tror jag.
Men för den som tänker fokusera på ex.vis koncertbilder ska satsa på en kamera vars sensor producerar lägst möjliga brus vid höga ISO. 450D är knappast bästa valet om inte budgeten är avgörande. 40D är inte heller bästa valet, kanske en XD kamera passar bättre fast kostar då 10.000+ mer. Eller Nikon XXXD. Men objektivet kommer vara minst lika viktigt. Och igen, framförallt fotografen. Den bästa koncertbild jag själv sett här på FS var tagen på Howlin Pelle i The Hives med den i sammanhanget undermåliga 350D. Skräp alltså. Eller?
Jag tycker den dom funderar mellan dessa kameror ex.vis kan gå in här:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=16440 (450D bilder)
och här:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=15314 (40D bilder)
...och själv bilda sig en uppfattning vad folk är nöjda med från dessa båda kameror och publicerar här på FS. Själv är jag mycket imponerad av båda poolerna.