Annons

Köpa batterigrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan Alla! (finns kanske redan en tråd som denna isåfall.. URSÄCKTA!!)

Jag ser att många har beterigrepp! Nu undrar jag om det e så bra som det låter?

Jag e sugen på ett till min 1000D :)

Frågor;

1. Vad e det bra för?

2. E det värt pengarna?

3. Andvänder du ditt ofta? varför?

4. Blir bilderna bättre?

5. Övrigt.

Jag hoppas få svar för jag vill gärna jätte gärna veta din åsikt på detta!

Tack på förhand// Frida

1. Det ger kameran bättre balans med tyngre objektiv. Du får bättre batteritid då du kan använda 2 batterier och det ger dig också möjligheten att vid nödfall andvända AA batterier om du skulle behöva. Du får också avtryckare och div knappar så du kan skjuta med kameran stående (vid porträtt etc).

2. Jag tycker helt klart att det är värt pengarna men det är ju från person till person. Vissa vil ju ha sin kamera så liten och lätt som möjligt och då kanske inte ett bg är så nödvändigt. Jag skulle dock inte kunna vara utan det nu när jag vant mig vid det.

3. Använder det alltid för att det ger mer batteritid och skönare grpee och balans i kameran.

4. Nej, eftersom det är fotografen som skapar bilderna och kameran bara "förevigar". Ett bg har ingenting att göra med bildkvalitet osv.

Ett batterigrepp underlättar att få ett stadigt grepp om kameran & det kan även resultera att du får ett bättre resultat på bilderna eftersom du kan hålla den stadigare & minimera skakningsoskärpa.
Du behöver inte köpa orig om du inte vill utan titta gärna på de andra märkena t,ex fotofyndet alt Ebay.
Speciellt om du ska skaffa ett tele så är BG att föredra.

Fördelen framför allt som ovan sagt ett skönare och stabilare grepp. Batterigreppet på till min Pentax K10 gjorde att lillfingret fick plats vilket gav ett mycket skönare grepp.

Nackdelen är att kameran blir större och tyngre. Själv drar jag mig för att ta med kameran vid vissa tillfällen. Men man kan ju också ta bort det och göra kameran smidigare igen.

På vissa modeller får du också en snabbare kamera vid seriebildstagning.

Spara pengarna

Hej!

Jag köpte ett batterigrepp till min förra kamera, men använde det knappt. Tyckte det var omständigt att sätta på/ta av och gav inget särskilt. Så jag hade sparat de pengarna till något annat ...

MVH,

Matias

Själv har jag en 1DsII med inbyggt grepp. Tycker det vore skönt att slippa greppet för det mesta - det bidrar med storlek ffa. Skulle helst ha samma byggkvalitet i mindre hus. För batteridriftens skull är det bättre att ha extra batteri i fickan, i synnerhet om det är kallt. Undantaget skulle vara om man mest använder kameran i vertikalläge för t ex porträtt eller har stora tunga telen, då det ger bättre balans.

Frågan om du kommer att ha nytta av ett batterigrepp är lättare att diskutera om du berättar vad du vill ha det till, vilken typ av fotografering du sysslar med. Fotar man t e x mycket porträtt med kameran i stående motiv kan det vara en tillgång, men heller inte nödvändigt om använder en fjärrutlösare.

Tittade på din profil och såg att du är 14 år ung, och har kanske ännu inte nischat dig inom din fotografering. Även om du redan skaffat dig prylar i din väska, är det viktigaste att experimentera och testa dig fram för att utvecklas inom ditt fotograferande, men inte i första hand genom tillbehör. Ett batterigrepp kommer i detta avseende inte tillföra mycket.

Du är ung och om fotointresset håller i sig kommer du säkert byta upp dig till en mer avancerad Canon, och då kommer troligen inte det batterigreppet passa. Kanske värt att spara pengarna? Jag tror du får mer glädje med ett spännande objektiv.

Jag säger inte att ett batterigrepp behöver vara fel för dig, det kan du bara själv svara på. Även om man kan sammanfatta förderlar och nackdelar, är tycke alltid individuellt. Någon kan se högre vikt som ett plus, andra som minus.

+
Stadigare grepp
Längre batteritid, möjlighet till AA
Snabbare seriebildstagning (vissa modeller)
Vertikalgrepp

-
Tyngre
Större
Kostnad

Jag har själv använt batterigrepp mycket, och tyckte i början att det blev en mer avancerad kamera, som liknade proffsmodeller som 1D och D2/D3, men har på senare tid mest tyckt att kameran känns tung. Jag funderar på att byta till en Nikon D700, och då inte använda batterigrepp.

Bg

Tack för alla era kommentarer!!

Mediekan; Jag tycker att det blir ett skönare grepp!, har testat en kompis. Jag fotar mycket porträtt, och ja i princip allt! Och ja dom e ganska dyra, men jag tror att jag kommer hålla mig till min "gammla" kamera ett tag till efter som jag tycker att den tar mjuka och fina bilder, och som N1klass sa det e ju fotografen som skapar bilderna och inte kameran, och den e dugligt till mig jag, såg inte att det var en nybörjar-kamera när jag köppte den och har kommit på det typ nu.. så jag gillar den, och som sagt kommer ha den ett tag till :) Tack för din åsikt!!!

Fredrik AVT; Jaha okej, jo lättare e ju klart att ha ett batteri i fickan men jag fotar mycket porträtt, så det kanske ändå e värt det, eller?? :) Tack för din åsikt!!

Matias; Jaha, det var ju tråkigt att det inte kom till andvändning. Tack för din åsikt!

Tack för alla era kommentarer!!

Mediekan; Jag tycker att det blir ett skönare grepp!, har testat en kompis. Jag fotar mycket porträtt, och ja i princip allt! Och ja dom e ganska dyra, men jag tror att jag kommer hålla mig till min "gammla" kamera ett tag till efter som jag tycker att den tar mjuka och fina bilder, och som N1klass sa det e ju fotografen som skapar bilderna och inte kameran, och den e dugligt till mig jag, såg inte att det var en nybörjar-kamera när jag köppte den och har kommit på det typ nu.. så jag gillar den, och som sagt kommer ha den ett tag till :) Tack för din åsikt!!!

Som sagt det är bara du själv som vet svaret. Fotar du mycket porträtt så är det klart att du har nytta av batterigrepp. Sen är väl 1000D inte så tung från början, så vikten kanske inte blir ett problem. Visst är det en instegsmodell, men det är ändå en kompetent kamera och bildkvalitén tillräcklig så nog tror jag du kan ha glädje av den länge.

JA den e inte så tung sm andra kameror och jag fattar inte heller dom med display där uppe på riktigt,så jag håller mig till denna ett tag till, och tack för din hjälp!! Uppskattas mycket!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto