Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa analogt material

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej

Var köper man analogt material till bra priser?

Photax, visst men dyrare än Silverprint.
Silverprint, billigare MEN levererar ingen kemi & vätska utanför UK.

Tyskland?
Tacksam för all hjälp
 
Och Fotoimpex

Nu tittar jag även på USA finns det bra leverantörer från USA förutom B&H photovideo?

Att det tillkommer 25% moms, efter fraktkostnader, är enkelt.
Jag räknar även mad att det är 6,7% tull men vet inte riktigt om det är sant.
Ngn som kan bekräfta detta, framförallt tullsatsens storlek?
 
Senast ändrad:
Freestyle Photographic har ett enormt stort sortiment av film, papper och kemi, även för lite ovanligare processer. Har köpt därifrån flera gånger (men nu är det några år sedan sist), dyr frakt som alltid från andra sidan Atlanten men det vägs upp ganska snabbt av låga priser på materialet. Säljer även mycket ommärkt film som tillverkats och förpackats av Kodak eller Fujifilm men i en annan kartong, t.ex. Arista Premium (Plus-X eller Tri-X beroende på känslighet).

För alternativa processer är förmodligen Bostick & Sullivan den bästa leverantören. Tyvärr finns det fraktrestriktioner på mycket råkemi, man kan t.ex. inte köpa kristallin hydrokinon. Har inte handlat själv från B&S men har hört mycket bra om dem och de svarade snabbt och korrekt på några frågor jag ställde i ett mail.
 
Freestyle i USA hade förut två fraktalternativ där det ena var mycket billigare än det andra. Nu verkar de ha två som inte skiljer så mycket och dessutom är mycket dyra. Jag har räknat på det och det lönar sig inte längre att köpa t.ex billig Tri-X och Plus-X (Premium 400/100) därifrån i jämförelse med att t.ex köpa storpackar av Tri-X från macodirect.de. Ska man köpa flytande kemi från USA är det också yttreligare problem som infinner sig, om det över huvud taget går? Det ska fraktas i särskild kontainer, med extraordinär inpackning och det blir inte billigt. Pulverkemi däremot funkar bra att handla från USA utan extra påslag. Om det finns någon som vet bättre än jag hur det fungerar eller vill rätta mig så skriv gärna.

Edit: Med pulverkemi menar jag färdigblandad normalkemi som T-ex D76 m.fl, inte råkemikalier som hydrokinon och liknande. Kanske gäller olika regler för färdigblandat recept i förpackning och råkemi separat, Jag har köpt både DK-50 och Selectol Soft i pulver från USA och det skickades som vanligt tillsammans med film en och fotopapperet jag köpte samtidigt. Däremot fick jag betala svindyr frakt och extra avgifter när jag köpte en dunk flytande ytbehandling till material för utskrifter. Det kom dessutom i en väl försluten och hermetiskt tillsluten förpackning som inte kunde läcka.
 
Senast ändrad:
Ja, jag är lika säker som alla på Rangefinderforum och Photo.net som har använt Premium. Dessutom skriver Freestyle att den är gjord i USA och det finns bara en filmtillverkare i USA så det måste vara Kodak. Nils Bergqvist har kört med den om jag inte minns fel och borde kunna svara på om han ser någon skillnad. Jag hade själv lagt av med film när den dök upp på marknaden, däremot har jag använt Arista.Edu Ultra 100/400 och Arista Pro 50. Den sistnämnda köpte jag som utgången råfilm och rullade själv, en 36:a kostade 3-4kr har jag för mig. =)

Arista Edu = Fortepan
Arista Premium = Kodak Plus-X/Tri-X
Arista II = Agfa APX
Arista Edu.Ultra = Fomapan
Arista D-max = Ilford Delta
Arista Pro = Ilford HP5/FP4/PanF
Arista Legacy = Fujipan

Av dessa är det dock bara Premium och Edu.Ultra som fortfarande säljs.
 
Legacy pro är inte märkt som arista. De såldes också av AG photographic i england.

Legacy pro 100 är acros och legacy pro 400 är neopan 400. De två filmerna är det största skälet till att jag inte kan handla frysvaror längre. Har bunkrat upp hela frysen med bulkrullar.
 
Jag vet att det ska finnas en Tysk sida som säljer film/papper, tyvärr minns jag inte namnet.
Heter nåt i stil med mono eller så.

/micke
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.