Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa 5DMkII och ... vad????

Produkter
(logga in för att koppla)

Åland

Aktiv medlem
Hej!

Jag har länge läst både här och där och blir bara mer konfunderad och bekymrad.

Jag vill byta upp mig från 40D till nåt bättre. Allergisk mot brus, använder ogärna blixt. 5DMkII verkar vara det självklara valet eftersom 1DMkIV är löjligt dyr och alldeles onödigt snabb. Jag plåtar sällan action. Mer intresserad av landskap och vardagsfoto.

Men. Ingenting verkar ju duga?? Läser man här och där som jag gör får man uppfattningen att tillverkarens toleranser är allt för vida vad gäller objektiv. Jag skulle slå till tvärt på en 5DMkII med 24-70/2.8 om jag kunde lita på att det blir skarpa bilder. Men var och varannan skriver om fokusjustering etc. Eftersom jag bor på fel ställe för att springa till fysiska butiker och prova gluggar är jag nästan tvingad att handla nätledes. Och att köpa tre-fyra st och skicka tillbaks går knappast??

24-105/4 har något bättre rykte men är ingen superbit glas den heller. Och ljussvag.

Hur bär man sig åt att handla säkert?? Beställer för leverans till verkstan direkt??

Vågar man över huvud taget köpa och tro att man blir nöjd?

En väg att gå är ju att köpa superoptik till 40D:n men brännvidderna är så konstiga för en "crop"-kamera om man vill vara FF-framtidssäker.

Jag tror att den leverantör som börjar sälja färdigt fokusjusterade paket kan få gott om kunder.

Men..

Vad ska JAG göra?

Är ni som köpt 5DMkII nöjda, och i så fall med vilka objektiv??

I första skedet är jag inne på att köpa hus med promenadzoom och eventuellt en ljusstark vidvinkel. Har 50/1.8II, 100/2.8 IS Macro och ett Sigma 70-200/2.8 som jag vill pröva på annat hus innan jag byter ut det. Jag tycker inte det duger som det nu är men vill ge det en chans till. En 17-55 Tamron finns också men den går inte på FF.

Tips? Synpunkter? Svammel? (Dvs mera som detta..)

Tacksam för all feedback, alla sparkar åt alla håll.

//Johan (som gillar att skriva och läsa)(och vet att det finns många liknande trådar men ingen riktigt likadan)

Generellt sett är det väl de som är missnöjda som sitter här på forumet och skriver om det medans alla som är nöjda och glada är ute och fotar istället. Själv hör jag till dem som är supernöjd med min 5D MkII som snart fyller 2 år och har inte haft nått fokusproblem på något av mina 5 objektiv.

Hej Johan!

Jag har själv gått från 40D till en 5D mkII och har diverse objektiv efter att att sålt de som bara fungerade på ett crophus. Kolla min fotoväska så ser du vilka grejor jag har.
Det som mest sitter på kameran är 24-105. Även om jag egentligen gillar fasta objektiv så tar bekvämligheten över och 24-105 täcker 90 % av mina motiv, är riktigt bra och väger inte så mycket. Behöver jag mer ljusinsläpp så har jag 50/1,4 och 35/1,4 men 50 1,8, som du har, duger faktiskt som ljusstarkt objektiv(jag har haft ett sådant tills dess gick i golvet o i kras). Mitt 100 mm /2,0 är också ett bra komplementmen du har ju redan ett 100 2,8 makro.
Är du osäker köper du ett begagnat 24-105 så kan du prova och sälja om du inte är nöjd utan att förlora så många hundralappar. Jag tror att du blir nöjd.
Jag valde mellan 24-70 och 24-105 som så många andra, men valde 24-105 pga den klart lägre vikten och det längre zoomomfånget. Tillsaken hör att jag körde med ett 17-40/f4 på min 40D och saknade sällan större bländare så jag visste vad jag gav mig in på.
Inte heller har jag haft några fokusproblem med något objektiv.

5D2 är en mycket bra kamera. Och det skriver jag som kommer från lågbrusiga Nikon D700. Fokusproblemen har jag inte upplevt än men har å andra sidan inte testat 24-70. 24-105 säljs ju som en klassisk paketzoom till 5Dn så jag gissar att dom lirar bättre ihop rakt ur boxen. 24-70 är en äldre konstruktion, även om jag tror att de flesta nya idag sätter skärpan direkt.

Låt inte detta påverka valet - om du bestämt dig för kameran så kör på. Funkar inte objektivet så skicka in (Canon justerar in det gratis på garantin). Det blir några sura veckor, men när du väl får tillbaka så är det glömt.

Det klagas ofta på Canons gluggar. Kan nämna att jag slumpmässigt testat 24-105, 50/1.2, 70-200/2.8, 16-35/2.8 II, 50/1.4...Samtliga har satt skärpan felfritt på mitt 5D hus....

Du kommer lätt bli nöjd om du köper 5D MkII problemet är att ibland måste kalibrera objektivet mot kameran om man har problem att få till fokus och skarpa bilder.

Själv har jag 4 objektiv och 2 av dessa var jag tvungen att lämna in, det kostar ju inget så det var inga problem men det tar ju en stund att få tillbaks grejerna kanske.

I alla fall allt funkar utmärkt nu.

Om du vill ha ett Skarpt objektiv så är 100 2.8 IS en av dom bättre och vad jag har hört så ska 14-105/4 vara bra skarpt med. Själv kör jag endast med fasta Objektiv men skulle jag ha köpt någon Zoom skulel det nog bli 24-150 eller 70-200.

Här har du en grymm bra sida för att titta skärpan på alla olika Objektiv:

http://www.the-digital-picture.com/...LensComp=687&CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Jag hade inte min 5DII speciellt länge, men 5D har jag kvar och det är ungefär detsamma. ISO:n på 5D är användbar på 3200 och 5DII är absolut inte sämre. Bilden på räddningsledarna som blickar mot branden är t.ex. tagen på ISO 3200 och med 70-200/2,8 L II IS. Ditt sigma borde prestera detsamma ungefär. Personligen tycker jag 70-200 passar bäst på fullformat.
Jämför jag min 7D med 5DII är det 5DII saknar följande:
Hastigheten på autofukusen.
Knapparnas handhavande, där 7D är guld att manöverera. Speciellt on/off.
Jag väntar på 5DIII eller 3D som ryktas ska dyka upp 2011, just för de där två sakernas skull.

24-105/4L IS är det inget fel på heller. Man kan använda den både som landskapsobjektiv:
http://kameratrollet.se/djurochnatur/island-2010/_mg_8116.jpg.php
http://kameratrollet.se/djurochnatur/island-2010/_mg_8113.jpg.php
och som att fota människor tack vare dess tele: http://kameratrollet.se/djurochnatur/island-2010/mg_7948.jpg.php

24-70/2,8L drar jag mig för att köpa, just p.g.a. alla måndagsexemplar som det finns utav det objektivet. När samma objektiv med bildstabilisator dyker upp kommer jag nog köpa den däremot.

kameran är bra men lite gammal, jag skulle vänta till nästa 5d kommer eller köpa nuvarande modell till ett mycket lågt och bra pris

AF är gammal konstruktion, låser dåligt i svårare sammanhang med låg kontrast och i jämförelse med exv Nikonkameror som jag också har. AF modulen kommer också att bytas när nästa 5d kommer.

Läbruset kunde vara lägre därmed kunde också det dynamiska omfånget vara större på basiso, nästa models sensor kommer att tillverkas i samma fabrik som 1dmk4 och 60d dvs Canons senaste tillverkningsfabrik .

ISO, upp till 3200iso kan jag arbeta i befintligt ljus utan att vara för orolig över bildkvaliteten för mycket och till det jag och vissa av mina kunder använder bilderna till. Nästa 5d kommer att vara förbättrad med ca 2steg, en avgörande skilnad för mig liksom en AF som kan detektera och låsa i sämre ljusförhållanden

Lite snabbare seriebildstagning 5-6 bilder

Fungerande auto iso

Bättre blixtautomatik

Bättre evaluerad mätning

Snegla på de finesser inställningar som finns i exv 7d, flertal av dessa kommer att finnas i nästa 5d och än mer förbättrade förhoppningsvis

Senast ändrad:
Jag har inget riktigt att gå på, vissa påstår , spekulerar mars-april.
Jag tror att Canon är lite tagna på sängen av de resultat Sony visar upp med sina nya sensorer och DR
Det måste bli bra från början denna gång från Canon

kameran är bra, dock lite seg, men eftersom att du inte behövde en snabb kamera så är den kanon.

Jag kör nästa uteslutande med en fast 28mm, riktigt skarp, snabb och rolig!

Hej!

Jag har länge läst både här och där och blir bara mer konfunderad och bekymrad.

Jag vill byta upp mig från 40D till nåt bättre. Allergisk mot brus, använder ogärna blixt. 5DMkII verkar vara det självklara valet eftersom 1DMkIV är löjligt dyr och alldeles onödigt snabb. Jag plåtar sällan action. Mer intresserad av landskap och vardagsfoto.

Men. Ingenting verkar ju duga?? Läser man här och där som jag gör får man uppfattningen att tillverkarens toleranser är allt för vida vad gäller objektiv. Jag skulle slå till tvärt på en 5DMkII med 24-70/2.8 om jag kunde lita på att det blir skarpa bilder. Men var och varannan skriver om fokusjustering etc. Eftersom jag bor på fel ställe för att springa till fysiska butiker och prova gluggar är jag nästan tvingad att handla nätledes. Och att köpa tre-fyra st och skicka tillbaks går knappast??

24-105/4 har något bättre rykte men är ingen superbit glas den heller. Och ljussvag.

Hur bär man sig åt att handla säkert?? Beställer för leverans till verkstan direkt??

Vågar man över huvud taget köpa och tro att man blir nöjd?

En väg att gå är ju att köpa superoptik till 40D:n men brännvidderna är så konstiga för en "crop"-kamera om man vill vara FF-framtidssäker.

Jag tror att den leverantör som börjar sälja färdigt fokusjusterade paket kan få gott om kunder.

Men..

Vad ska JAG göra?

Är ni som köpt 5DMkII nöjda, och i så fall med vilka objektiv??

I första skedet är jag inne på att köpa hus med promenadzoom och eventuellt en ljusstark vidvinkel. Har 50/1.8II, 100/2.8 IS Macro och ett Sigma 70-200/2.8 som jag vill pröva på annat hus innan jag byter ut det. Jag tycker inte det duger som det nu är men vill ge det en chans till. En 17-55 Tamron finns också men den går inte på FF.

Tips? Synpunkter? Svammel? (Dvs mera som detta..)

Tacksam för all feedback, alla sparkar åt alla håll.

//Johan (som gillar att skriva och läsa)(och vet att det finns många liknande trådar men ingen riktigt likadan)

Hej Johan!

Jag har som du funderar på gjort bytet från 40D till 5D Mark II, och kan bara meddela att det var ett lyft! Visst, AF är något sämre, samma gäller bps, men för det har jag ju kvar 40Dn till. 5Dn levererar väldigt fina bilder, det dynamiska omfånget upplevs mycket större än med 40Dn och första gången jag var ute och fotograferade vart jag alldeles häpen över vad den presterade. Och upplösningen på det. Jag som oftast inte fotar porträtt blev alldeles galen när jag zoomade in i Lightroom på en bild efter ett fotojobb där jag från början sett från midjan och upp några centimeter/decimeter ovanför ansiktet. Jag klickade på bilden och vips såg jag bara ansiktet. Men vilken skärpa! Bilden togs med 5Dn, 50/1,8 II och en 430EX II som jag studsade i taket. Sitter lite stressad här så texten slängs ihop utan att jag knappt hinner tänka, men jag hoppas budskapet går fram :) 5D är en mycket kompetent kamera och har du råd att lägga pengar på L optik (som upplösningen faktiskt kräver) så tycker jag absolut att du ska köpa den!

MVH
André

Behövs ingen L-optik
50/1,4 85/1,8 100/2,0 100/2,8 macro duger alldeles utmärkt och är bland de bästa gluggarna Canon kan skaka fram oavsett L eller inte

Min 24-70/2,8 L USM är skarp och sätter tillsammans med min 7D fokus där den ska!
Ingen kalibrering. ingen microsjustering.
En fantastiskt skön klump att bära runt på.

Min fru har en 24-105/4 L IS USM.
Den är också skarp och sätter fokus där den ska.
Den är ju betydligt smidigare än 24-70 att bära på och ibland är ju IS dessutom en riktigt trevlig finesss. OCh även det lite större zoomomfånget är ju en fördel.

Jag har ibland funderat på att byta bort min 24-70 mot en 24-105 av ovanstående skäl, men efter överväganden landar alltid i att jag vill behålla klumpen.
(och så kan jag ju låna frugans ibland)

Trots att jag verkligen gillar min 7D så drömmer jag om en 5D till mitt fina objektiv
Jag är övertygad om att 5D med 24-70 är en riktig dröm-kombo.

Petter ...

om den inte lider av centreringsfel, vilket inte framkommer lika tydligt med 7d pga av den mindre sensorn
ett välkorrigerat 24-70 är en bra combo med 5dmk2

EF 50 f/1.4, EF 100 f/2.8 L IS, Ef 300 f/4 L, Ef 28 f/2.8, Samyang 14mm f/2.8 är de gluggar jag oftast kör på 5D mkII - ingen av dem har egentligen behövt focusjustering, men gjorde det ändå på Ef 100 när jag ändå justerade focus på huset.

Oroa dig inte för mycket för om man behöver justera fokus eller inte - det är en risk man får ta helt enkelt. 24-70 förefaller ha rejäl spridning i kvalitén tyvärr så är du rätt för strul kanske man inte skall köpa just den iaf. Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di är lite bespottad ibland, men den f-n så mycket billigare än 24-70 och verkar hålla en hög och jämn kvalité - fult och lite plastig optik, men det är faktiskt den enda zoom jag använder på 5D mkII, jo - 70-200 någon gång kanske, men det är lite kort när man vant sig vid det på APS-C så blir oftare EF 300 istället om det är 5D mkII och telefoto som gäller.

EF 100 f/2.8L IS USM MACRO är den enskilda glugg som jag har mest monterad, den fungerar mycket bra ihop med 5D mkII - möjligen stör vinjeteringen mig lite fullt öppen, men man kan inte få allt här i livet...

Har haft 5DMkII någon månad nu och är väldigt nöjd med bildkvaliten. Kommer från 7D. De flesta av mina objektiv var EF-S så jag fick/får börja på ny kula. Jag skaffade EF 50/1.4 samma dag som kameran och det är fenomenalt skarpt och snabbt (i dubbel bemärkelse). Jag har provat två (nya) 24-70 från affär men blev inte nöjd med pixelskärpan på de två exemplaren, därför äger jag inget sånt. Jag funderar istället på 24-105, visst man förlorar ett ljussteg men å andra sidan är högISO så bra på MkII att det nästan inte spelar någon roll. För är ljuset dåligt så vill jag ändå ner på 1.4-1.8 och då gäller fast optik. Och så har det IS.

Bengt nämner Samyang 14/2.8. Ett sånt har jag haft någon vecka nu och den tiden har det tagit att lära sig MF med AF-confirm chip. Är du lagd åt det hållet (MF och ultravidvinkel) så producerar det mycket skarpa bilder. Har också fn ett 70-200/4 IS och en 1.4 TC som komplement på telesidan, men min telesäsong börjar inte förräns i bortåt maj så det har jag inget att säga om ännu :)

Förutom nämnda så vill jag ha något mer normalvidvinkligt fast (än 14) och det lutar åt Zeiss 35/2. På Fred Miranda finns det mycket att läsa (och se) på om det.

Någon skrev om manövrering och jag kan bara hålla med, 7D är snäppet bättre på allt. Framför allt har jag svårt komma överens med det märkliga ON/OFF-reglaget på MkII:an.

Tack allihop för er input Ännu mer att fundera på men det är halva nöjet. It's not the having, it's the getting!! Ni fattar nog de flesta av er.

wfrank.. dina bilder från din första kväll med 5D2:an hör till dem som puffat mig närmare ett köpbeslut. 50/1.4 blev plötsligt intressant.

TS-E 17/4L nämndes här som en superskarp glugg. Kanske nåt att satsa på i st f vidvinkelzoom? Köp dyrt, gråt en gång är ett annat bra ordspråk.

Sen kommer ju MkIII.. Men jag personligen vill inte tro på släpp i mars-april. Dels sabbar det mina planer, dels tror jag de skulle visat den förra veckan då. Och dess specifikationer tror inte jag kommer att vara så nära 7D eller 1D för de finns ju redan.. Men detta är bara mina egna gissningar.

Jag vilar på hanen ännu. Hade faktiskt paketet i varukorgen igår kväll men backade. Ska jag vänta på MkIII? Tror inte det. Vi fick förresten ingen prisuppgift på den. Dyrare blir den och MkII fasas ut långsamt med fler gluggar som man inte vill ha..?

Svammel...

Kul.

Trevligt ställe detta!!

//Johan

Det kommer ju alltid något nytt runt hörnet och priserna på befintliga hus kommer alltid att gå ner. Tänker man så kan man aldrig köpa någon ny teknik. 5D mkIII blir säkert jättebra, men kan man leva med af i 5D mkII så är den tillräckligt bra för de flesta av oss - visst finns det säkert lite att göra på sensorprestanda, men i ärlighetens namn så duger dagens hus väldigt långt. faktum är att gamla 5D fortfarande duger väldigt bra till väldigt mycket - det är en gammal och trist kamera, men kan man leva utan liveview, vass af, snabb serietagning och trist skärm så presterar huset resultat som räcker väldigt långt.

Optiken och att ha en ff sensor i huset är det viktigaste, resten är lull lull :)

JAg tror inte man behöver bekymmra sig för 24-105 eller 24-70. Decentrering och fokusfel får ju Canon fixa på garantin om du köper nytt. De är båda fina normalzoomar. Däremot distorsion, vignettering och i viss mån fokusshift vid nedbländning, dessa är optyiska egenskaper i designen som inte går att göra något åt. 24-105 är sämre avseende distorsion och vignettering. Min 24-70 led lite av fokusshift vid nedbländning.

Man skall alltid komma ihåg att även om det går at designa en 24-xx zoom som motsvarar (nästan) fasta brännvidder i skärpa så kommer alltid en zoom att vara lite av en kompromiss mot fasta brännvidder i skärpa. Att efter längre användnikng hoppas på att objekivet kommer fungera perfekt vid alla brännvidder och avstånd är väl optimistiskt. Men kom ihåg detta kommer mestadels bara att märkas vid 1:1 förstoring på skärmen och man skal skriva ut bra stort för att det skall märkas i tryck. Innan digitalåldern så märktes ju inte mindre skärpefel för man tittade på bilderna i tryck och som sagt, det skall till ganska stora tryck innan dessa smärre fel skall vara betydelsefula. Man skall inte stirra sig blint på hur bilderna ser ut på pixelnivå på skärmen.

Jag skule inte tveka att köpa någon av dessa proffszoomar även om jag gjorde mig av mig min 24-70 p g a att min 24/1,4 och Sigma 50/1,4 gav snyggare oskärpa och jag störde mig på fokusshift på zoomen (men detta drabbar många fasta gluggar också).

Sådärja.

Nu kan ni sluta inputta. Beställde 5D2 med 24-105 nyss.

Jag har inte bestämt hur snäll jag skall vara med mig själv. Om jag är värd en vidvinkel också. Får läsa på.

Tack så länge!! Jag lär återkomma.

//Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar