Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa 55-200 Till Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

JR.

Aktiv medlem
Nu så ska det bli dax att köpa lite tele så vilket tycker ni ja ska välja.... p.g.a begränsad ekonomi just nu så kommer jag enbart välja bland de billigare. + att jag inte fotat med tele på snart 3 år (då analogt inte Canon), så nu behövs något för att komma igång igen.....

.....Så vilket skulle ni valt?
(Riktpris hämtade från Cyberphoto)

Canon EF 55-200/4,5-5,6 II USM >2699:-<>2095:- fotokungen<
+ EF fattning passar både Analogt+Digitalt
+ USM motorn
- "EF" då det blir ca 88-320 mm på digitalt
- kanske lite dyrt? vad väger upp?

Sigma 55-200/4-5,6 DC till Canon >1495:-<
+ lite billigare
+ Hyfsad byggkvalitet
- dålig skärpa enligt några

Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II till Canon AF >1095:-<
+ Billigt
+ Bra skärpa utom i 200mm läget (enligt vissa)
- Autofokus som jagar mkt i sämre ljusförhållande

..inga jättepengar det handlar om och det går alltid byta men det är tråkigt att byta.

såå
Mer Info Sökes... Vilket hade ni Valt och varför?

//MVH
 
Bara ett litet påpekande. Din minuspunkt för Canonobjektivet, "EF då det blir ca 88-320 mm på digitalt" gäller för de andra två också. Samtliga tre objektiv har samma brännvid, och att Sigmat och Tamronet är "digitalt anpassade" förändrar inte detta.
 
Oscar Cederqvist skrev:
Så Sigmat ger inte 70-300 utan 112-480 på en 350D??

Multiplicera med cropfaktorn på 1,6 så får du 88-320. Hur kom du fram till dina siffror?

Och innan vän av ordning påpekar så bör det tilläggas att det inte är brännvidden som förändras med dessa objektiv och en APS-sensor, utan bildutsnittet.
 
Senast ändrad:
Ok, räknade på ett sigma 70-300, såg inte att det gällde ett 55-200.

Har inte alls tänkt på kroppfaktorn, tack för påminnelsen.
 
Eftersom du ändå kommer att välja ett objektiv med begränsade prestanda så se välj det billigaste! Det dryga 1000-lapp som Tamron kostar är tokbilligt och för de pengarna blir du garanterat INTE besviken.

Jag tror inte Canon alternativet du nämner är värt merskillnaden. Vill du ha märkbart bättre kvalité kostar det helt enkelt betydligt mer än så.

Jag köpte ett Tamron 55-200 i väntan på Canons 70-200 4 IS och är jättenöjd, behöll det trots att jag fick det nya.
 
Stryk canons 55-200 från listan på en gång. Helt värdelöst. Fick ett med när jag köpte min 350D... har nog bara tagit ETT kort med det. Tråkiga bilder, riktigt dåligt byggd (hur man man göra ett objektiv utan fokuseringsring?!), etc, etc.

Som Anders sa; kör på det billigaste. Tamronobjektivet verkar ha fått hyfsad kritik (jämfört med kostnaden dvs).
 
Tackar för alla inlägg, ett Tamron det troligtvis blir billigt och tydligen funktionabelt

Ljung skrev:

Och innan vän av ordning påpekar så bör det tilläggas att det inte är brännvidden som förändras med dessa objektiv och en APS-sensor, utan bildutsnittet.

Är med på att brännvidden inte kommer att ändras men är det inte så att när de skriver att de är digitalt anpassade exempelvis Canons - EF-S objektiv är det då inte så att de är anpassade till de kameror med mindre sensorstorlek så man inte ska behöva tänka på mulitpliceringen?

Hittade förresten denna infon om Tamron:et.

Tamrons tredje objektiv som är anpassat för digitala SLR-kameror. Detta inebär att objektivet inte kan användas ihop med analoga 35mm kameror eller med digitala kameror med större sensor än 24x16mm. Objektivet har ett helt nytt system anpassat för de egenskaper som digitala systemkameror har.

(kanske inte spelar någon roll?)

//MVH
 
JR. skrev:
Tackar för alla inlägg, ett Tamron det troligtvis blir billigt och tydligen funktionabelt



Är med på att brännvidden inte kommer att ändras men är det inte så att när de skriver att de är digitalt anpassade exempelvis Canons - EF-S objektiv är det då inte så att de är anpassade till de kameror med mindre sensorstorlek så man inte ska behöva tänka på mulitpliceringen?

Hittade förresten denna infon om Tamron:et.

Tamrons tredje objektiv som är anpassat för digitala SLR-kameror. Detta inebär att objektivet inte kan användas ihop med analoga 35mm kameror eller med digitala kameror med större sensor än 24x16mm. Objektivet har ett helt nytt system anpassat för de egenskaper som digitala systemkameror har.

(kanske inte spelar någon roll?)

//MVH
Nej man måste fortfarande räkna om. Att det är anpassat för digitalt brukar betyda att dom plockat bort bländarringen från objektivet och lagt på ett par lager antireflex behandling till för att kompensera för den blanka sensorn.
 
Zotamedu skrev:
Nej man måste fortfarande räkna om. Att det är anpassat för digitalt brukar betyda att dom plockat bort bländarringen från objektivet och lagt på ett par lager antireflex behandling till för att kompensera för den blanka sensorn.

Ok.... bra då vet jag, får tacka för all info och nu är Tamron:et beställt =)

//MVH
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.