oskar83
Aktiv medlem
Hej
Har fått i uppdrag att köpa en videokamera till jobbet.
Ska spela in ca 60 minuters filmer som sedan ska kunna klippas ned.
Den ska kunna fånga ljudet från ett helt rum.... dvs någon som föreläser och ett gäng som lyssnar och ställer frågor....
Jag har ingen riktig koll på hur dagens kameror är.
Men jag är rädd att de tror att jag ska kunna köpa en kamera som de ställer i ett hörn och fångar upp allt ljud och gör enkla 60minuters filmer som de sedan snabbt laddar över till datorn och klipper ned i korta snuttar.
Min farhåga är att denna 60 minuters fil blir väldigt stor?
Att ljudet kommer bli väldigt varierande från rummet?
Att det rekommenderas att köpa externa mikrofoner att sätta upp i rummet?
Hur stor borde video filen bli på en 60minuters film i "god" kvalitet?
Hur tror ni ljudet blir... rum stort som ett klassrum?
--------
Detta är instruktionerna jag fått
• Lätt att filma, inga avancerade funktioner, användarvänligt
• Den ska kunna ta upp ljud från ett pass, dvs man ska kunna höra vad alla säger även om man inte precis står bredvid.
• Det är bra om det finns ett stativ till kameran så att man kan filma även om man inte har möjlighet att få hjälp av någon som hanterar kameran.
• Själva filmen som blir ska vara lätt att kopiera in i datorn och lätt att hantera(man behöver klippa ut små filmsnuttar, som man senare ska infoga i tex presentationsprogram)
• Man behöver kunna filma ett helt pass, dvs en sekvens upp mot 60 minuter i sträck(gärna längre)
Har fått i uppdrag att köpa en videokamera till jobbet.
Ska spela in ca 60 minuters filmer som sedan ska kunna klippas ned.
Den ska kunna fånga ljudet från ett helt rum.... dvs någon som föreläser och ett gäng som lyssnar och ställer frågor....
Jag har ingen riktig koll på hur dagens kameror är.
Men jag är rädd att de tror att jag ska kunna köpa en kamera som de ställer i ett hörn och fångar upp allt ljud och gör enkla 60minuters filmer som de sedan snabbt laddar över till datorn och klipper ned i korta snuttar.
Min farhåga är att denna 60 minuters fil blir väldigt stor?
Att ljudet kommer bli väldigt varierande från rummet?
Att det rekommenderas att köpa externa mikrofoner att sätta upp i rummet?
Hur stor borde video filen bli på en 60minuters film i "god" kvalitet?
Hur tror ni ljudet blir... rum stort som ett klassrum?
--------
Detta är instruktionerna jag fått
• Lätt att filma, inga avancerade funktioner, användarvänligt
• Den ska kunna ta upp ljud från ett pass, dvs man ska kunna höra vad alla säger även om man inte precis står bredvid.
• Det är bra om det finns ett stativ till kameran så att man kan filma även om man inte har möjlighet att få hjälp av någon som hanterar kameran.
• Själva filmen som blir ska vara lätt att kopiera in i datorn och lätt att hantera(man behöver klippa ut små filmsnuttar, som man senare ska infoga i tex presentationsprogram)
• Man behöver kunna filma ett helt pass, dvs en sekvens upp mot 60 minuter i sträck(gärna längre)