Annons

Köp videokamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskar83

Aktiv medlem
Hej

Har fått i uppdrag att köpa en videokamera till jobbet.

Ska spela in ca 60 minuters filmer som sedan ska kunna klippas ned.
Den ska kunna fånga ljudet från ett helt rum.... dvs någon som föreläser och ett gäng som lyssnar och ställer frågor....

Jag har ingen riktig koll på hur dagens kameror är.
Men jag är rädd att de tror att jag ska kunna köpa en kamera som de ställer i ett hörn och fångar upp allt ljud och gör enkla 60minuters filmer som de sedan snabbt laddar över till datorn och klipper ned i korta snuttar.

Min farhåga är att denna 60 minuters fil blir väldigt stor?
Att ljudet kommer bli väldigt varierande från rummet?
Att det rekommenderas att köpa externa mikrofoner att sätta upp i rummet?


Hur stor borde video filen bli på en 60minuters film i "god" kvalitet?


Hur tror ni ljudet blir... rum stort som ett klassrum?


--------
Detta är instruktionerna jag fått
• Lätt att filma, inga avancerade funktioner, användarvänligt
• Den ska kunna ta upp ljud från ett pass, dvs man ska kunna höra vad alla säger även om man inte precis står bredvid.
• Det är bra om det finns ett stativ till kameran så att man kan filma även om man inte har möjlighet att få hjälp av någon som hanterar kameran.
• Själva filmen som blir ska vara lätt att kopiera in i datorn och lätt att hantera(man behöver klippa ut små filmsnuttar, som man senare ska infoga i tex presentationsprogram)
• Man behöver kunna filma ett helt pass, dvs en sekvens upp mot 60 minuter i sträck(gärna längre)
 
Jag filmar med en Canon XA10, en lättanvänd HD kamera men har möjlighet för mkt bra externa micar via bla XLR. Vid 1080p och 30fps så blir filerna ca 200mb/minut film direkt ur kameran, krymper dock lite vid rendering. Men annars en ruskigt prisvärd kamera som levererar mkt hög kvalite´
 
Så för en nybörjare, förklara gärna lite mer vad detta innebär...

ca 200mb/minut, det blir en hel del lagring som krävs.
Jag förmodar att man får en fil för en inspelning som man sedan flyttar över till datorn, öppnar i något lämpligt redigeringsprogram och klipper ned till lämpliga filmer. Låter enkelt och något jag gjort förut... men jag är osäker på när det kommer till större filer (8-15gb per inspelning). Det tar mycket tid att flytta över filen, det tar utrymme och processorkraft att redigera och fixa till filmen.

Sedan när man klippt färdigt, då ska man väll rendera den... eller hur är det steget?
Där krävs det väll mer processorkraft?

På jobbet har vi enkla laptops, inte mycket kraft bakom dom.
Har de som vill börja hålla på med film verkligen tänkt igenom hela saken....
 
Ja, det kräver mkt utrymme såklart, att "klippa ihop" filmen kräver relativt lite datorkraft, men ssd-disk och mycket och snabbt arbetsminne är att föredra. Jag renderar en del film och sitter "bara" på en i5:a @ 3,2ghz med 8gb ram 64-bitars operativ UTAN problem. Dock undviker jag 4k :) Vid renderingen väljer du vilken filtyp/kvalite´du ska ha lite beroende på vad/vart filen ska sen..
 
Ja, det kräver mkt utrymme såklart, att "klippa ihop" filmen kräver relativt lite datorkraft, men ssd-disk och mycket och snabbt arbetsminne är att föredra. Jag renderar en del film och sitter "bara" på en i5:a @ 3,2ghz med 8gb ram 64-bitars operativ UTAN problem. Dock undviker jag 4k :) Vid renderingen väljer du vilken filtyp/kvalite´du ska ha lite beroende på vad/vart filen ska sen..

Ah, strålande
 
En annan fundering.

Canon XA10 är för mig rätt dyr.
Kraven de ställt är lite vaga, men de har sagt att telefoners kamera är för dålig.......
men en Canon XA10 är nog i dyraste lagret.

Då det är flera personer som ska hantera den. De ska flytta runt den och jag kan tänka mig att alla inte är så jätteförsiktiga...

Jag funderar på om inte en actionkamera kan vara vettigt?
Nu handlar det inte om att få den bästa bilden... men en bättre bild (inomhus) än vad en smartphone idag ger.

Tänker mig en GoPro kamera.
De kostar mindre, är vatten och stöttåliga.
Det finns en massor med tillbehör... kanske finns det bra mikrofontillbehör så att man kan fånga ljudet i rummet på ett vettigt sätt?!
 
En GoPro ger inte bra resultat inomhus, med reservation för 5:an som jag inte har koll på. Dock finns ju en enklare version av xa10, som heter Canon HF G10..finns på Ebay beggade och det är som natt och dag mot en gopro, glöm inte att gopron har 170 graders synfält, personligen använder jag bara dessa som komplement.

Vad gäller G10, vi filmade snöskoterfilm(fsx) i flera år med en sån...gissa hur mkt stryk den fick och överlevde ;)

Alla kameror i Canons Legria serie är bra grejor för övrigt..
 
Ja du vill ha stativ. Skall du inte panorera o greja så funkar ett bililgare. Undvik med alla medel kula, det är ett påfund när det gäller video.

Satsa på HD kvalité eller en begagnad jättefin med SD kvalité. Det beror ju också på hur viktig tex tavlan är för publiken.

Ja du behöver externa mikrofoner som folk pratar i. Annars kommer ljudet att bli en katastrof. Vi tål rätt mycket i dålig bildkvalité men ljud... nä det accepterar vi inte dåligt. Speciellt inte för att reproducera en föreläsning.

Kanske en mygga till föreläsare och en mikrofon till publik?
Det viktiga är att få den nära den som ställer frågan.
Ngt trådlöst som går att skicka runt?

Glöm GoPro....
 
Skall det sen bli trevligt att titta på så vill du inte ha 1 kamera o filma med utan kanske 3-4.
manuellt skött för närbilder på föreläsare.
tavlan
statiskt som visar föreläsarens yta hela tiden.
publiken

Sen kan man klippa mellan dessa efter att det är synkat via ljudet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.