Annons

"Köp inget billigt filter" sa dom i affären?

Produkter
(logga in för att koppla)

MatMat

Aktiv medlem
Jag införskaffade mig nyss Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM och är på jakt efter ett slimfilter (som jag fick lära mig behövdes till detta objektiv)

Jag finner endast detta på tex cyberphoto: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=BWUV82slim

När jag ebayar runt lite så hittar jag detta: http://www.ebay.co.uk/itm/82mm-Digi...es_CameraLensesFilters_JN&hash=item2ec265e5be

Personalen i butiken varnade mig för att köra "billiga" filter. Jag frågade aldrig varför och undrar vad han kan ha menat. Gör dom inte samma jobb? :)

Ni med detta objektiv, vilket filter kör ni med och varför?

//M
 
OM du ska köpa ett filter så stämmer det att du inte ska köpa något billigt filter, och till vidvinkelzoomar behöver man ofta ett tunt ett för att inte metallringen runt filtret ska vinjettera bilden.

Filter använder jag bara som skydd i skitiga miljöer, eller någon enstaka gång polfilter för att ta bort reflexer och sånt. Varför vill du ha ett filter?
 
Du behöver inget filter alls till det, det enda jobbet ett UV-filter gör är att skydda frontlinsen mot smuts och lättare smällar, men linsen tål mer än man anar!

Billiga filter, särskilt i stora storlekar, kan försämra bildkvalitén mer än dyra av bättre kvalité. Alla UV-filter försämrar dock kvalitén och gör inget alls positivt för den. Som sagt, det är nog bättre att vara utan filter än att köpa ett billigt och till ett objektiv i den här prisklassen och med den diametern kostar ju ett kvalitetsfilter en stor del av vad objektivet självt kostar. Tror du att du kommer att få mycket skit på filtret, sand, damm och annat, så kan det vara värt investeringen men annars är det knappast väl använda pengar.
 
Tackar för input!

Jag trodde att det var mer regel än undantag att alltid ha ett UVfilter. Som skydd för linsen mot just smuts och repor :)

Exakt hur mycket tål en lins? Jag vill ju inte prova mig fram.
 
Exakt hur mycket tål en lins? Jag vill ju inte prova mig fram.

Det är nog svårt att svara på... men ett filter är inte någon garanti. Får du en smäll mot objektivet som krossar glaset i filtret kan du t.o.m ligga sämre till än du hade gjort utan en massa glassplitter med i bilden (det kan repa fronlinsen eller dess beläggning).

Ett bra sätt att skydda frontlinsen är att använda motljusskyddet när kameran är framme, och linsskyddet när den är undanstoppad.

Jag använder personligen ytterst sällan uvfilter, fotograferar dagligen (hobby) och har kameran med mig i princip överallt. Jag har hållt på sedan 90-talet, mer aktivt sedan jag skaffade min första DSLR för fem år sedan. Jag har aldrig lyckats krossa, repa eller skada frontlinsen på något av mina objektiv.
 
Mmm, jag kör alltid utan filter, jag är en gammal räv som fotat i fyrtio år. Undantag graduerat gråfilter som jag använder ibland vid landskapsfoto. Men använd rätt grejer vid rengöring av frontlinsen så du inte får repor eller putsslitage.
www.fotokonst.net
 
Jag trodde att det var mer regel än undantag att alltid ha ett UVfilter. Som skydd för linsen mot just smuts och repor :)

De flesta av oss använder kanske inte alltid "rätt grejer" för att göra rent objektivet, utan tar det renaste hörnet på tröjan. Då kan det kännas skönt att det är ett filter för ett par hundringar och inte ett objektiv för åtskilliga tusen vi misshandlar.

För att återgå till din fråga: de har helt rätt i fotobutiken. B+W är bra, billiga Ebay-filter är det inte, utan ger förmodligen oönskade optiska effekter.
 
uv filter är onödigt bara en mer försäljningsvara för butiken ;-) uv filter kan vara bra om du fotar tex motorcross eller liknande annars är det onödigt. Jag har lyckats repa en front lins sedan 1984 o den satt utanför bildcirkeln o det var för att jag inte satte dit objektivlocket när jag la ner optiken i väskan.
Dom enda filter jag tycker behövs idag är typ 3st om du kör digitalt och det är
polfilter för mer tryck i himlen eller mustigare färger i vatten eller ta bort blänk osv
Nd filter om du vill ha långa expo tider se bild exempel
avtonat filter (jag gillar att köra finlir med antingen hård/eller soft övergång Lee filter) visst den kan man göra ibland i photoshop via tex flera exponeringar men jag gillar att göra den (live)

så spar dina pengar o köp antingen ett Nd filter eller polfilter om du tror att du skulle ha användning av det. Om du prompt vill ha ett uv så köp b&w dom har bra filter.
 

Bilagor

  • 01nywebliten.jpg
    01nywebliten.jpg
    17.3 KB · Visningar: 749
Antireflexbehandling

Anledningen till att bra UV-filter kostar pengar är att de dyrare har bättre antireflexbehandling. Även bland de mer respekterade tillverkarna finns olika prisklasser från samma tillverkare, där det troligtvis är hur mycket möda som lagts på antireflexbehandlingen som avgör priset. Avstå därför ifrån billiga noname-filter, det gör ingen lycklig. Bra grejor kostar pengar, så är det bara.
I ditt fall så är det nog så att volymerna på just ett 82 mm slim är låga och de andra kunder som behöver ett 82mm-filter är nog lite prisokänsliga eftersom antaligen köpt ett ganska dyrt objektiv. Stora glasbitar kostar också mycket pengar, men det priset kan jag hålla med om att det svider lite...

Det här med UV-filter är ett infekterat ämne, i nivå med religion, Windows/Mac –debatten, Andriod/Iphone osv...
Det är nog bland också bland amatörfotorgraferna som de största fundamentalisterna finns. De som hörs mest på forum är ibland de som mest är intresserade av kameror, kanske inte så mycket av fotografering... Och ja, de har rätt, att genom sätta en glasbit framför objektivet finns det en liten risk att du får aningen försämrad prestanda i vissa extrema motjlussituationer.
Fundera på hur du använder din utrustning. Är du alltid jätterädd om den, förvarar du den perfekt skyddat och så? Och hur mycket kommer du gråta om du får ett jack i frontlinsen? Det är också stor skillnad mellan det långa skyddande motljusstyddet på teleobjektiv och det ofta nästan obefinliga skyddet ett motlljusskydd på en vidvinkelzoom ger.

Själv använder jag UV-filter på alla mina objektiv. Jag har gjort stora uppoffringar för att ha råd med bl.a L-objektiv och vill inte riskera att få en repa eller märke i fronlinsen. Även om antireflexbehandlingen kanske är slitstark på min vidvinkelzoom vill jag inte upptäcka att det blivit märke i den. Samtidigt tycker jag att sakerna skall användas, så valet är lätt för mig. Alltid UV på för min del. Om jag är orolig i någon viktig motjussituation kan jag bort det (även om det inte hänt än). Lock förvinner lätt och jag har tidigare varit med om lock har ramlat av i väskan och fått fronlinsen repad mot locket...
 
vad kostar det att skaffa uv filter till alla objektiv om det är av bra märke som tex b&w ? om ni är amatörer så kan ni tex teckna drulle försäkring o självrisken ligger oftast på 1000 kr så rädslan att råka ut för en repa tycker jag är överdriven. Jag har lyckats på en o det pga att jag inte satte på linsskyddet när jag la ner optiken i väskan. Enligt Nikon så är det ingen större kostnad att fixa en skrapning på optiken. Det är upp till var och en med uv filter men jag tycker det är bortkastade pengar o jag använder bara filter om jag måste pga någon bildeffekt jag vill åt.
Däremot så är det ett tacksamt merförsäljnings värde för fotohandeln att kränga på uv filter till optiken.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.