Annons

Köp från USA; 17 th street photo

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasNilsson

Aktiv medlem
Hej,
Har just köpt en EOS 300D och är ute efter ett passade normalobjektiv, har tittat på sigma 15-30 som kostar mellan 6500-7000 i sverige. På B&H kostar det $589 och på 17photo.com kostar den $499. Är det någon som beställt från 17photo.com?
Har sett på olika "jämförelsesidor" på nätet att affären fåt bra betyg, dock ej lika bra som B&H.

En anna fråga, åker man ALLTID dit på att betala svensk moms om man beställer från USA?

Mvh
Andreas

Objektivet:
http://www.17photo.com/product.asp?id=512101
 
Du kan i regel räkna med moms och tullavgift...

Det finns en till (helt sanslös) regel som man bör känna till: Jag äger en Leica M3, som jag köpt begagnad i Sverige. Jag skickade den till en kompis i USA, som renoverade och servade den åt mig. När paketet kommer tillbaka så vill Tullverket ha moms innan paketet kan lämnas ut. Jag ringde och berättade att det faktiskt var min egen kamera, och att jag hade kvitto på att kameran var köpt i Sverige, det var bara att kolla serienumret. Jag hade alltså redan betalt momsen en gång.
Men nu var det så att det finns en regel som säger att om grejen var äldre än 20 år, så skulle ny moms betalas om prylen åkt utanför Sverige.

Skall man skratta eller gråta?

Bäst är att ha en resande kompis som kan ta med grejorna, eller att hålla sig inom EU. Tack vare det låga värdet på dollarn, är det naturligtvis billigt att handla i USA, men det kan komma surt efter.
Jag tycker att du skall ta chansen i alla fall. Det blir ungerfär samma pris med moms och tull som om du skulle ha handlat i Sverige.
Och har du tur, så slinker prylen igenom tullen, jag skulle säga att chansen är 25%, eftersom tullverket verkar vara en jäkla byråkrati...
 
AndreasNilsson skrev:

En anna fråga, åker man ALLTID dit på att betala svensk moms om man beställer från USA?
[/B]

Som jag har förstått det är risken liten att betala moms om man skickar det genom posten. Åker det däremot med UPS eller liknande är det alltid moms. De har stenkoll och utför momspåslaget åt tullen/staten. Tullavgift tror jag inte att det är på digitalkameror, kolla på tullens hemsida för mer info.

/J
 
OK,
Men momsen är väl inte inkl frakt utan tillkommer bara på vad varan kostar va, alltså momsen beräknas på 500 $ sedan kostar fraken ca 100 $ utöverdet, men inte läggs väl moms på frakten, eller?
I så fall blir det ändå ca 1000 kr billigare än Sverige.
 
Momsen beräknas på varuvärdet. Om det inte framgår på paketet så öppnar dom och kollar faktura eller följesedel.

Jag beställde 4 st miljövänliga kamerabatterier av PX-625 typ från USA. De nitiska tullmännen öppnade paketet och avkrävde mig moms räknat på varuvärdet 174kr. Dessutom fördröjdes leveransen med ett antal dagar. Suck.
 
Många butiker har ju kunder världen över och känner alltså till de olika reglerna kring tull och moms. För att hålla sina kunder glada brukar de i regel vara villiga att trixa lite - skriva "gåva utan kommersiellt värde" eller helt enklet skriva ett lägre värde på paketet. Det garanterar fortfarande inte att tullen låter det passera, men chans att det lyckas stiger kanske från de 25 procent som Hans nämnde till 50 eller 75 procent... Jag har framgångsrikt köpt ett par kameraprylar från Kanada och Hong Kong utan problem. Men se till att priset inklusive moms och tull fortfarande är ett pris du är villig att betala! Alltså att det blir samma utgifter (eller i bästa falla aningen billigare) också om paketet fastnar i tullen... Lycka till!
 
petlin skrev:
Moms och tull ska beräknas på summan av varuvärdet, frakt samt ev försäkring.

Jo, det är en annan tråkig regel. Beställde en gång en hög second-hand böcker från USA till ett värde av, ja det var inte många dollar. Men böcker väger och med frakten inräknad måste jag betala tull på det hela.

Låt oss anta att jag lägger ut en dollar på en 1000kg tung sten i Afrika och postar hem den för 2000 dollar. Skatt på det också antar jag... :)

Nä, det finns faktiskt nån regel om att fraktkostnade bara räknas in när det är rimmligt, eller hur det nu sen är formulerat. Vad de nu sen betyder...
 
OK, så om jag har otur så tjänar jag inte något på att beställa över nätet.

Har ni något förslag på var jag kan köpa Sigma 15-30 för ett bra pris i sverige då?

Mvh
Andreas
 
stoltz skrev:
Nja, det där får du förklara...

Momsen är snarare ett spel som handlar om att uppnå en nollsumma.
Om du för in varor som ska beskattas, men du ser till så att de inte beskattas, så innebär det att vi andra får betala din andel av beskattningen i samhället. Fattar du bättre nu?

Jag begriper inte hur momsen är ett nollsummespel.
 
Tänk också på försäkringsvärde. Är inte paktet värt något officiellt, får du troligen inget tillbaka officiellt om det skulle paja på vägen.

Beroende på vad som händer och var/vem troligen.
 
stoltz skrev:
Momsen är snarare ett spel som handlar om att uppnå en nollsumma.

Inte riktigt. För en näringsidkare spelar inte momsen så stor roll - man sköter bara skatteadministrationen för staten. Förhoppningsvis är det heller inget nollsummespel eftersom man förhoppningsvis tjänar mer pengar än man lägger ut i sin verksamhet.

I slutändan är dock momsen en avsevärd vinst - för staten. Dvs du och jag. Annars vore det väl rätt fjantigt att ha skatten - om ingen tjänade på den? ;)


Jag tycker för övrigt inte att lite momstrix med varor inköpta från utlandet är så mycket att gnälla över :)
 
Hmm, han menar väl att om man har en firma så är momsen avdragsgill. Men när firman får inkomster så blir firman skyldig moms. I slutänden betalar firman bara mellanskillnaden, dvs om intäkterna är större än utgifterna. Och det måste de ju vara om firman skall överleva...
Det blir alltså ett nollsummespel om firman varken går med vinst eller förlust.

Privatpersoner måste dock betala slutmomsen som varande sista länk i momskedjan. Alternativet är att köpa en t/r flygbiljett och ta in grejorna själv. Osolidariskt eller inte, kan diskuteras...

Ett annat exempel är böcker. I England finns ingen moms eller skatt på böcker (pga att staten vill uppmuntra läsande).
Alltså är det en bra affär att köpa böcker därifrån. Det går lätt via nätet. Och det är 100% lagligt inom hela EU. Vill du betala 1000kr eller 600kr för böckerna? Det är upp till dig.

Och hur är det med spriten? Skall folket i Helsingborg handla på bolaget eller ta färjan till Helsingör? Gör dom rätt eller fel? Systembolaget avskedar just nu folk och skatteintäkterna minskar...

Visst innebär detta ekomiskt och moraliskt sett ett slags stöld från alla som inte handlar utomlands,
För statens skatteintäkter minskar ju.
Vad händer allt fler gör så? Jag skulle tro att detta i slutändan tvingar fram samma skattenivå i alla EU-länder, vare sig vi vill eller inte...
 
RolandM skrev:
Om du för in varor som ska beskattas, men du ser till så att de inte beskattas, så innebär det att vi andra får betala din andel av beskattningen i samhället. Fattar du bättre nu?

Jag begriper inte hur momsen är ett nollsummespel.

Är medveten om att detta är ganska off-topic.

Jovisst förstår jag, men jag betalar varor med redan beskattade pengar och sedan betalar jag skatt en gång till - Via momsen.

Dom flesta av oss har säkert köpt sprit eller tobak på båtar eller under turistresor. Hur många har skattat för detta när dom kommer tillbaka? Jag utgår från att många, inklusive mig själva, har köpt lite mer än vad man får.

Momsen är för företag ett nollsummespel. Visst skall man ha vinst i verksamheten eller få den att gå runt. Vinst innebär i de flesta lägen dubbelbeskattning - En skatt när vinsten uppkommer och en skatt när den plockas ut som lön. Därför försöker man att hålla vinsten på lämpliga nivåer med hjälp av förlustbidrag med mera. Detta är givetvis beroende av företagsform m.m. I samband med detta kan momsen bli ett nollsummespel. Så ur ett företagsperspektiv är det inte alltid säkert att momspengarna når staten eller dig.

Om du nu är staten, med tanke på att man stjäler från dig om man inte betalar till staten, så blir det krångligt i andra resonemang. Statlig verksamhet är oftast inte momspliktig och får i regel inte gå med vinst. Skolverksamhet är oftast inte momspliktiga, då innebär detta att du stjäler från dig själva? :)

Skämt åsido - Vad jag vill ha sagt är att det inte är självklart fullt ut att det innebär en stöld från dig i slutändan. Den moraliska och etiska biten är en annan diskussion, etik och moral är ganska flytande beroende på person och situation.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.