Annons

Köp din kamera i Tyskland!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det verkar inte handla om några stora summor pengar man tjänar? Tycker det låter som mer besvär än prisvärt. På 43000-kronors kamera som Nikon D2x sjunker priset med 3000 kronor och räknar man bort moms så blir det exakt samma pris som i affären hemma i Sverige. På en D70 kit med 18-70 kan man tjäna en tusenlapp och även här blir priset samma om man räknar bort moms.

Jag bor sedan ett tag tillbaka i Tyskland och tycker nog att man kan slå ihjäl myten att det skall vara så mycket billigare här nere. Det är väldig känsligt mot rådande valutakurser. Har själv passat på att köpa prylar när jag varit hemma i Sverige därför att jag helt enkelt hittat billigare där.
 
Är väl ganska böjd att hålla med där. Det var bättre förr :eek:)
Det kan fortfarande vara en poäng att kolla upp prylarna dock för ibland hittar man guldkorn och det är ju inte så svårt att göra en snabbkoll när man har internet.
 
För den som, liksom jag, inte litar på vare sig tyska eller andra utländska garantisedlar rekommenderar jag Scandinavian Photo-butiken (nyöppnad) på Norr Mälarstrand i Sthlm. Pengar up front och kamera (ny) på direkten. Visst, många tusen dyrare men man slipper bli lurad och kan sova gott på natten.
 
barth skrev:
Det verkar inte handla om några stora summor pengar man tjänar? Tycker det låter som mer besvär än prisvärt. På 43000-kronors kamera som Nikon D2x sjunker priset med 3000 kronor och räknar man bort moms så blir det exakt samma pris som i affären hemma i Sverige. På en D70 kit med 18-70 kan man tjäna en tusenlapp och även här blir priset samma om man räknar bort moms.

Jag bor sedan ett tag tillbaka i Tyskland och tycker nog att man kan slå ihjäl myten att det skall vara så mycket billigare här nere. Det är väldig känsligt mot rådande valutakurser. Har själv passat på att köpa prylar när jag varit hemma i Sverige därför att jag helt enkelt hittat billigare där.

Jag köpte mitt 17-40 4.0 L på den tyska nätbutiken digitalpear.de. Sparade åtminstone 1000 kr mot om jag köpt den här hemma. För mig är det ganska mycket pengar.
 
En Dynax 7D + Sigma 18-50 och 55-200 + CF Ultra II 1 GB & frakt för 11883 sek, på Technikdirekt.de...

...ger en för mig helt nödvändig skillnad jämfört med att köpa hos till exempel billiga (?) Cyberphoto, där bara huset kostar ÖVER 12000.
 
barth skrev:
Det verkar inte handla om några stora summor pengar man tjänar? Tycker det låter som mer besvär än prisvärt. På 43000-kronors kamera som Nikon D2x sjunker priset med 3000 kronor och räknar man bort moms så blir det exakt samma pris som i affären hemma i Sverige. På en D70 kit med 18-70 kan man tjäna en tusenlapp och även här blir priset samma om man räknar bort moms.

Jag bor sedan ett tag tillbaka i Tyskland och tycker nog att man kan slå ihjäl myten att det skall vara så mycket billigare här nere. Det är väldig känsligt mot rådande valutakurser. Har själv passat på att köpa prylar när jag varit hemma i Sverige därför att jag helt enkelt hittat billigare där.

Myt?
Det ÄR billigare...hur kan du få det till en myt?

Min EOS 20D var åtskilliga tusenlappar billigare.

Objektiven jag köpt var/är billigare.

Blixten jag köpte var/är billigare.

Allt är inte billigare nej...me väldigt mycket är det fortfarande...och det skiljer mycket på vissa grejor.
I dom fall som det är billigare i Sverige så är det marginellt.
 
Jag med stram ekonomi och nybörjare inom foto vill ha så billigt som möjligt men känner även behov av den svenska manualen. Vart kan man få tag på den svenska manualen och vad kostar den ca?
 
Trodde vi pratade utlandsköp generellt, inte specifikt 20D. Ber om ursäkt Henrik.

(Jag siktar på en 350D).
 
Ha ha... inget att be om ursäkt för! 350an hade ju varit vad jag rekomenderat dig så du är ju helt rätt på det! Tyvärr är Canon fel märke så jag har ingen aning om var du kan hitta bruksanvisningar. Men prova att göra en sökning i forumet på "Canon" och "bruksanvisning" så får du nog en del svar.

För övrigt är det ju en generel diskussion vi har men du svarade just under ett 20D inlägg så det var bara jag som missförstod dig.
 
Har ni aldrig funderat på att en svensk kamera kostar mer är än tysk för att översättningen kostar pengar? Eftersom att volymen är så pass mycket mindre i sverige så slår alla extra kostnader hårdare per såld kamera?

Jag undviker svenska manualer eftersom det oftast kryperin fler fel för varje gång det sker en översättning.
 
I vintras köpte jag en 20D med ett 50/1,8 objektiv, Hoyas närbildslinsset och ett SanDisk 1 GB CompactFlash-kort för strax under 14.000 kr - inklusive frakt från Tyskland. Bara kamerahuset kostade mer än 14.000 kronor i Sverige.

Sedan dess har skillnaden på 20D i Sverige respektive i Tyskland minskat, men någon myt handlar det inte om.

Jag har handlat från Tyskland flera gånger i år och varken haft problem med leveranser eller med kvalitet. Det gäller bara, precis som här hemma, att handla från rätt ställe.

Jag köpte t.ex. även en digital videokamera, en Canon XM-2. Den kostar fortfarande en tre, fyratusen mindre i Tyskland än här hemma.


/ Kiwi
 
Jag köpte följande från technikdirekt.de i våras

Canon 350 D, 7 100 kr
Sigma 18-50 EX, 4 395 kr
Canon 10-20 mm, 6 100 kr
Speedlight 420 EX, 1 700 kr
CF Ultra II 1 gb, 800 kr

På det hela sparade jag då ca 4 000 kr jämfört med exakt samma paket hos Cyberphoto, och ytterligare en femhundring jämfört med Scandinavian Photo. Inga småpengar för mig...
 
Edward skrev:
Jag köpte följande från technikdirekt.de i våras

Canon 350 D, 7 100 kr
Sigma 18-50 EX, 4 395 kr
Canon 10-20 mm, 6 100 kr
Speedlight 420 EX, 1 700 kr
CF Ultra II 1 gb, 800 kr

På det hela sparade jag då ca 4 000 kr jämfört med exakt samma paket hos Cyberphoto, och ytterligare en femhundring jämfört med Scandinavian Photo. Inga småpengar för mig...

Japp...dags att slå ihjäl myten om myten att det inte skulle vara billigare...:)
 
Även utan moms

Det är billigare även om man räknar bort momsskillnaden. Något gör att Tyska detaljister kan hålla lägre pris, mindre marginal eller lägre inköpspris?

Köpte precis KM D7D, sigma Ex 18-50, B&W UV och B&W Pol + frakt för 1650Euro, samma paket på Cyber blev 18500kr men då ingår inte frakten.

Ok jag fick ingen svensk manual så lägg till 5euro på det tyska priset för printkostnaden för en engelsk dito.
 
Precis... och för er om inte litar på TechnikDirekt kan jag meddela att mitt Sigma Ex 18-50 var defekt (mycket oskarpt) då jag fick det. Efter ett mail till supporten kom meddelandet att jag skulle slå in objektivet väl, eftersom de har skickat bud efter det. Två dagar senare kom ett bud och hämtade paketet, och tre veckor senare fick jag tillbaka objektivet i felfritt utförande.

Ok, tre veckor var lång väntan. Men det beror på att TechnikDirekt skickade iväg det till japan för kalibrering hos Sigma... min insats i det hela var enbart att fixa ett paket och lämna över till budet. Kostnad för mig? 0 kr! :) Det tycker iaf jag är BRA service.
 
Nome Nescio skrev:
Har ni aldrig funderat på att en svensk kamera kostar mer är än tysk för att översättningen kostar pengar? Eftersom att volymen är så pass mycket mindre i sverige så slår alla extra kostnader hårdare per såld kamera?

Jag undviker svenska manualer eftersom det oftast kryperin fler fel för varje gång det sker en översättning.

Håller med dej med att det givetvis kostar pengar med översättningen... en sak till är ju med svensk support o svensk garanti... hur mkt är det värt?? skulle vilja säga att det e värt en del om man är helt nybörjare som jag är... dock har jag inte anv. mig av ngn support men jag betalar gärna lite extra för svensk support, svensk manual och svensk garanti...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.