Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonLundberg

Ny medlem
Hej jag pendlar mellan två stycken olika gluggar till min eos, ett som ligger runt 2.500 med bildstabilisator "Canon EF-S 55-250/4-5.6 IS" och ett annat utan bildstabilisator som ligger runt 6.500 "Canon EF 70-200/4L USM", skulle vilja höra era tankar runt detta, vilken skulle ni välja, plus och minus, tack

ber om ursäkt om det redan finns en tråd hittade ingen när jag sökte

mvh Simon

L-gluggen är säkert den bästa av dem två rent kvalitetsmässigt, både vad gäller byggkvalité och bildkvalité. Dessutom tycker jag det är ett plus att max bländare är konstant över hela zoom-omfånget.

Likväl kan nog 55-250 vara ett bra val.. Den är lättare och mindre vilket kan vara en fördel. IS är oerhört värdefullt på en zoom! Dessutom är ju priset betydligt lägre vilket kan ge dig pengar över till ytterligare en annan glugg, en extern blixt eller något annat skoj!

En sak som man lätt glömmer är att en glugg som börjar på 55 istället för 70 faktiskt ger möjlighet att användas lite mer "allround" då den vidare vinkel ge möjlighet att använda den även i trängre lägen.

Ytterligare ett alternativ som du kan funder över är ju Canons 70-300 med IS, det ligger inom budget och ger mer zoom. Skoj om du t ex skall fota djur och sport.

Själv har jag 70-200 4L med IS - en helt underbar glugg som jag älskar. Hade budgeten varit mer begränsad hade jag not INTE valt L-varianten utan IS utan tagit någon av 55-250 eller 70-300 med IS. Jag uppskattar verkligen möjigheterna som IS ger.

Svårt - men kul - val du har!

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto