Annons

Köp av systemkamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Golden

Medlem
Då är det tänkt att jag ska köpa min första systemkamera, och jag hoppas kunna få hjälp av kunniga medlemmar här på fotosidan.

Jag kommer främst använda kameran till naturfoton, fiskebilder men även kunna använda lite allround.

Har bara haft kompaktkameror innan, senast en Panasonic Lumix FX7 som jag lyckades tappa. Så jag är inte så säker på det här med brännvidd, slutartider etc etc. Var någonstans kan jag hitta enkla förklaringar?

Det jag vill kameran ska ha och klara av är

- Snabb start
- 8MP+
- Ta bra kort i dåligt ljus
- Kunna ta snabba actionkort utan att få för mkt rörelseoskärpa.
- Helst stor LCD skärm.
- Bra batteritid

Har tittat på kameror som Canon 350D, 400D... Nikon D70s, Nikon D80... Alla verkar tycka olika här på forumet, så det verkar mer vara en smaksak... Men jag vill kunna köpa begagnat och har då förstått att det är Nikon eller Canon man bör satsa på.

Vill inte ha en helt nybörjarkamera och behöva byta upp mig direkt... Jag vet att jag älskar att fota, så mitt maxpris är 15000 totalt. Helst skule jag vilja få med ett macro objektiv till det priset :/

Mvh Benny

Utan att vara allt för insatt så tror jag att Canon 30D passar bäst in...

Är ju som sagt inte en riktig nybörjarkamera.
Har 8 MP.
Lite brus på höga iso=Bra i dåligt ljus.
Batteritiden tror jag är bra.
Skärmen har jag ingen aning om men den är väl 2.5" som nästan alla skulle jag tro...
Sen så har väl 30D uppgraderad autofokus från 350D...

Den är väl bättre tätad än 350D vilket borde vara tryggt att ha bland fiskarna :)

_Michael_ skrev:
Utan att vara allt för insatt så tror jag att Canon 30D passar bäst in...

Är ju som sagt inte en riktig nybörjarkamera.
Har 8 MP.
Lite brus på höga iso=Bra i dåligt ljus.
Batteritiden tror jag är bra.
Skärmen har jag ingen aning om men den är väl 2.5" som nästan alla skulle jag tro...
Sen så har väl 30D uppgraderad autofokus från 350D...

Den är väl bättre tätad än 350D vilket borde vara tryggt att ha bland fiskarna :)

Tack för svaret Michael, jag ska kolla in 30D också!
Fiskarna har en förmåga att blöta ner det mesta =)

Golden skrev:
Tack för svaret Michael, jag ska kolla in 30D också!
Fiskarna har en förmåga att blöta ner det mesta =)

Nikon D200 skulle nog funka bra för dig. det är en robust kamera som ska tåla fukt och damm. Dock kostar den lite mer 18995:- på cyberphoto med 18-70mm objektiv.

Lycka till med ditt kameraköp! =)

Du har 15.000:- att spendera.

Du vill inte ha en ren nybörjarkamera.

Den bör vara begagnad så att pengarna även räcker till optik.

Optiken betyder nästan allt och bra optik är dyr.
Ofta dyrare än huset.

Köp en begagnad D20!

Sabud skrev:
Du har 15.000:- att spendera.

Du vill inte ha en ren nybörjarkamera.

Den bör vara begagnad så att pengarna även räcker till optik.

Optiken betyder nästan allt och bra optik är dyr.
Ofta dyrare än huset.

Köp en begagnad D20!

Kan ju vara ide att börja med att köpa ett bra kamerahus, och sedan när man tröttnat på objektivet köpa till ett annat? Kan inte vara många som slänger upp 30 000 på första kameran =)

Alltså kameran behöver inte vara proffskamera, mer amatör... men inte en nybörjarkamera för 3000 som jag måste byta om jag skaffar ett hyggligt objektiv!

Skall ta och kika vidare på D20 Stephan, finns det fler fotosidor med köp/sälj avdelning :)

Objektiven är betydligt viktigare för slutresultatet än vad kamerahusen är.

Så börja med att ta reda på vad du behöver för optik och lägg större delen av din budget på det, köp sedan ett kamerahus för pengarna du har över, välj det märke som ger dig mest fördelar vid just ditt fotograferande.

kent.

Jag vill upplysa om att 20/30D INTE är väder -och dammtätade som t.ex. D200. Så ska du vistas bland damm och fukt så köp Nikon. Vet inte om D80 är tätad men annars är det ett bra alternativ. Dock så kör den väl med 3fps vilket inte är jättemycket men det duger för de flesta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar