Annons

Köp av systemkamera? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

annae

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag står inför att köpa en ny systemkamera och jag undrar ifall någon kan tipsa mig om vad jag ska välja?

Jag har nu en manuell, nikkormat FT2, som jag visserligen triv bra med men jag skulle vilja ha en kamera med autofokus och som det är lättare att hitta obj. till.

Det jag undrar över är om alla kameror, som typ nikon F80, görs med digital inställning för tid nu för tiden och med en massa olika motivprogram som jag tycker verkar onödigt.

Jag letar en kamera som inte känns plastig och som jag kan annvända manuellt utan att behöva "blippa" på en massa knappar. Helst vrida på en ratt som det var förr.

Om jag nu ändå skulle överväga en kamera med motivprogram, känns dessa då liksom i vägen eller kan man bara strunta i dem?

Det känns som om det lutar åt nikon eller canon, men det här med vilket märke man ska välja är ju inte heller helt lätt. Jag tror att jag får gå runt i butikerna och känna på dem och tänkte då att det kunde vara bra med lite tips om vad jag ska leta efter.

/Anna

Jag tror det finns massor av frågor typ denna i detta forum, scrolla ner så kan du säkert läsa mer.

Jag ha en Nikon F80 som jag är väldigt nöjd med och den har en massa funktioner som kanske är lite onödiga men det är inga svårigheter att köra manuellt. Om du vill ha en helautomatisk kamera så går väl det också att köpa kommer dock inte ihåg vad modellen hette.. nikon FM2 eller ngt

Tjena!

Vet inte hur mycket du är villig att lägga ut men kika på en beg F4 eller en beg F90x. F4 är ju väldigt gedigen utan en massa "krimskrams" och du vrider på en ratt utan att behöva blipa....;) .
F90x är väll lite mer plastig men ngt snabbare autofokus.
En F4 går väll på ca 6-8000 kr, en f90x 5-6000 kr
tror jag!

Niklas

Undrar hur du har kunnat missa alla begengande tillbehör. (L-Foto)

Många kameror har idag motivanpassade programmval. Jag håller med om att dem är onödig. Men de är å andra sidan lätta att strunta i. För min del är det A, S eller M: läge som gäller.

Canon eller Nikon? -Nikon, eftersom att du redan har en kamera med objektiv. Däremot om du ska göra dig av med den så spelar det ingen roll.

Du skriver nte vad du hjar för objektiv. Om du har mer än ett normalobjektiv och det står Nikkor på dem tycker jag du skall hålla hårt i dem och köpa en Nikon som klarar av dem. Det utesluter F50, F60, F65 och F80, men i övrigt kan du köpa vad som helst. Hittar du t ex en beggad F801 så har du en kamera med riktigt bra egenskaper till hyfsat pris. Även F601 är nog ett bra val. Själv har jag en F70 som jag trivs bra med, men det är ett ganska långsamt (men inte svårt) användargränssnitt som avskräcker många.

Sen hoppas jag att du säljer Nikkormaten för en spottstyver till mig ;)

Hej! Nej, jag har bara ett norm. obj. Varför går detta inte att anv. till de kameror du räknade upp?

Tyvärr så är nikkormaten ett arvegods och inte till salu;)

/Anna

De har skippat den mekaniska kopplingen till objektivet och av något slags snålhetsskäl låtit kamerorna slå av mätningen helt om de inte känner igen objektivet som sitter på. Så de passar, men kameran mäter inte.

Nikon F 801

Tjenixen!

Vill du berätta lite om F 801:an eller vet du någonstans jag kan läsa om den.

Är det någon förresten som vet om någon bra sida på nätet där man kan hitta information om olika kameror (på nikons hemsida fanns bara några få modeller med).

/Anna

Tjena !
Om du är ute efter en F801s så har jag ev en till salu, jätte fin !.......;)
Jag vet att detta inte är en begagnatmarknad men...........:rolleyes:

Niklas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar