Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av Systemkamera, begagnad eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

TrahN

Medlem
Tjenare fick lite pengar i julklapp som jag hade tänkt att kanske spendera på en systemkamera. Ser mig själv som en nybörjare men har fotat förut och kan de här med inställningar, så helt grön är jag inte.

har inte en jätte stor budget och kommer även behöva ha pengar till framtida biljetter till festival/konsert
så jag har kollat runt både på blocket och fotosidan. Tycker dock att de flesta tar överpriser på blocket om man läser vad de är värda av mer kunniga.

Så jag letar efter en systemkamera gärna så billig som möjligt. Såg att expert reade ut

http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=6078872

så jag undrar om den är bra, och är det kanske något att satsa på? dock är ju nackdelen att de inte finns lika stort utbud av ex. objektiv till sony om man jämför med canon/nikon.

Sen om man ska köpa en begagnad, vilken modell är att satsa på då? har kollat runt bland lite olika ex. canon 40d, 400d, 450d. Men som sagt att jag har verkligen inte en bra ekonomi så gärna så billig som möjligt.

så skulle verkligen uppskatta alla förslag till en kamera, motiver gärna varför den är bra/dålig

//Christoffer
 
Köp av Systemkamera!!

Tjenare fick lite pengar i julklapp som jag hade tänkt att kanske spendera på en systemkamera. Ser mig själv som en nybörjare men har fotat förut och kan de här med inställningar, så helt grön är jag inte.

har inte en jätte stor budget och kommer även behöva ha pengar till framtida biljetter till festival/konsert
så jag har kollat runt både på blocket och fotosidan. Tycker dock att de flesta tar överpriser på blocket om man läser vad de är värda av mer kunniga.

Så jag letar efter en systemkamera gärna så billig som möjligt. Såg att expert reade ut

http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=6078872

så jag undrar om den är bra, och är det kanske något att satsa på? dock är ju nackdelen att de inte finns lika stort utbud av ex. objektiv till sony om man jämför med canon/nikon.

Sen om man ska köpa en begagnad, vilken modell är att satsa på då? har kollat runt bland lite olika ex. canon 40d, 400d, 450d. Men som sagt att jag har verkligen inte en bra ekonomi så gärna så billig som möjligt.

så skulle verkligen uppskatta alla förslag till en kamera, motiver gärna varför den är bra/dålig

//Christoffer

Nästan alla system kamera är bra mer eller mindre. Jag skulle rekommendera att du går på nån affär och testar olika systemkameror. Kan du inte tänka dig att använda M42 objektiv? M42 objektiv är billiga, visst lite krånglig men man lär sig. lycka till.
PS!
Prova på Tradera kanske du hittar nåt.
 
Har du någon i din bekantskapskrets som har systemkamera? I så fall kan de vara ide och köpa samma märke man kan alltid lånbyta av varandra, Personligen tycker jag att du ska köpa en av dom mest förekommande märkena på marknaden. Om man inte är gjord av pengar kan det vara skönt att handla på begagnat marknaden. För om du fastnar för fotandet med systemkamera lovar jag dig att du vill köpa mer gluggar blixt m.m
 
Stämmer, blocketannonserna är dyra men det finns ofta rejäl prutmån.
Stämmer, Canon och Nikon är bästa val om man letar beg, speciellt objektiv.
Din Expertlänk funkar inte för mig. Om det är EOS 1000D, skippa den.

Nytt:
Bästa köp just nu är Nikon D90 hus för 4.995kr http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/nikon/nikon-d90-hus/
Näst bäst är Nikon D5000 hus för 3.990kr http://www.inet.se/artikel/6202145/nikon-d5000-kamerahus

Köp ett billigt beg objektivet, uppgradera när du har råd.
300kr AF-S 18-55 http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=139720
700kr AF 50/1.8 http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=140324
800kr AF 70-210 http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=141256
850kr AF-S 18-55VR http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=141000
1100kr AF-S 18-105VR http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=141523

Begagnade hus att satsa på beg?
2500-2700kr. Canon 450D
3300-3800kr. Canon 40D
Max 2500kr. Nikon D60 eller D3000
Hus inkl. 18-55 utan stabilisering, lägg på 300-400kr
Hus inkl. 18-55 med stabilisering, lägg på 750-850kr
 
Var inte orolig för att köpa begagnade grejer. Kolla bara så de fungerar och inte är skadade och så vidare.

Visst, just nu är det många modeller som är extremt billiga nya, men det är inget normalfall. På blocket kan du räkna med 20% prutmån och framför allt ska det vara en hel del billigare än modellen kostar ny vilket inte alla förstår.

Ring och pruta, passar det inte får de behålla sin kamera!
 
tackar för alla svar, gav mig lite info.

nu har tydligen expert tagit bort länken :S det var iaf en sony a290 som de sålde ut för 2499.
ber om ursäkt om ni inte kunde se den, funkade igår natt innan expert hade tagit bort den.

blir och fortsätta kolla runt och leta, de där med prisuppgifterna om olika kameror är verkligen till hjälp. vet på ett ungefär hur kamerorna ligger till i pris nu. '

//Christoffer
 
Prutning på blocket?

Var inte orolig för att köpa begagnade grejer. Kolla bara så de fungerar och inte är skadade och så vidare.

Visst, just nu är det många modeller som är extremt billiga nya, men det är inget normalfall. På blocket kan du räkna med 20% prutmån och framför allt ska det vara en hel del billigare än modellen kostar ny vilket inte alla förstår.

Ring och pruta, passar det inte får de behålla sin kamera!

Jag har aldrig någonsin sålt något på blocket där jag skulle släppa det för 20% lägre än utsatt pris. Visst prisar man in prutning ibland, men rätt ofta har jag för att bli av med sakerna satt rätt pris direkt. Och då är det omvänt, vill du inte ha varan till det priset så slipp då, det kommer fler. Så det är nog inte en regel som är generell, utan det beror på hur säljaren filosoferar.
Ergo, har man spanat in marknaden så brukar man ganska snart "veta" vad ett bra pris på en vara är.
 
Ha ja då har vi nog olika erfarenheter av blocket ;-)

Visst, det händer att folk lägger ut grejer till ett vettigt pris och då prutar jag inte. Det hör tyvärr till undantagen då folk inte sällan vill ha samma som nyriset, speciellt för kamerahus men också äldre objektiv och blixtar.

Men du har helt rätt, hänger man med ett tag och håller koll på vad som finns och vad det kostar, speciellt vad som försvinner snabbt och vad som blir liggande länge, så vet man snart när det är läge att pruta och när priset är bra från början.

Fast man kan ju alltid försöka pruta, det lär ju inte bli dyrare än utropspriset :)
 
Det som har rätt pris från början får sålt utan prut.
De som har fel pris får antingen acceptera prut eller behålla sina grejor, vilket säkert är lika vanligt.
 
Fast man kan ju alltid försöka pruta, det lär ju inte bli dyrare än utropspriset :)

Eller så blir det lång näsa! Jag hatar prutare...när jag säljer prylar sätter jag ett pris som är acceptabelt både för mig och köpare (har järnkoll på beg.marknaden). Ändå prutar 5 av 10...men av mig får de då inte köpa...inte ens när de ångrar sig och vill ge begärt pris...garv :p

Ändå har jag fått sålt allt jag haft ute genom åren :)
 
Ta en titt på Nikon D50 och D80. Till skillnad mot D40/D60 har de autofocusmotor i huset och det gör att du kan använda begagnade objektiv på ett anklare sätt.
 
Eller så blir det lång näsa! Jag hatar prutare...när jag säljer prylar sätter jag ett pris som är acceptabelt både för mig och köpare (har järnkoll på beg.marknaden). Ändå prutar 5 av 10...men av mig får de då inte köpa...inte ens när de ångrar sig och vill ge begärt pris...garv :p

Ändå har jag fått sålt allt jag haft ute genom åren :)

Håller med dig, irriterande med "superprutare".
Men ett visst prut, eller prutförsök accepterar jag.
Men för att ta ett konkret exempel så sålde jag alldeles nyss mitt knappt två år nya sigma 150-500. Jag begärde 5500, vilket var relativt lågt och tänkte väl att jag i nödfall kunde pruta ner det till 5000. Då kommer jeppar och bjuder 3000 spänn. Nästan en smula fascinerande. Undrar om dom får napp någongång? Kanske är när det är gods som är så hett att säljaren inte kan hålla i det...
 
Tack för svaren, har fått någon uppfattning om vilka de är som gäller.

Har hittat en kamera jag är lite små intresserad av, men om man ska åka och köpa den vad är de jag ska kolla efter?

först är de väl självklara saker som ex repor, bucklor ect.

men sen då?

//Christoffer
 
Att kolla

Det jag kollar när jag köper en begagnad kamera är ju det du säger, det synliga. Sen provar jag den, klämmer på alla reglage. Har man möjlighet att ha med ett minneskort/objektiv och en laptop så kan man ju ta en testbild så att det som kommer ur kameran ser ok ut. Mycket mer än så kan man ju inte göra...
 
Ärligt talat

så går jag rätt mycket på magkänsla. Känns killen vettig som säljer den? I så fall sänker jag ju garden. Sen vet jag att jag antagligen kommer bli blåst en dag, men än så länge har det fungerat...
 
ok blev inte den jag hade kollat lite på.

så nu sitter jag och funderar mellan några olika kameror. har dels kollat på canon 40D & 450D sen lite på nikon D80. har även kollar på canon 500D om jag skulle hitta en sådan till ett bra pris.

har hittat dessa till bra priser, med undantag för 500D, har även kommit fram till att jag hellre läger ut lite extra på kameran (dock ändå billig)

så jag undrar om man hittar någon av dessa kameror till ett bra pris vilken ska man då slå till på? eller är det hugget som stucket?

Uppskattar verkligen alla svar :) Tack för att ni hjälper en!
//Christoffer
 
Tack för svaren, har fått någon uppfattning om vilka de är som gäller.

Har hittat en kamera jag är lite små intresserad av, men om man ska åka och köpa den vad är de jag ska kolla efter?

först är de väl självklara saker som ex repor, bucklor ect.

men sen då?

//Christoffer
Ta lite bilder med den lägg gärna över dom på en data för att se dom i större format. Fråga hur många exponeringar den tagit. Finns program till dom flesta kamerahusen så man kan se hur många bilder den tagit. Nä men sen är det väl som du säger bara kolla så den ser oki ut. Lycka till med ditt kamera köp.
 
Senast ändrad:
ok blev inte den jag hade kollat lite på.

så nu sitter jag och funderar mellan några olika kameror. har dels kollat på canon 40D & 450D sen lite på nikon D80. har även kollar på canon 500D om jag skulle hitta en sådan till ett bra pris.

har hittat dessa till bra priser, med undantag för 500D, har även kommit fram till att jag hellre läger ut lite extra på kameran (dock ändå billig)

så jag undrar om man hittar någon av dessa kameror till ett bra pris vilken ska man då slå till på? eller är det hugget som stucket?

Uppskattar verkligen alla svar :) Tack för att ni hjälper en!
//Christoffer

Frågan är ju hur mycket pengar du är villig att lägga? Jag har ju annars sett Nikon D90 ny till riktigt bra priser just nu. Huset kan man få under 5000.
Annars är det generella svaret att bildkvaliten är likvärdig mellan alla märken.
Min rekommendation brukar låta som följande till dom som frågar. Välj Nikon eller Canon om du vill ha en större marknad på begagnat och tredjepartsutbud. Välj gärna det märket som dina vänner har, då kan man låna/låna ut grejor.
Av dom kamerorna du nämnde så finns en viss skillnad i ergonomi. Har man stora händer så tror jag att du kanske tycker att 450d och 500d känns en smula små. (Kan ju vara en fördel också) 40d och d80 känns mer "likvärdiga".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.