ANNONS
Annons

Köp av råkemi som privatperson?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Har kikat mig om efter råkemikalier för att nyttja i diverse recept på fotokemi, men det verkar svårt som privatperson.

Silverprint som brukar rekomenderas verkar inte kunna sälja viss kemi utanför UK pga exportrestriktioner, hydrokenon t.ex.

Bekanta som försökt köpa VanDyke-kemi därifrån har tvingats ta det genom egna företag eller genom forskningsprojekt.

Labkemidistributörer såsom Sigma säljer också bara till forksningsprojekt mot strikta krav på motivering vad kemin skall användas till.

Är det så illa att det idag är förbjudet att sälja råkemi som är hälsovådlig såsom viss fotokemi till privatpersoner?

/Richard som inte har för avsikt att tilverka RDX-kristaller och andra saker ur någon terroristhandbok utan bara lite fotokemi för eget bruk.

Om du ringer och presenterar dig som Galaxens President så får du väl köpa vad som helst, om det så vore plutonium.

Ursäkta , kunde inte låta bli :)

En norsk kille på APUG skrev att man kan köpa från Tyskland och det skickas diskret med UPS. Han gör så. Minns inte var han köpte... vänta lite så ska jag kolla om jag kan hitta.

---

Kunde inte hitta. Fråga på APUG. :)

Jag köper det mesta (glycin, metol, kaliumbromid, kalium- och natriumkarbonat m.m.) från http://www.photoformulary.com i USA, men de får inte skicka hydrokinon om det inte ingår i en sats framkallare.

Jag köpte några burkar hydrokinon från http://www.brenner-foto.de i Tyskland.

Natriumsulfit går det ju åt mycket av, så jag köpte fem kilo från VWR (fd KEBO) via min lokala fotohandlare.

Natriumhydroxid är ju kaustiksoda, och kan köpas från färghandeln/järnaffärn.

Tackar så mycket för tippsen.

Hade inte tänkt på att man borde kunna ta det via den lokala fotohandlaren. Vi har en kompetent och serviceinriktad sådan här i stan (Uppsala). Det borde gå om det behövs.

Kikade också inne hos VWR som verkade ha det mesta men det i bästa fall 500 gram - 1kg förpackningar på allt och ofta antagligen onödigt höga renlighetsgrader.

photoformulary och brenner-foto säljer alltså till privatpersoner. Det låter mumma.

Har ni fler tipps, så "keep em comming" (för att vara anglisk, wink, wink, mot gatufoten)

/Richard

Galaxens President skrev:
Hade inte tänkt på att man borde kunna ta det via den lokala fotohandlaren. Vi har en kompetent och serviceinriktad sådan här i stan (Uppsala). Det borde gå om det behövs.

Fotohandlaren registrerar sig som kund hos VWR, och får då kataloger tillskickat sig.

Jag passade på att beställa mätcylindrar och glasbägare tillsammans med kemikalierna. Mätcylindrarna behöver bara vara Klass B, och är mycket billigare än Klass A. Har inte märkt någon skillnad. Det är bara det att Klass A är nogrannare testade.

Kikade också inne hos VWR som verkade ha det mesta men det i bästa fall 500 gram - 1kg förpackningar på allt och ofta antagligen onödigt höga renlighetsgrader.

Allt finns inte i katalogerna, och inte heller priserna, så man får ringa och höra efter och notera artikelnummer och priser innan man beställer.

Purum är ok för fotobruk.

Har du en bra våg, eller har du skrivit upp det på inköpslistan? :)

Jag köpte en Acculab-våg som väger upp till 200g med 1/100g upplösning. Det var en utgående modell som jag fick hyfsat billigt.

Apoteket?

Går det inte längre att köpa kemikalier på apoteket? I ngn bok jag har med recept på olika sorters kemi så är det nämnt att man kan inhandla kemikalier på just apoteket, uppvägt och klart.
Det går alltså inte längre?

/C

Via VWR's hemsida kunde jag registrara mig (om jag gav Universitet jag jobbar vid som referens) och kunde då få priser också. Jag tror dock inte jag törs besälla på det sättet då min avdelning knappast sysslar med kemikalier annars.

Det där med olika renhetsgrader har jag inte riktigt koll på men priserna gav en fingervisning om vad som var renast (gulp). Antar det räcker med sämsta kvaliten de säljer för fotobruk.

Sedan var ju vissa förpackningar onödigt stora iallafall för att prova att blanda själv.

En i fotoklubben har en sjyst kemivåg i lokalen som jag antagligen får låna till mina behov. Silverprint säljer också kemivågar 0.1-250 gram för £35 vilket jag sedan får överväga ifall jag faller för att blanda själv.

Rörande appoteket så misstänker jag att det beror rätt kraftigt på vilka kemikalier man är ute efter, men kanske kan de ta hem det mesta. Någon som vet?
I kemiväg har jag bara köpt isopropanol på apoteket. Och det var ingen beställningsvara.

Jag har sparat en lista över renhetsgrader, men minns inte var jag hittade den. Klistrar in den här och hoppas att ingen anfaller mig om copyright...

Teknisk - Kemikalier av handelskvalitet.

Practical - Kemikalier som är industriellt framställda och ej ytterligare renats. Halt i regel min. 97%.

Purum - Kemikalier lämpade för allmänt laboratoriearbete och för industriellt bruk. Halt i regel min. 98%.

För syntes - Kemikalier avsedda för synteser. Levereras ofta med typanalys.

Biopur - Kemikalier provade och lämpliga för biotekniskt arbete.

Puriss - Kemikalier med hög renhet för kvalificerat laboratoriearbete. Halt i regel 99%. Levereras ofta med typanalys.

Pro Analysi - Kemikalier av högsta renhet för analytiskt arbete.

Aristar - BDHs varumärke för ultrarena kemikalier.

Suprapur - Mercks varumärke för ultrarena kemikalier.

Galaxens President skrev:
Rörande appoteket så misstänker jag att det beror rätt kraftigt på vilka kemikalier man är ute efter, men kanske kan de ta hem det mesta. Någon som vet?
I kemiväg har jag bara köpt isopropanol på apoteket. Och det var ingen beställningsvara.

Apoteket har nästan inga kemikalier numera. När jag frågade så *kunde* de beställa... från VWR... med någon extra avgift. Kändes onödigt.

Min 25ml mätcylinder köpte jag från Apoteket, märket Brand, Klass A. När jag frågade dem om märcylindrar härom veckan, så hade de endast i 100 ml av ett öststatsmärke...

Jag köpte tio bruna litersflaskor från Apoteket dock, och det borde man kunna göra fortfarande. 500ml och 300ml köpte jag från Photax.

J. Patric skrev:
Jag köper det mesta (glycin, metol, kaliumbromid, kalium- och natriumkarbonat m.m.) från http://www.photoformulary.com i USA, men de får inte skicka hydrokinon om det inte ingår i en sats framkallare.

Jag köpte några burkar hydrokinon från http://www.brenner-foto.de i Tyskland.

Natriumsulfit går det ju åt mycket av, så jag köpte fem kilo från VWR (fd KEBO) via min lokala fotohandlare.

Natriumhydroxid är ju kaustiksoda, och kan köpas från färghandeln/järnaffärn.

Jag har mailat brenner-foto men inte fått något svar. De kanske inte pratar engelska? Jag har lite svårt att förstå tyskan. Hur skiljer sig fraktkostnadena från brenner-foto mot från photoformulary?

kemikalier

Det går att köpa kemikalier hemma också gör en lista vad du vill ha och sök tillstånd för fotografiska ändamål hos Landstinget. Det kostade 350 kr när jag har sökt sist. Sen bara knalla in på Apoteket och beställa dina varor eller hos nåt annat företag som säljer kemikalier som till exempel Kebo. Problemet är med Kebo att man måste köpa kanske en säck av 20 kilo av nogånting eftersom dom har inget mindre förpackning!

Jag minns inte om jag var tvungen att ange hur mycket jag skulle köpa av vissa grejor men var smart och försök first utan.

Jag tycker att det är fullt av staten att klippa oss med pengar! Man tycker att det räcker med alla skatter och moms på grejor.

Det gick tre år sen här och jag köpte massor så för mig kommer att räcka en bra tid framöver

Svenska Kemi och Nifelheim Kemiverkar ha en del grejer. Själv börjar jag luta åt att köpa det mesta från USA, t.ex. Photographer's Formulary, Bostick & Sullivan eller Artcraft Chemicals. B&S kan dock inte exportera allt; t.ex. hydrokinon, silvernitrat- och kaliumdikromatkristaller är ajabaja.

Var kan man köpa dest-vatten i större dunk? Att åka till macken och köpa batterivatten blir ju svindyrt i längden...

Edit: Det här var en bra länksamling på KTH.

Emil-G skrev:
Svenska Kemi och Nifelheim Kemiverkar ha en del grejer. Själv börjar jag luta åt att köpa det mesta från USA, t.ex. Photographer's Formulary, Bostick & Sullivan eller Artcraft Chemicals. B&S kan dock inte exportera allt; t.ex. hydrokinon, silvernitrat- och kaliumdikromatkristaller är ajabaja.

Var kan man köpa dest-vatten i större dunk? Att åka till macken och köpa batterivatten blir ju svindyrt i längden...

Som sagts sök tillstånd på Landstinget sen får du se. läs mitt inlägg här.
Destillerad vatten går bra att köpa på Apoteket men vet ej vad det kostar. kanske värt att gämnföra priserna:

Hembränning

Emil-G skrev:

Prova på bilverkstäder om du kan få köpa en 25 Liters dunk, eller destillera själv, har sett såna små apparater i kemisalar, annars finns det väll alltid nån gubbe i bekantskapskretsen som kan allt om destillering....

Re: Hembränning

David G skrev:
Prova på bilverkstäder om du kan få köpa en 25 Liters dunk, eller destillera själv, har sett såna små apparater i kemisalar, annars finns det väll alltid nån gubbe i bekantskapskretsen som kan allt om destillering....

Jo, men när det handlar om några gubbar då är man inte direkt vatten som man ute efter! Va? :)
Eller du menar att man skulle fråga om de kan köra lite vatten åt dig? Det blir dyrt! Tid är pengar och för en tio liters dunk av kommer du att betala full pris för! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar