ANNONS
Annons

Köp av original- eller 3:e-part makroringar och filter

Produkter
(logga in för att koppla)

T0ssi

Avslutat medlemskap
Går i tankarna nu o köpa makro ringar till mitt Tamron AF SP 60/2,0 Di II Macro 1:1 till Nikon

så är frågan ska man köpa original eller 3e part som jag antar det är ?

Märker jag skillnad på kvalité på bilder o sånt ?

Samma fråga gäller filter ska man satsa på hoya eller funkar det lika bra o köpa på kaffebrus

Mellanringar

Angående mellanringar så har Kenko ett set som ger AF, ganska dyrt men som sagt AF.
Angående filter så är nog pris lika med den kvalité du får, själv kör jag bara B+W men hoyas top of the line är jämförbar, det finns flera fabrikat av bra filter.
MVH Joachim

Går i tankarna nu o köpa makro ringar till mitt Tamron AF SP 60/2,0 Di II Macro 1:1 till Nikon

så är frågan ska man köpa original eller 3e part som jag antar det är ?

Märker jag skillnad på kvalité på bilder o sånt ?

Samma fråga gäller filter ska man satsa på hoya eller funkar det lika bra o köpa på kaffebrus

Om du med makroringar menar mellanringar så kan du nog köpa nästan vad som helst. De allra billigaste är "dumma", dvs de har inga kopplingar för elektroniken i objektivet, vilket gör att man inte får AF eller ljusmätning. Köper du ringar från Kenko eller Soligor så ska både AF och ljusmätning funka vad jag vet. Annars är det ju inget glas i dessa så alla påverkar bildkvaliteten lika lite/mycket. Jag har hört talas om att det kan finnas ringar som inte är 100% plana och då kan läcka ljus, vilket ger sämre kontrast, men det verkar vara sällsynt.

Vad gäller filter så skulle jag hålla mig till Hoya eller B+W. Hoya är billigast och i min erfarenhet är skillnaderna väldigt små. Man bör dock välja de filter som är multicoatade då dessa ger mindre risk för flare och ghosting (samma anledning till att man bör välja exempelvis dessa två märken). Hoyas dylika heter HMC (bra) eller HMC Super (bättre).
De billigaste filtren är gjorda av formpressat glas eller i västa fall av plast, vilket kan göra att de inte är helt plana, vilket påverkar skärpan i bilden. Filter från tex Hoya och B+W är istället svarvade, vilket minskar denna risk betydligt. Det senare blir tydligare och tydlgiare ju längre brännvid man har.

Man kan med fördel använda mellanringar från tredjepartstillverkare. Se dock till att de har elektronisk överföring av ljusmätning och bländare, annars blir du nog besviken.

Själv kör jag förvisso Canon, men har jag använt Soligors mellanringspaket (12+20+36mm) med flera olika makro-objektiv från Canon och Sigma, vilket alltid fungerat utmärkt.

Priserna från Canon och Nikon på deras egna är ju skrattretande; det är ju en mycket simpel mekanisk konstruktion utan några rörliga delar eller glas.

/Hälsningar

Björn

Priserna från Canon och Nikon på deras egna är ju skrattretande; det är ju en mycket simpel mekanisk konstruktion utan några rörliga delar eller glas.

Nu vet jag inte hur det är på nikons egna mellanringar en mekanisk överföring av åtminstone bländaren måste finnas, eftersom att bländaren styrs mekaniskt med en arm i kamerahuset i i stort sett alla nikonobjektiv.
Kenkos mellanringar har även en mekanisk överföring av den gamla "mejselöverföringen" från autofokusmotorn i huset, detta vet jag dock inte om nikons egna har eller om man får köra MF på såna objektiv.

Okey, då satsar jag nog på 3e part nån som har något o rek till D90 huset,

Vad säger ni om det här

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=57636

Jag har mellanringar från Kenko och vad jag vet är Soligor samma ringar med annat namn. Mina kenkoringar funkar finfint.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar