Annons

Köp av objektiv till Canon 40D för ca 2000kr

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
har nu tänkt köpa min första systemkamera. Har tittat runt lite och har fastnat för Canon 40d.

Det jag inte vet så mycket om är objektiven och vad de gör för skillnad så jag tänkte be om lite hjälp här. :)
Utgår ifrån att objektivet kommer landa kring 2000kr någonstans så vilket tycker ni jag ska köpa?

Vad ska du har för nåt, nåt med stor brännvidd eller normalstor.
Kan verkligen rekommendera Sigma 18-50 2,8 alt Tamron 17-50 2,8 men med dem kommer du inte så långt men skärpan blir mkt bra.

Sen har du Sigma AF 18-200mm/3,5-6,3 DC Canon AF & Canon EF 28-105/3,5-4,5 USM alt EF-S 55-250 IS som jag inte kan något om då jag inte gillar så mkt brännvidd i ett optik

Jag letar efter ett normaltsort objektiv men gärna med bra zoom som fungerar till de flesta vardagliga fotograferingarna.

Ni får gärna tipsa om någon hemsida där man kan kolla på prylarna också?

Senast ändrad:
Du kan surfa runt lite bland objektiven på cyberphoto.se som har lite korta testar av dom flesta. Tyvärr räcker 2000kr inte så långt när man pratar objektiv.

Med den budgeten skulle jag föreslå att titta på EF-S 18-55/3,5-5,6 IS.
Varför inte köpa kamera och objektiv som ett kit o spara några slantar. Om du köper begagnat så se till att det är objektivet med IS. Objektivet utan IS är inte lika bra.
/Lars

Med den budgeten skulle jag föreslå att titta på EF-S 18-55/3,5-5,6 IS.
Varför inte köpa kamera och objektiv som ett kit o spara några slantar. Om du köper begagnat så se till att det är objektivet med IS. Objektivet utan IS är inte lika bra.
/Lars

Eller ett begagnat Canon EF-S 17-85 F4-5,6 IS USM, finns många sånna som inte blir sålda så du kan försöka pruta, annars är dom rätt nära 2000 ändå. Fast det lär ju också komma i kit till samma pris nytt, så varför inte det kitet?

Det finns ett bra sätt att få bra ojektiv för en billig peng, köp begagnat! Kolla tex annonsmarknaden här på fotosidan. Många serösa säljare!

Jag vet att pengarna inte räcker så långt men har hört att objektiv man får med kameran i regel inte är så bra!
Men för de pengarna är det kanske inte så stor skillnad om jag köper ett eget objekiv eller om jag får ett med kameran??

En variant är att vara nöjd med ett kitobjektiv som följer med och sedan kompletera med ett bra fast objektiv. tex canon 50 1,8 får du för halva din budghet.

Men för de pengarna är det kanske inte så stor skillnad om jag köper ett eget objekiv eller om jag får ett med kameran??
Korrekt iakttagelse. Fortfarande ett bra råd att välja ett kitobjektiv med IS.

Sedan när du har fotat ett tag kan du efter dina egna behov och intressen bilda en uppfattning om vilka ytterligare objektiv du vill köpa. Utbudet räcker långt! Synd bara att pengar inte växer på träd.

Kanske upptäcker du också annat som du vill prioritera. Personligen skulle jag inte vilja vara utan min externa blixt.

Jag tror att du blir mycket nöjd med Canon 40D.

P.S. Canon 50 F/1.8 kan jag också rekommendera som kompletterande objektiv. Passar bra inomhus utan blixt (ex. på konserter) tack vare god ljusstyrka. Den stora bländaren kan också ge vacker bakgrundsoskärpa. Snyggt vid porträtt m.m.

köp antingem huset mec 18-55 is eller ett beg Canon EF-S 17-85 F4-5,6 IS USM, dom får man mellan 2000-2500 det senare har ju klart mera allround brännvid och är ju ett klart dyrare objektiv och personligen skulle jag valt ett sånt men satsa helst på ett med bildstablisering

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar